Jump to content
Annons

Barbados trum-mick


Guitar Nilsson

Recommended Posts

I vintras såg jag popdansbandet Barbados spela. Det jag tyckte var intressantast var en av mickarna på trummorna, som jag minns så var det bara en ensam. Den såg ut som en AKG stormembranare med lite rundad kupol, shockmount och alltihop, bara det att den var kanske bara en tredjedel så stor som en NT2-A. Placeringen nån dm upp vid en puka tydde på att den var avsedd att ta in både cymbaler och hela setet. Kanske var det två likadana, var inte riktigt nykter vid tillfället.

Fan vad nyfiken jag ändå är på den där micken. PA-mixern och de andra rackarna ut på golvet var inte att leka med prismässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den där kan det ha varit! Men den jag såg hade även ett spretigt shockmount.

Vill ha! 😄

Ja, det är väl M930 och Milab DC-196 som tävlar om att vara minsta stormembranaren. Finns det fler små?

SE (som brukar kopiera andra) har gjort en liten stormembranare, 4400, som är väldigt lik AKG 414. Den har dessutom spretig shockmount i motsats till de två andra.

Redigerat av Nightfly
Link to comment
Dela på andra sajter

SE (som brukar kopiera andra) har gjort en liten stormembranare, 4400, som är väldigt lik AKG 414. Den har dessutom spretig shockmount i motsats till de två andra.

Ja, fast den är inte så liten i verkligheten. Något grundare än 414, men samtidigt lite bredare.

Gefell M930 är verkligen liten! DC96 har en liten korg, men kroppen känns lite större än M930.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kan vara samma mic jag skymtade i det ack så populära Dansbandskampen på SVT. Reagerade just över att den var så liten och att den tog upp en så stor del själv, minns dock inte om alla band använde denna.

Hoppas det kan hjälpa er jägare på traven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gefell M930 är verkligen liten! DC96 har en liten korg, men kroppen känns lite större än M930.

Svårt att jämföra när de har så olika form. Enligt hemsidorna:

M930 - Längd: 118 mm Diameter: 45 mm Vikt: 210 g

DC-196 (inte DC96) - Längd 145 mm Diameter: 27 mm Vikt 230 g

Nåja - det kan ju kvitta. De är riktigt små båda två. Inga U87-klumpar precis. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att jämföra när de har så olika form. Enligt hemsidorna:

M930 - Längd: 118 mm Diameter: 45 mm Vikt: 210 g

DC-196 (inte DC96) - Längd 145 mm Diameter: 27 mm Vikt 230 g

Nåja - det kan ju kvitta. De är riktigt små båda två. Inga U87-klumpar precis. 😄

Neumann U89 är också ganska liten för att vara en stormembranare.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neumann U89 är också ganska liten för att vara en stormembranare.

/Dex.

precis vad jag tänkte på, men den är rätt stor om man jämför med småskitar som nämnts tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...