Jump to content
Annons

Varför Ableton Live?


Finito

Recommended Posts

Fick ett gratis exemplar av programet

Funderar på varför jag ska instalera det.

Kan ni som annvänder programmet berätta lite vad ni annvänder det till vad det är bra på och skillnad från exempel logic o.s.v.

Måste faktist säga att fast jag länge sysslat med musik så har jag aldrig riktit satt mig in i vad dethär är för program.

Har förstått att det är för live bruk eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Muncken87 (oregistrerad)
Fick ett gratis exemplar av programet

Funderar på varför jag ska instalera det.

Kan ni som annvänder programmet berätta lite vad ni annvänder det till vad det är bra på och skillnad från exempel logic o.s.v.

Måste faktist säga att fast jag länge sysslat med musik så har jag aldrig riktit satt mig in i vad dethär är för program.

Har förstått att det är för live bruk eller?

Jag har använt Ableton i snart 2 år o jag tycker det är väldigt snabbjobbat, tex om man får en ide så e det enkelt att fixa det i ableton, jag har även använt FL studio i 2 år o lite cubase, jag tycker saker tar lite längre att göra i cubase, tycker jag, Ableton går ju att spela live ochså, har aldrig prövat det dock. Ableton kan kännas lite lustigt i början men så e det väl med alla sequencers man använder, pröva dig fram eller läs tutorials. Mycket bra program enligt mig, hade varit kul o höra vad andra tycker ochså. // Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora fördelen med Live som jag har upplevt är att när man väl satt sig in i hur det är uppbyggt så kommer man snabbare från idé till färdig låt än med andra daw:s. Det är live:s session view som gör det enkelt att testa idéer. Om du fått programmet så skulle jag definitivt råda dig att installera det och testa lite. Det finns inbyggda lektioner i live som man kan använda för att lära sig grunderna. Annars finns det mycket material på abletons hemsida och givetvis på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mot andra program är att Ableton Live funkar just... live. Logic (t ex) är ett mer kraftfullt studioverktyg, men Live är den enda sequenser som funkar "liveinstrument", samtidigt som det har fullt tillräckliga funktioner i studion för de flesta. Och just live-inriktningen gör det snabbjobbat, vilket kan vara en fördel som väger upp t ex brister i midi-editeringen etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för era svar.

Ska se om jag vågar mig på en instalation 😲 (rädd att fucka up ett fungerande system)

Kollade in lite videon på youtube också och verkar ju som en kul leksak 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...