Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har tweakat trummor och fått till ett bra grundljud. Det enda jag inte är nöjd med är pukorna. Vill att de ska låta djupare och lite snärtigare. Pukorna är närmickade med Sennheisermickar (två hängpukor, 10" och 12") och SM 57:or (14" och golvpuka). Setet i övrigt är närmickat med Shuremickar (57:or och en Beta 52 på kaggen) samt OH-mickat med ett matchat Sontronicpar och ambiensmickat med en Röde NT2 ställd i "åttan". Någon som har ett tips på hur man kan ge pukorna både djup och en gnutta snärt?

Annons
Postat

Hur låter pukorna akustiskt? Kanske du borde stämma ned dem för att få en djupare ton.

Old School metalpukor. Då tänker jag kort utklingning, dvs att pukorna knappt ringer.

Testa också att ta bort en del i låga mellanregistret med en eq. Det finns en del stomljud där som täcker den djupare resonansen i trumskinnen.

Postat
Hur låter pukorna akustiskt? Kanske du borde stämma ned dem för att få en djupare ton.

Old School metalpukor. Då tänker jag kort utklingning, dvs att pukorna knappt ringer.

Testa också att ta bort en del i låga mellanregistret med en eq. Det finns en del stomljud där som täcker den djupare resonansen i trumskinnen.

Låga mellanregistret, vad snackar vi då, 200-600 Hz nånting?

Postat

Precis! Det finns mycket energi där och ofta blir det för mycket av det goda så om man skär några decibel smälter pukorna bättre in i mixen.

Postat
Precis! Det finns mycket energi där och ofta blir det för mycket av det goda så om man skär några decibel smälter pukorna bättre in i mixen.

Ok, så gör jag. Tackar 😄

Har du tips på hur man applicerar reverb på pukor så att de får mer djup utan att bli diffusa också?

Postat
Har du tips på hur man applicerar reverb på pukor så att de får mer djup utan att bli diffusa också?

Mycket en smaksak tror jag. Men se till att reverbet inte blir för tjockt i botten/låga mellanregistret. Då konkurrerar det ut det torra ljudet. Laborera med predelay på reverbet. En fördröjning på 20-30 ms kan göra stor skillnad i mixen.

Om du vill ha mycket reverb kan det vara smart att dämpa pukorna så att de inte ringer så länge (då får reverbet mer utrymme i mixen). Alternativt gejtar du pukspåren eller arbetar med en enveloper liknande Transient Designer.

Postat
Mycket en smaksak tror jag. Men se till att reverbet inte blir för tjockt i botten/låga mellanregistret. Då konkurrerar det ut det torra ljudet. Laborera med predelay på reverbet. En fördröjning på 20-30 ms kan göra stor skillnad i mixen.

Om du vill ha mycket reverb kan det vara smart att dämpa pukorna så att de inte ringer så länge (då får reverbet mer utrymme i mixen). Alternativt gejtar du pukspåren eller arbetar med en enveloper liknande Transient Designer.

Då har jag lite att testa, tack för tipsen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra tips, ja lägger till en liten grej.

Ofta när man sitter och letar reverb för pukorna så kan det ibland ringa på vissa pukslag medan andra låter hur bra som helst.

Sätt en kompressor och sidechaina en EQ som tar bort dessa ringningar istället för att EQ bort hela problemområdet.

Krikelin (oregistrerad)
Postat

Vet inte vad har för trummor men storlekarna på pukorna då var ofta både större och djupare än vad som är vanligt idag, det påverkar djupet och soundet ganska mycket, men som sagt prova att stämma ned dem lite, det kan fungera 😄 Jag upplever att trummor, speciellt pukor, låter bäst stämda precis ovanför det att skinnet vill "skrynkla" sig då kommer mer djup men också även lång efterklang, den kan du alltid dämpa bort om du inte vill åt det hållet, men djupet och attacken tycker jag blir tydligast med den stämmningen. En smaksak 😄

// Christian

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.