Jump to content
Annons

Eländiga virvlar!


rockdemon

Recommended Posts

Jag gillade faktiskt inte heller det han gjorde, men jag har väl inte utvecklats såpass mkt att jag uppskattar en virvel som sjunger o dansar omkring i stereo, men det kommer nog. Jag är ju på nivå 1 av 1000 kanske vad gäller inspelning och mixning, nej kanske 1 av 10 000... Jag gillar 80 tals virvlar har jag nog kommit fram till. Iaf till de låtarna jag håller på med nu som har lite synth i sig o så. Alltså virvlar med botten och bas.

Kan ha gjort en upptäckt när jag för första gången lyssnade noga på billy idol klassikern white wedding nyss, jaghar alltid gillat basen som fan i den, vill själv uppnå nåt liknande men har inte lyckats, kanske nån som kan komma med tips där. ...Men det jag upptäckte nu var att det först lät som om den hade nån konstig stereo slapback effekt vid första anblick, sen upptäckte jag att gitarren pumpar med väldigt försynt och dämpat, kanske är det som är hemligheten till varför den är så där kristallklar o fin?

La upp en kort sekvens från versen, hoppas jag inte tas av staten nu...

http://www.speedyshare.com/616360469.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Nu tycker jag nog det bär iväg en smula! "Inga bra virvlar i AD"? Inga bra virvlar i de stora kommersiella programmen? I alla de stora trumprogrammen ÄR virveltrummorna sjukt bra inspelade! I rum som vi bara kan drömma om, med en arsenal av mikrofoner vi bara kan drömma om på klass A trummor stämda efter konstens alla regler och spelade av en trummis vi aldrig kommer i närheten av!

Så som Ni hör trummorna inspelade i dessa program, så låter en grymt bra inspelad virvel. Punkt.

Sen är den inte processad. Tacka f-n för det! EZ är ju t ex ett program som ibland får kritik, bland annat av Studios testpanel, för att det inte går att göra så mycket med ljudet i efterhand.

Nä, så här låter en virvel och jag utmanar härmed alla i denna tråd att åstadkomma ett lika bra inspelat grundljud.

Det Du hör på en skiva är ett kraftigt processat ljud. Man har mixat. För den som är intresserad av detta med mixning av virvel kan man börja med Studios mixningsskola. Efter det kan man kolla trådar på detta forum och leta vidare ute på nätet. Det finns en massa sätt att bearbeta en virvel beroende på vad man vill åstadkomma. I de flesta av dessa program kan man ju också mixa alla de olika mikrofoner som tar upp virveln. Närmickar, sejamickar, rumsmickar, OH-mickar, ambiencemikar. Sen kan man t o m stämma om trumman!

Men allt detta hade varit förgäves om man inte hade ett schysst grundljud. Det har man flera av i de flesta av dessa program. Om man tycker att detta är dåligt har man missförstått hur en bra inspelad virvel låter. Slutligen: Dessa virvlar Ni tycker låter så kass har Ni hört otaliga gånger utan att ens fatta att det är samma virvel som Ni själva har i Era trumprogram. Man kan få dem att låta på många olika sätt. Jag har själv sett dem läggas in med hjälp av Sound Replacer för att ersätta/ komplettera ett kanonljud inspelat i en professionell studio av duktig trummis och inspelningstekniker. Varför? För att de tycker de låter så fruktansvärt bra!

[/quote

ja självklart har du ju rätt i att det är ultimat inspelade trummor av de ultimata trummisarna men jag fattar ändå inte varför virvelljuden ska låta sådär, visst, för de som kan, orkar o vill kanske det är svinbra att ha ett virvelljud ingen vill använda utan att mixa sönder fullständigt, men för t.e.x mig som bara mixar och spelar in för att jag tycker om att skriva låtar och få dom inspelade så skulle jag ju uppskatta om det i AD fanns virvelljud jag inte behövde mixa

.

