Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min granne har lite problem med sina pickuper. Han fick dom bytta mot ett par andra men nu eftersom problemet inte Àr löst ville grannen sÀtta tillbaks sina orginal pickuper.

DÄ visar det sig att firman har sÄlt hans pickuper utan att frÄga, nÀr grannen pressar dom lite sÀger dom att nÀ vi har dom kvar och ger honom dom hÀr.

post-21260-1237707821_thumb.jpg

post-21260-1237708069_thumb.jpg

Det man reagerar först pÄ Àr att sladdarna Àr klippta.

Sen Àr eltejpen sÄ torr att det gÄr av nÀr man tar pÄ den.

Gitarren Àr en Ibanez 13 mÄn gammal, kan tyvÀrr inte beteckningen pÄ gitarren men Àr det viktigt Äterkommer jag om det.

Det grannen och jag vill veta Àr om man kan se vad det Àr för pickuper och isÄfall hur?

Annons
Postat
Min granne har lite problem med sina pickuper. Han fick dom bytta mot ett par andra men nu eftersom problemet inte Àr löst ville grannen sÀtta tillbaks sina orginal pickuper.

DÄ visar det sig att firman har sÄlt hans pickuper utan att frÄga, nÀr grannen pressar dom lite sÀger dom att nÀ vi har dom kvar och ger honom dom hÀr.

post-21260-1237707821_thumb.jpg

post-21260-1237708069_thumb.jpg

Det man reagerar först pÄ Àr att sladdarna Àr klippta.

Sen Àr eltejpen sÄ torr att det gÄr av nÀr man tar pÄ den.

Gitarren Àr en Ibanez 13 mÄn gammal, kan tyvÀrr inte beteckningen pÄ gitarren men Àr det viktigt Äterkommer jag om det.

Det grannen och jag vill veta Àr om man kan se vad det Àr för pickuper och isÄfall hur?

Vad Àr det för firma? LÀt inget vidare.

Postat

Kan tyvĂ€rr inte svara pĂ„ dina frĂ„gor, men Ă€r nyfiken pĂ„ att veta vilken firma han anlitade. SĂ„ man vet vilka man bör undvika om man fĂ„r problem med sin gitarr 😄

Postat (redigerat)
Du kanske ska lÀgga ut frÄgan pÄ ett mer renodlat gitarrforum som

http://www.gitarrforum.com/forum/index.php?act=home eller

http://www.ljudbojen.com/bojen/default.asp

DÀr grÀver de ner sig ganska ljupt i gitarrmysterier.

Speciellt pÄ ljudbojen verkar de kunniga pÄ tekniska prylar.

En frÄga , vad hade han för problem med pickuperna ?

/Kalle

Problemet Àr att ljudet spikar, lÄter som ett gammaldags spikpiano.

Sen finns det skrapljud, den hÄller inte stÀmningen, ljudet har blivit otroligt kort mot att förut ha varit fylligt.

En annan gitarr köpt pĂ„ samma stĂ€lle har halsen böjt sig sĂ„ att band 6 och 7 ger samma ton 😄

En billigare nybörjar gitarr men ÀndÄ, den ska lÀmnas tillbaka.

Ska posta pÄ ljudbojen, tack för tipset.

Redigerat av Flashes
Postat

Det enda jag kan sÀga Àr att dom inte verkar jÀttegamla, med ledning av dekalen. RoHS-direktivet Àr ganska fÀrskt, och dom Àr inte Àldre Àn det. Men i övrigt Àr det jÀttesvÄrt, det verkar inte finnas nÄgon annan mÀrkning Àn det instansade 'B'et och det kÀnner inte jag igen, men jag Àr ingen pickupnörd. Ser ut som en standard PAF-kopia.

Klippta kablar ger ju inget bra intryck, det sÀger ju ungefÀr "den hÀr pickupen var inget att spara pÄ, vi byter och slÀnger skiten". Jag antar att det inte Àr samma pickup som satt original, dÄ hade han vÀl kÀnt igen dom?

/Andreas

Postat

Nej precis det Àr mest för att kablarna Àr klippta som vi reagerade.

RoHS kom till 1998 sÄ dom kan vara nÄgra Är pÄ nacken, 1 Juli 2006 sÄ Àndrade man om lite sÄ att bly, flamskyddsmedel mm Àr förbjudet sÄ det Àr vÀll troligt som du sÀger att dom inte Àr Àldre Àn 1 juli 2006 och dÄ kan dom ju faktiskt vara orginal till gitarren som grannen har haft i 13 mÄn.

Postat

Men hallÄ, eller? AffÀren kan ju inte sÀlja hans gamla pickuper bara sÄ dÀr, det verkar ju halvt rubbat. Hade det varit nÄgon ordning sÄ skulle han fÄtt tillbaks dem tillsammans med gitarren nÀr mickarna var bytta. Och om de dÀr mickarna nu Àr hans gamla, varför skulle sladdarna vara klippta, nÀe... det verkar ganska skumt det dÀr!

Postat

Jo hela affÀren har varit konstig.

Fick svar pÄ ljudbojen och tyvÀrr sÄ verkar det som om (om inte dom hÀr mickarna men liknande) kan sitta pÄ den Ibanes AF95 det Àr som grannen har.

Att man klipper kablarna tycker jag iofs ocksÄ Àr konstigt.

Lite vidare pÄ Àmnet

Grannen vill ju ha ett par schysta mickar, vad rekomenderar Ni?

Han vill ha Western ljud, solo, med lÀtt inslag av blues/jazz

Western mot bÄda mickarna

Jazz/blues mot hals

Solo mot stall

Postat
Grannen vill ju ha ett par schysta mickar, vad rekomenderar Ni?

Kolla in Lundgrens.

Jag bytte pÄ min Strata nyligen och Àr skitnöjd.

Postat

Nej det har du rÀtt i men det var det som handlaren trodde frÄn början, men nu Àr ju problemet kvar sÄ det Àr inte mickarna det Àr helt sÀkert.

En annan kille i Stockholm har kollat gitarren som sÄdan och han tycker gitarren Àr vÀlbyggd sÄ han förstÄr inte problemet.

Jag förstÄr inte problemet alla gÄnger heller för jag hör inte det som grannen hör, men sÄ Àr han ett riktigt ljudfreak ocksÄ med absolut gehör.

TyvÀrr inte sÄ stro plÄnbok som han skulle behöva för att köpa gitarren han skulle behöva.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.