Jump to content
Annons

Spela in sång


audioman

Recommended Posts

När jag spelar in sång så vill jag höra live i hörlurarna osv med diverse effekter. Brukar skapa en buss med mina inställningar dit jag skickar mitt sångspår och det brukar oftast fungera, iallafall i början.

Sen händer det som inte får hända, får plötsligt ca en halv sekunds fördröjning när jag sjunger live men endast via bussen. I inställningarna är latencyn oförändrad, ca 6millisek. Spelar ingen roll om jag döper om projektet eller startar om datorn, just det projektet kommer inte att funka att sjunga i sync live via den bussen.

Kör med cubase 3 och audiophile2496, kan det va mitt kort som inte har tillräckligt bra asio drivrutiner?

Någon som har varit med om detta

Tips på hur jag felsöker.. 😛

Redigerat av audioman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Det kan ju bero på att du efter ett tag av någon anledning uppnår nån slags maxbelastning av vad din dator faktiskt fixar. Du kanske surfar eller har nåt annat igång oxå på samma gång, du kanske utan att tänka på det har gjort någon ödesdiger förändring (typ lagt till en till plugg etc. etc.) på något annat spår i låten. Det kan vara något slags timeoutshit eller nåt som händer med din hårdvara och ska folk kunna hjälpa dig med sånt då måste du precisera vad du har för grejor.

Det lättaste (och samtidigt mest processorsnåla) är ju givetvis att sjunga in utan effekter och mecka med sånt i efterhand. Jag personligen kör aldrig med effekter när jag spelar in mina sångspår även om jag har dator och övrig utrustning som fixar det. Kort sagt det är bara att blunda, lita på sig själv och bilden av hur man vill att det ska låta och sen köra på.

Oavsett vad du ska göra med sångspåret sen om du så ska snabla det igenom vocoder eller nåt så får du med mest och bäst bearbetningsbar info om du inte begränsar dig till att anpassa din sång till hur det låter i dina lurar efter det gått igenom ett gäng effekter.

Javisst det kräver lite trygghet i sig själv och framför allt fantasi men det kan ju inte var någon nackdel att implementera.

Själv så har jag ett Firewire Saffire Pro 10 i/o och en dator baserad på en q6600 cpu, 6 gig i minne, ett GA Ep45-DS3 moderkort med Texas instrument chipset till Firewireporten bla bla bla bla. Dvs ganska ok prylar men ändå så kan det hända att det ibland ballar ur så jag får knaster i hörningen om den stått på ett par timmar utan att jag gjort musik typ bara surfat etc. Då får jag starta om dvs. shit happends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...