Jump to content
Annons

Ljudet in i ett ljudkort och ut i ett annat

Recommended Posts

jesper (oregistrerad)
Postat

Har ett mÀrkligt problem. Har kört mitt Delta 44 som enda ljudkort dÄ jag vet att det Àr bÀttre att bara ha ett kort. UtgÄng 1/2 sitter med en vanlig 2xrca->1xminitele in i basen som sedan skickar ut ljudet till vÀnster och höger högtalare.

Problemet Àr att jag bara fÄr ut ljud i den ena av de tvÄ rca-kanalerna. AlltsÄ den ena rcakabeln kan jag flytta mellan utg1 och utg2 och fÄ ut ljud i bÄda högtalarna. Den andra rca-kontakten fÄr jag inget ljud ut i. LÀtt tÀnkte jag att sladden var trasig och bytte till en high-end kabel. Men tji fick jag, samma problem fortfarande.

Delta-kortet skickar alltsÄ ut ljud i bÄda utgÄngarna sÄ det verkar det inte vara fel pÄ. Detta gör att jag kan dra balans-kontrollen i tex winamp eller cubase utan att nÄgon skillnad mÀrks.

Om jag byter sÄ att datorn skickar ut ljudet genom det inbyggda ljudkortet kan jag spela lÄtar och reglera balansen utan problem, men dÄ fuckar Cubase upp sig, fÄr en output latency pÄ 1245325.2ms mot en input pÄ 1-12ms. Kan spela in ljud men inte spela upp eller "monitorera". Har stÀllt in det inbyggda ljudkortet som output-enhet i asio-instÀllningarna.

NÄgon som har varit med om ngt liknande eller har nÄgot tips pÄ lösning sÄ vore jag evigt tacksam...

Annons
Postat (redigerat)

Har det varit sĂ„ hĂ€r hela tiden, eller "hĂ€nde" det bara helt plötsligt? Vad jackar du in minitelen i? Är minitelen en stereo eller mono? Är ingĂ„ngen för minitelen stereo eller mono?

Redigerat av slaptap
  • 2 veckor senare...
jesper (oregistrerad)
Postat

Det Àr en stereo minitele. Det har "alltid" varit sÄ, inte sÄ lÀnge för har inte kört dessa högtalare sÄ lÀnge. LÀr fÄ inhandla ett par monitorer snart för det Àr ju inte sÄ lÀtt att panorera nÀr allt lÄter likadant i bÄda högtalarna... MisstÀnkte nÄt fel i min bus-konfig i cubase men det blir likadant genom winamp...

Vetefan va det kan vara... Fler tips tas tacksamt emot!

jesper (oregistrerad)
Postat

Vad trött man blir!! Hittade felet nu efter mycke grumlande. Tillverkaren av högtalarna har gjort en speciallösning sÄ att man bara skulle kunna anvÀnda deras kablar i systemet. SjÀlva kontakten Àr likadan men plastbiten som sitter för att skydda lödningen har de gjutit speciellt. Var bara att skÀra lite i min sdladd sen funkade allt klockrent! Nu har jag stereoljud igen!!!!!!

Postat
Vad trött man blir!! Hittade felet nu efter mycke grumlande. Tillverkaren av högtalarna har gjort en speciallösning sÄ att man bara skulle kunna anvÀnda deras kablar i systemet. SjÀlva kontakten Àr likadan men plastbiten som sitter för att skydda lödningen har de gjutit speciellt. Var bara att skÀra lite i min sdladd sen funkade allt klockrent! Nu har jag stereoljud igen!!!!!!

HĂ€rligt!!!! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.