I t.e.x gitarrpluggarna finns det ju en massa presets som oftast heter typ vip eller signature eller liknande där man försökt efterlikna kända gitarrljud från inspelningar, typ the edge i U2, låten black hole sun, Stevie ray vaughan ljud etc etc.

varför kan dom inte erbjuda sånt, det vore ju svinfint...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja blev jag förvånad eller när jag fick mail att du gjort inlägg i en samplingsstråd. 😄 Nä men ställ klockan tillbaka till 60-70-talet och återvänd dit. Snacka om att du lever i det förgångna. ☺️

Alla de där grejerna handlar ju om att få det att låta 60-tal fast med en låååång omväg genom pluggar och apparater där nån annan än du själv redan gjort jobbet.

Du som är så arg på mig för att jag gillar trummor som låter som trummor, vad har du haft för framgångar i musikbranschen? Jag har blivit både Kung och Legend arton ggr om. Har uppträtt säkert inför sammanlagt en miljon pers. Jag har dessutom tjänat en hel del stålar på min musik. Vår debut-LP ansåg Expressen på den tiden var den bästa svenska debut-LPn någonsin. Och nuförtiden spelar vi bättre ändå, och drar rejält med folk.

Vad har du gjort mer än att reta dig på mig? Men du kanske vältrar dig i framgångar som både producent, låtskrivare, sångare och gitarrist? feta bankkonton, bilar, båtar, brudar osv?

Inte är jag arg på dig för att du gillar kemiskt framställda pysljud i stället för trummor. ☺️

Inte för att du gör dig lustig över mig heller. Du är säkert en snäll pojk som bara vill leka lite Dart Wader typ. 😎

post-8284-1241862111_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ooh! snygg bild, den hamnade som bakgrund illa kvickt. gav mig hemlängtar

Är du från Ljusne? Det där är "slaggen" i älvmynningen, Ljusnan alltså. Den är uppbyggd helt av slagg från från järnproduktionen som de höll på med här förr. De började redan på 1600-talet.

På slaggen brukar många gubbar sitta och öla och ljuga på somrarna. Om de inte orkar kasta efter lax.

Den här bilden är tagen igår den med, från norra sidan älven. Här håller jag ofta till och tänker på vad skönt det är med riktiga trumljud som bara passerat en mikrofon på väg in i Revoxen.

post-8284-1241862678_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat"I t.e.x gitarrpluggarna finns det ju en massa presets som oftast heter typ vip eller signature eller liknande där man försökt efterlikna kända gitarrljud från inspelningar, typ the edge i U2, låten black hole sun, Stevie ray vaughan ljud etc etc.

varför kan dom inte erbjuda sånt, det vore ju svinfint..."

Soundet av The Edge och Stevie Ray Vaughn sitter (satt) ju i skallen och fingrarna på dem. Inte går det att kopiera en människohjärna i en plugg! Stevie Rays sound satt ju till skitstor del också i basisten och trummisens lir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tyvärr är jag inte från ljusne utan från Kiruna, gillar bara när det ser lite dystert ut sådär, grå himmel o en väg som ser ut att gå rakt ut i vattnet, då känns det som hemma. Vi har dock inga livbojar:)

Tar man bort livbojjen och tacklar lilla kojjan där så den lutar så har du ett jävligt snyggt skivomslag!

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat"I t.e.x gitarrpluggarna finns det ju en massa presets som oftast heter typ vip eller signature eller liknande där man försökt efterlikna kända gitarrljud från inspelningar, typ the edge i U2, låten black hole sun, Stevie ray vaughan ljud etc etc.

varför kan dom inte erbjuda sånt, det vore ju svinfint..."

Soundet av The Edge och Stevie Ray Vaughn sitter (satt) ju i skallen och fingrarna på dem. Inte går det att kopiera en människohjärna i en plugg! Stevie Rays sound satt ju till skitstor del också i basisten och trummisens lir.

jaja självklart men effektmässigt, alltså försökt efterlikna deras ljud, SRV ljuden tycker jag dock är helt onödiga i alla såna där pluggar dock eftersom det har så mkt med just hans spelteknik och gitarr+feta strängar att göra.

En fuzzpedal och en cry baby är ju en fuzz och en crybaby oavsett om det är jag eller hendrix som lirar på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag inte från ljusne utan från Kiruna, gillar bara när det ser lite dystert ut sådär, grå himmel o en väg som ser ut att gå rakt ut i vattnet, då känns det som hemma. Vi har dock inga livbojar:)

Tar man bort livbojjen och tacklar lilla kojjan där så den lutar så har du ett jävligt snyggt skivomslag!

