Jump to content
Annons

Bästa micken till d28


bubben

Recommended Posts

Jag ska nu införskaffa en Martin D28. Jag kommer spela mycket live och är lite nyfiken på vad jag kan införskaffa för mickar till den, man vill ju inte sumpa ljudet genom att lajna med en dålig mick. Jag har en ganska stor budget, jag nämner inga siffror så sätter jag inga begränsningar. En fråga jag gärna vill få besvarad är om D28 har ngn mick som är allmänt känd för att passa väldigt bra ihop med just D28an... Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
Jag ska nu införskaffa en Martin D28. Jag kommer spela mycket live och är lite nyfiken på vad jag kan införskaffa för mickar till den, man vill ju inte sumpa ljudet genom att lajna med en dålig mick. Jag har en ganska stor budget, jag nämner inga siffror så sätter jag inga begränsningar. En fråga jag gärna vill få besvarad är om D28 har ngn mick som är allmänt känd för att passa väldigt bra ihop med just D28an... Tack på förhand!

Mycket beror på vad för sorts musik du spelar. Men när det gäller pickups så har jag en del erfarenheter. K&K Powerblend Trinity är en mycket intressant pickup, som dock kan vara svår att få tag i här i sverige (måste dock borra hål i gitarren osv för att installera den). Men den låter riktigt grymt. Även Fishman rare earth blend är riktigt fin (behöver inte borra eller modellera om gitarren, bara plugga in och köra). Dessa alternativ ligger runt ca 5000 kr beroende på varifrån du köper. Annars finns det en hel uppsjö av piezo pickups. Annars om du inte vill installera en pickup så finns det ett par neumann mikrofoner som fungerar bra. Eller Rode om du vill ha billigare alternativ.

hoppas du blev lite klokare : )

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska nu införskaffa en Martin D28. Jag kommer spela mycket live och är lite nyfiken på vad jag kan införskaffa för mickar till den, man vill ju inte sumpa ljudet genom att lajna med en dålig mick. Jag har en ganska stor budget, jag nämner inga siffror så sätter jag inga begränsningar. En fråga jag gärna vill få besvarad är om D28 har ngn mick som är allmänt känd för att passa väldigt bra ihop med just D28an... Tack på förhand!

Tjenare. Intressant. Jag har nåra martingitarrer jag turnerat med sista året.

En 000-15S en 000-15 och en HD28

Samtliga dessa har jag Fishman Ellipse Matrix blend mikar i. Det är en blandning med dels en kondingmik (ganska liten, ser rätt oansenlig ut) och en

piezomik. Man kan blanda dessa två efter behag. Det finns en fasvändarknapp också. Kondingen är ganska klen i signalen men gör sitt till för att få lite mer

luft i ljudet.

Har spelat på scener mellan 100-1800 personers lokaler. Miniklubbar och teatrar alltså. Ju större lokal nästan desto enklare att använda.

låter bättre på livescen men här var ett radioklipp jag hittade. låter mindre bra än vanligt här, men å andra sidan ärligt.

Har dessutom experimenterat med Mama Bear från D-tar. 16 voltsadapter pajade första dan på en turne och sen hittade jag ingen på länge. Har knappt nån erfarenhet. Den kan dock göra underverk.Bor du i stockholm får du gärna låna den av mig och testa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

en till: http://www.kcrw.com/music/programs/mb/mb090518loney_dear

Tjenare. Intressant. Jag har nåra martingitarrer jag turnerat med sista året.

En 000-15S en 000-15 och en HD28

Samtliga dessa har jag Fishman Ellipse Matrix blend mikar i. Det är en blandning med dels en kondingmik (ganska liten, ser rätt oansenlig ut) och en

piezomik. Man kan blanda dessa två efter behag. Det finns en fasvändarknapp också. Kondingen är ganska klen i signalen men gör sitt till för att få lite mer

luft i ljudet.

Har spelat på scener mellan 100-1800 personers lokaler. Miniklubbar och teatrar alltså. Ju större lokal nästan desto enklare att använda.

låter bättre på livescen men här var ett radioklipp jag hittade. låter mindre bra än vanligt här, men å andra sidan ärligt.

Har dessutom experimenterat med Mama Bear från D-tar. 16 voltsadapter pajade första dan på en turne och sen hittade jag ingen på länge. Har knappt nån erfarenhet. Den kan dock göra underverk.Bor du i stockholm får du gärna låna den av mig och testa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...