Jump to content
Annons

perhammar

Recommended Posts

Har blivit jävligt sugen på att börja spela in sång på riktigt, och har bara en ganska röten mikrofon i studion. En ny mikrofon ska inhandlas, men då kommer ju frågan om jag ska fixa en Preamp samtigt.

Jag har ett creative0404-kort och en mixer som funkar jävligt bra. När jag spelar in gitarr och kopplar den i mixern till ljudkortet till dattan så låter det riktigt cleant. Vad tjänar jag på att köpa en extern preamp? Är det lönt att smälla nån tusing på det, med en tight budget, eller funkar preampen i ljudkortet bra nog? Vad kommer skillnaden bli?

Otroligt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Du har ingen micpreamp i det ljudkortet. Men det har du väl i din mixer?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du har ingen micpreamp i det ljudkortet. Men det har du väl i din mixer?

Det vet jag inte. Hur får jag reda på det? Jag vet inte helt hundra vad preampen gör och vad den lämpar sig för?

Jag har en 10kanalig behringermixer med fantomatning. Kan det finnas en preamp i den?

Redigerat av perhammar
Link to comment
Dela på andra sajter

perhammar sa:
Det vet jag inte. Hur får jag reda på det? Jag vet inte helt hundra vad preampen gör och vad den lämpar sig för?

Jag har en 10kanalig behringermixer med fantomatning. Kan det finnas en preamp i den?

Finns det 48V fantommatning så finns det garanterat micpreamps, eftersom man bara använder fantommatning för att driva kondensatormikrofoner och aktiva DI-boxar (som ju också kopplas in på micingången)... 😛

 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du fantommatning så har du preamp.

Säkert en UBx02 två nåt eller hur?

Jag har en själv en Behringer UB802 och preamparna är inte alls dåliga. Brusfria och ganska neutrala.

Jag skulle nog vänta med att lägga pengar på en preamp för mickens skull. Men jag hade nog köpt en peramp med instrumentingång för gitarrens skull. För den kommer att låta bättre med en instrumentingång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tror jag börjar fatta. Så då är det näst intill onödigt att köpa en pre-amp, om det nu finns en i mixern? Det är inte så att det blir fruktansvärt mycket bättre ljudkvalitet med en extern preamp innan mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tror jag börjar fatta. Så då är det näst intill onödigt att köpa en pre-amp, om det nu finns en i mixern? Det är inte så att det blir fruktansvärt mycket bättre ljudkvalitet med en extern preamp innan mixern?

Om du sätter en preamp före mixern, så blir det tårta på tårta och du förlorar en del av meningen med att ha en preamp.

Genom mixern har du en längre signalväg, med fler aktiva komponenter och därmed mer brus och mer distortion. Den långa signalvägen kapar man när man kopplar en preamp direkt till omvandlaren (alternativt en lineingång på ljudkortet).

Om du använder mixern som preamp, så kan du plocka ut signalen direkt efter preampen genom att använda Insert/Direct Out och koppla till en lineingång - och på så sätt slippa den längre signalvägen.

Vad som sedan låter "bra" kan vara en smakfråga. Vissa vill ha en transparent preamp medan andra vill ha en färgande preamp. Det är en hel vetenskap i sig... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om du sätter en preamp före mixern, så blir det tårta på tårta och du förlorar en del av meningen med att ha en preamp.

Genom mixern har du en längre signalväg, med fler aktiva komponenter och därmed mer brus och mer distortion. Den långa signalvägen kapar man när man kopplar en preamp direkt till omvandlaren (alternativt en lineingång på ljudkortet).

Om du använder mixern som preamp, så kan du plocka ut signalen direkt efter preampen genom att använda Insert/Direct Out och koppla till en lineingång - och på så sätt slippa den längre signalvägen.

Vad som sedan låter "bra" kan vara en smakfråga. Vissa vill ha en transparent preamp medan andra vill ha en färgande preamp. Det är en hel vetenskap i sig... 😎

Där har du inte helt rätt Claes. I professionella analoga bord och outboards så är signalvägarna så pass bra så att det inte är några problem med att routa signalen genom flera enheter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte riktigt den nivån som diskuteras i någon av trådarna i forumet, men visst kan du ha rätt i det... ☺️

Ska man vara noga så tillför ändå alla aktiva kretsar både brus och distortion - om än så lite när det är riktigt välgjorda (läs: dyra... 😄 ) konstruktioner. Passiva komponenter tillför också lite brus, men det är så lite att det är försumbart i ljudsammanhang.

Sedan ville jag också förtydliga eftersom jag har sett ibland att folk får för sig att koppla in en preamps utgång till en micingång på ljudkort eller mixer. 😎 Då är det bättre att förklara på en mer basic nivå och utelämna en del som inte är helt relevant i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Edit: Jag upptäckte nu att min kommentar till Claes inte hör hemma i den här tråden utan i USB vs Firewire-tråden. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera att sälja mixern , och köpa ett externt ljudkort med fräsch preamps i direkt, tex Digidesign Mbox Mini, som är ett kanonkort med bara 1 kanal (tror jag) . där pluggar du mic, eller instrument rakt in i ljudkortet.

en mixer, som dessutom heter Behringer är inget att lita på ...går inte ens att jämföra preampsen i ett tex mbox kort med den mixern.

Sen finns det Mbox2 och dom mindre Focusrite Saffire korten också.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Hur har du tänkt jobba? Ska du spela in 1 till 2 kanaler samtidigt och sen nöja dig med det eller vill du lägga på flera spår eftersom? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nej alltså jag gör till 99% helt elektronisk musik. djup techno, tech-house, och använder mest mjukvara bortsätt från två midikontrollers. men jag vill ha möjligheten att kunna spela in sång som låter bra. jag kom på det när jag hjälpte min syster att spela in och mixa en sing&song-låt. så när jag väl spelar in så spelar jag bara in en kanal i taget. jag har spelat in från min microkorg med mixern och ljudkortet och det låter bra.

så i framtiden när jag köpt mikrofonen, så kommer det först och främst användas till att lägga sång på elektronisk dansmusik, och ha ett par sångspår lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...