Nu har solen satt igång att lysa så jag ska sticka ner till älvmynningen. Vi har mer sol och mindre med regn här efter en smal remsa vid kusten än på de flesta ställen i Sverige, det skryter vi gärna om. Kanske jag lägger ut några bilder från min kära hemtrakt på presentationsavdelningen så jag inte sabbar den här tråden allt för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Alla de där grejerna handlar ju om att få det att låta 60-tal fast med en låååång omväg genom pluggar och apparater där nån annan än du själv redan gjort jobbet.

Du som är så arg på mig för att jag gillar trummor som låter som trummor, vad har du haft för framgångar i musikbranschen? Jag har blivit både Kung och Legend arton ggr om. Har uppträtt säkert inför sammanlagt en miljon pers. Jag har dessutom tjänat en hel del stålar på min musik. Vår debut-LP ansåg Expressen på den tiden var den bästa svenska debut-LPn någonsin. Och nuförtiden spelar vi bättre ändå, och drar rejält med folk.

Vad har du gjort mer än att reta dig på mig? Men du kanske vältrar dig i framgångar som både producent, låtskrivare, sångare och gitarrist? feta bankkonton, bilar, båtar, brudar osv?

Inte är jag arg på dig för att du gillar kemiskt framställda pysljud i stället för trummor. ☺️

Inte för att du gör dig lustig över mig heller. Du är säkert en snäll pojk som bara vill leka lite Dart Wader typ. ☺️

Nu är det som Wonderboy skrev att de flesta inte har möjlighet att själva åstadkomma så bra virvlar. Nej var får du ifrån att jag skulle vara arg på dig för? 😄 Du får givetvis tycka vad du vill. Ingen som har sagt nåt. Men du strävar hela tiden emot allt som är nytt och en främmande värld för dig. Man räds bara det okända. Nej man behöver inte gilla allt och kan visst tycka att musiken var bättre förr. Men det kommer hela tiden nya sätt att göra musik på. Finns inget rätt eller fel. Skulle alla du gillade från 60-70-talet haft tillgång till dagens teknik och prylar skulle de inte ha tvekat använda dem. Du är så teknikfientlig och misstänksam till det. Vet inte i hur många inlägg som du hela tiden för fram dina argument om det. Slappna av. Jaha ja du har lyckats med din musik. Grattis till det då. Ingen som vill ta dig ifrån dig det men det har inget saken att göra som diskuteras. Eller vill du få det för att du har lyckats väger dina åsikter och argument tyngre?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja självklart har du ju rätt i att det är ultimat inspelade trummor av de ultimata trummisarna men jag fattar ändå inte varför virvelljuden ska låta sådär, visst, för de som kan, orkar o vill kanske det är svinbra att ha ett virvelljud ingen vill använda utan att mixa sönder fullständigt, men för t.e.x mig som bara mixar och spelar in för att jag tycker om att skriva låtar och få dom inspelade så skulle jag ju uppskatta om det i AD fanns virvelljud jag inte behövde mixa

.

I t.e.x gitarrpluggarna finns det ju en massa presets som oftast heter typ vip eller signature eller liknande där man försökt efterlikna kända gitarrljud från inspelningar, typ the edge i U2, låten black hole sun, Stevie ray vaughan ljud etc etc.

varför kan dom inte erbjuda sånt, det vore ju svinfint...

