Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Hallå allesammans!

Har nu arbetat med Logic Pro 8 (efter att ha arbetat med Reason) i ett halvår och lär mig hela tiden nya saker. Men nu är det så att jag har en sak som jag inte kan lista ut riktigt.

Jag gör mestadels trance, men det blir lite house ibland och som ni vet så brukar man lägga ett HP-filter på Kicken, basen och hihats etc så man kan automatisera ner och upp mm. Det jag vill är att ett och samma filter skall sköta Kicken basen och resterande trummor vid automatisering, dock så skall detta filter inte påverka något när det inte behövs bara vi breakdowns etc. Hur gör jag?

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta! 😉

MVH

Jonathan

Annons
Postat

Förstår jag det rätt så behöver du automatisera bypass. Gå in i menyn där du kan välja vad som ska automatiseras på spåret, så hittar du bypass för varje plugg.

Postat

Om du använder Logics Channel EQ så kan du ju ha Hipass-filtret aktiverat hela tiden, bara du drar ner det i botten (20Hz eller vilket som nu är lägst) på de delarna där det inte ska höras.

Postat
Förstår jag det rätt så behöver du automatisera bypass. Gå in i menyn där du kan välja vad som ska automatiseras på spåret, så hittar du bypass för varje plugg.

Tycker mig ha tittat ordentligt men ej funnit någon sådan. Men det är förmodligen jag som total missat det.

Tack för svaret.

Postat
Om du använder Logics Channel EQ så kan du ju ha Hipass-filtret aktiverat hela tiden, bara du drar ner det i botten (20Hz eller vilket som nu är lägst) på de delarna där det inte ska höras.

Ja precis det vet jag, men jag skulle vilja att en Channel EQ skall kontrollera Kicken och basen. Inte ha en egen för varje kanal. Om man på något sätt kan gruppera dessa i det avseendet.

Postat
Ja precis det vet jag, men jag skulle vilja att en Channel EQ skall kontrollera Kicken och basen. Inte ha en egen för varje kanal. Om man på något sätt kan gruppera dessa i det avseendet.

Ah, ja men det är enkelt fixat!

Sätt kick-kanalens och bas-kanalens output till t.ex. Bus 1 (istället för Output 1-2), sen lägger du Hipass-filtret på Bus 1 😲

Det jobbiga blir väl om du, i ett annat break, vill påverka t.ex. bara basen och inte kicken. Då får du kanske kopiera basen till ett nytt spår, eller som jag brukar göra ibland:

Bounca ner hela partiet (alla instrument som ska påverkas) till en audio-fil, släng in på ett audiospår och automatisera effekterna där istället.

Postat
Ah, ja men det är enkelt fixat!

Sätt kick-kanalens och bas-kanalens output till t.ex. Bus 1 (istället för Output 1-2), sen lägger du Hipass-filtret på Bus 1 😄

Det jobbiga blir väl om du, i ett annat break, vill påverka t.ex. bara basen och inte kicken. Då får du kanske kopiera basen till ett nytt spår, eller som jag brukar göra ibland:

Bounca ner hela partiet (alla instrument som ska påverkas) till en audio-fil, släng in på ett audiospår och automatisera effekterna där istället.

Du skall ha ett stort tack! tror att det ska lösa sig nu 🙂 ...

Jag har även prövat och bouncat partier men har inte varit helt nöjd, ofta så vill jag göra om vissa saker i kicken eller basen i samband med ett break så jag fick bounca om det flera gånger vilket bara var frustrerande i längden... 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.