Jump to content
Annons

Ljudet in i ett ljudkort och ut i ett annat

Guest jesper

Recommended Posts

Har ett märkligt problem. Har kört mitt Delta 44 som enda ljudkort då jag vet att det är bättre att bara ha ett kort. Utgång 1/2 sitter med en vanlig 2xrca->1xminitele in i basen som sedan skickar ut ljudet till vänster och höger högtalare.

Problemet är att jag bara får ut ljud i den ena av de två rca-kanalerna. Alltså den ena rcakabeln kan jag flytta mellan utg1 och utg2 och få ut ljud i båda högtalarna. Den andra rca-kontakten får jag inget ljud ut i. Lätt tänkte jag att sladden var trasig och bytte till en high-end kabel. Men tji fick jag, samma problem fortfarande.

Delta-kortet skickar alltså ut ljud i båda utgångarna så det verkar det inte vara fel på. Detta gör att jag kan dra balans-kontrollen i tex winamp eller cubase utan att någon skillnad märks.

Om jag byter så att datorn skickar ut ljudet genom det inbyggda ljudkortet kan jag spela låtar och reglera balansen utan problem, men då fuckar Cubase upp sig, får en output latency på 1245325.2ms mot en input på 1-12ms. Kan spela in ljud men inte spela upp eller "monitorera". Har ställt in det inbyggda ljudkortet som output-enhet i asio-inställningarna.

Någon som har varit med om ngt liknande eller har något tips på lösning så vore jag evigt tacksam...

Annons
  • 2 weeks later...

Det är en stereo minitele. Det har "alltid" varit så, inte så länge för har inte kört dessa högtalare så länge. Lär få inhandla ett par monitorer snart för det är ju inte så lätt att panorera när allt låter likadant i båda högtalarna... Misstänkte nåt fel i min bus-konfig i cubase men det blir likadant genom winamp...

Vetefan va det kan vara... Fler tips tas tacksamt emot!

Vad trött man blir!! Hittade felet nu efter mycke grumlande. Tillverkaren av högtalarna har gjort en speciallösning så att man bara skulle kunna använda deras kablar i systemet. Själva kontakten är likadan men plastbiten som sitter för att skydda lödningen har de gjutit speciellt. Var bara att skära lite i min sdladd sen funkade allt klockrent! Nu har jag stereoljud igen!!!!!!

Vad trött man blir!! Hittade felet nu efter mycke grumlande. Tillverkaren av högtalarna har gjort en speciallösning så att man bara skulle kunna använda deras kablar i systemet. Själva kontakten är likadan men plastbiten som sitter för att skydda lödningen har de gjutit speciellt. Var bara att skära lite i min sdladd sen funkade allt klockrent! Nu har jag stereoljud igen!!!!!!

Härligt!!!! 😄