Så skriver trådskaparen. Det finns massor av såna pluggar där virvlarna är mer eller mindre färdiga. Finns många bra trummaskiner för dina ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ad har jag inte hittat en virvel som funkar som den är... Har inte råd att köpa fler trumpluggar just nu och vill ju inte köpa det där superior drummer som alla säger är det bästa av de förrän jag verkligen testat om jag gillar dess virvlar

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
I ad har jag inte hittat en virvel som funkar som den är... Har inte råd att köpa fler trumpluggar just nu och vill ju inte köpa det där superior drummer som alla säger är det bästa av de förrän jag verkligen testat om jag gillar dess virvlar

Men det här är vanligt förekommande problem. De allra flesta ger upp istället för att försöka allt som går. Nej den här mjukvarusynten var inte vad jag sökte. Nästa tack! Provat skruva fram själv? Nej de flesta kör presetsen och inte så mycket mer. Istället tror man att lösningen på sina ljud finns någon annanstans och köper nästa (eller laddar ned). Slutar med man att man inte gör så mycket musik i slutändan utan sitter och försöker leta sig fram till det perfekta ljudet. Man jagar något som inte finns. Det perfekta ljudet får man krana sig till. Och som många andra ljud i en mix låter de inte alltid så roligt solo men grymma i en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis, jag hade svårt att gå från cooledit till cubase bara för att jag hatar att lägga tiden på det tekniska. om det tar 10h att göra en låt från första idén till färdig produkt så vill jag att det ska ta 9 timmar att spela in och 1 timme att mixa o ställa in. men tyvärr är det ju tvärtom. göra låten, spela in instrumenten, går i ett nafs. sen kommer trumprogrammeringen, den tar typ längst tid för mig och sen mixning o skruvning. så då blir det 1h inspelning och 10h sitta vid tangentbordet. det är roligt att spela innebandymatch det är inte roligt att springa runt koner....

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

AD är skit precis som de andra trumprogrammen. De är inte inspelade i några überbra rum, de är inspelade i på tok för små rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
AD är skit precis som de andra trumprogrammen. De är inte inspelade i några überbra rum, de är inspelade i på tok för små rum.

Pratar du med egen erfarenhet eller är det bara vilda gissningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
AD är skit precis som de andra trumprogrammen. De är inte inspelade i några überbra rum, de är inspelade i på tok för små rum.

Var du med under inspelningen?Ja vilket svaret är kan ju Lars eller några av dem andra som jobbar på XLN snabbt tala om.

De tror inte, de vet. Om det är skit, varför köper folk AD, SD etc? För att det är skit? Det enda som varit skit är ditt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det som Wonderboy skrev att de flesta inte har möjlighet att själva åstadkomma så bra virvlar. Nej var får du ifrån att jag skulle vara arg på dig för? :rolleyes: Du får givetvis tycka vad du vill. Ingen som har sagt nåt. Men du strävar hela tiden emot allt som är nytt och en främmande värld för dig. Man räds bara det okända. Nej man behöver inte gilla allt och kan visst tycka att musiken var bättre förr. Men det kommer hela tiden nya sätt att göra musik på. Finns inget rätt eller fel. Skulle alla du gillade från 60-70-talet haft tillgång till dagens teknik och prylar skulle de inte ha tvekat använda dem. Du är så teknikfientlig och misstänksam till det. Vet inte i hur många inlägg som du hela tiden för fram dina argument om det. Slappna av. Jaha ja du har lyckats med din musik. Grattis till det då. Ingen som vill ta dig ifrån dig det men det har inget saken att göra som diskuteras. Eller vill du få det för att du har lyckats väger dina åsikter och argument tyngre?

Äh. Det var inte bättre förr. Ta vilken som helst av de tio i topplistor som röstades fram på 60-talet så var det väl en eller två bra låtar, sen var resten fjantigt skit. Lika då som nu. Det är lätt att bara komma ihåg det som var bra förr och tycka att all musik var bättre på 60-talet. Det gör inte jag.

Det enda årtionde som egntligen skiljer sig är 70-talet. Så mycket skit som gjordes då har aldrig gjorts i nån annan tidsålder. Kolla på husen, bilarna och båtarna, usch...

Och inte är jag teknikfientlig. Men jag tycker att det finns många grejer som är "skapade behov". Typ att det inte går att spela in utan rumspluggar och att sampla och trigga trummorna och rätta till dem.

Jag tycker inte nånting förutom lätt komprimering och reverb kan tillföra ett dugg till ett välljudande trumset.

Sen är det så, tyvärr, att skulle jag skaffat mig Cubase och en dator, då hade jag inte kommit nån vart med inspelandet. Nu har jag redan gjort två inspelningar. Med Cubase hade jag gjort noll. Och allt jag vill göra i inspelningsväg kan jag göra med de grejer jag har.

Och efter att ha lyssnat väldigt noga tycker jag att tex AC/DCs första skivor, tex Dirty Deeds har ett ljud som knäcker. Så varför använda rumspluggar?

Jag har alltid sagt att vinylen är skit efter att cd kom. Så det har kommit bra grejer också.

Har du lagt ut nån låt här herr Die Hard? Det märks ju att du kan en massa i teorin i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja självklart men effektmässigt, alltså försökt efterlikna deras ljud, SRV ljuden tycker jag dock är helt onödiga i alla såna där pluggar dock eftersom det har så mkt med just hans spelteknik och gitarr+feta strängar att göra.

En fuzzpedal och en cry baby är ju en fuzz och en crybaby oavsett om det är jag eller hendrix som lirar på det...

Hendrix spelade på Vox wah-wah.

Varför ska man efterlikna nåt ljud egentligen? Tråkigt. Det är för mycket inom musik som går ut på att härma och mima.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har du lagt ut nån låt här herr Die Hard? Det märks ju att du kan en massa i teorin i alla fall.

Som sagt jag behöver inte bevisa någonting för någon än förutom mig själv. 😄 Även om jag gör det, vad har det med att göra vad jag tycker? Det förändrar ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Varför ska man efterlikna nåt ljud egentligen? Tråkigt. Det är för mycket inom musik som går ut på att härma och mima.

För att det är så det fungerar? Utan att härma skulle det inte finnas nåt som blues eller rock överhuvudtaget. Allt du spelar har andra också redan gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ad har jag inte hittat en virvel som funkar som den är... Har inte råd att köpa fler trumpluggar just nu och vill ju inte köpa det där superior drummer som alla säger är det bästa av de förrän jag verkligen testat om jag gillar dess virvlar

Nej, jag menar inte att Du skall köpa några trumpluggar. Sälj den Du har och köp en trummaskin med färdiga ljud i istället. Lyssna runt tills Du hittar det/ de virvelljud Du gillar, sen är det bara att köra! Inget pill med en massa effekter utan bara köra rakt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag menar inte att Du skall köpa några trumpluggar. Sälj den Du har och köp en trummaskin med färdiga ljud i istället. Lyssna runt tills Du hittar det/ de virvelljud Du gillar, sen är det bara att köra! Inget pill med en massa effekter utan bara köra rakt av.

trummaskin? är det en extern grej alltså? jag har inte sysslat med sånt här så länge så jag har bara haft vst pluggar. Ska köpa dig. trummor här i sommar tänkte jag när jag skaffat större boende. och har nu läst att mitt AD inte är så bra med dig. trummor. så då kanske det blir superior om de nu är bra, har bara hört de i metal sammanhang och inte alls gillat ljudet... bfd kanske kan vara nåt. hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

var nu inne o lyssnade på toontrack sidan, på en del av spåren där låter trummorna riktigt bra men frågan är ju om det är trumprogrammet rakt av eller om det är mixat o trixat. är det det så kan jag ju lika gärna fortsätta med ad och lära mig fixa o trixa.... och det har jag ingen lust med

Link to comment
Dela på andra sajter

var nu inne o lyssnade på toontrack sidan, på en del av spåren där låter trummorna riktigt bra men frågan är ju om det är trumprogrammet rakt av eller om det är mixat o trixat. är det det så kan jag ju lika gärna fortsätta med ad och lära mig fixa o trixa.... och det har jag ingen lust med

Självklart är det processerat för att passa i sammanhanget, det kallas att mixa och det är något du måste lära dig för att få det sound du är ute efter eftersom du är den enda som vet exakt hur du vill ha det.

Om du ändå bara ska skriva låtar och få ner dom som demos räcker väl ett komp från AD som grundkomp och sen får du lämna över jobbet till någon kunnig om du inte orkar lära dig det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag får väl acceptera att det inte låter som jag vill eller lära mig att få det att låta som jag vill. använda färdiga komp har jag aldrig gjort och kommer nog aldrig att göra, verkar ju mkt svårare än att göra de själv... om man inte ska göra en acdc låt då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...