wonderboy Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 De tre nya imacar vi köpt in till skolan är kopplade till våra gamla M-boxar, version 1. För att kunna styra lyssningsvolymen i våra aktiva monitorer har Institutionsteknikern kopplat lyssningen via Mboxarnas hörlurslyssning. Bra tanke, säkerligen. Problemet är bara att så fort Digi Core Audio Manager går igång (sker ett par sekunder efter att man klickat igång Logic Pro, Protools LE, Garageband, Waveburner) så uppstår ett högfrekvent tjut, i och för sig ganska lågt, men extremt störande. Detta tjut upphör först när man stänger ner programmet. Till saken hör att kopplar jag via de riktiga monitorutgångarna existerar inte detta tjut. Dock kan jag ej då påverka lyssningsvolymen vilket gör att lyssningen blir smärtsamt hög. Teknikern påstår att tjutet skulle bero på att Mboxarna är gjorda för USB 1.0 och att imacarna har USB 2.0 och att vi därför bör skrota Mboxarna och köpa nytt. Jag tror inte på detta men kan inte bemöta det med tekniska fakta. Jag undrar om någon här vet vad vi kan göra för att lösa detta?
maart (oregistrerad) Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 De tre nya imacar vi köpt in till skolan är kopplade till våra gamla M-boxar, version 1. För att kunna styra lyssningsvolymen i våra aktiva monitorer har Institutionsteknikern kopplat lyssningen via Mboxarnas hörlurslyssning. Bra tanke, säkerligen. Problemet är bara att så fort Digi Core Audio Manager går igång (sker ett par sekunder efter att man klickat igång Logic Pro, Protools LE, Garageband, Waveburner) så uppstår ett högfrekvent tjut, i och för sig ganska lågt, men extremt störande. Detta tjut upphör först när man stänger ner programmet. Till saken hör att kopplar jag via de riktiga monitorutgångarna existerar inte detta tjut. Dock kan jag ej då påverka lyssningsvolymen vilket gör att lyssningen blir smärtsamt hög. Teknikern påstår att tjutet skulle bero på att Mboxarna är gjorda för USB 1.0 och att imacarna har USB 2.0 och att vi därför bör skrota Mboxarna och köpa nytt. Jag tror inte på detta men kan inte bemöta det med tekniska fakta. Jag undrar om någon här vet vad vi kan göra för att lösa detta? jag kan inte så mycket om mac men har svårt att tro att det har med USB 1.0/2.0-grejen att göra. skulle satsa på något sånt här om budgeten tillåter: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Demonproducenten Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 satsa på något sånt här om budgeten tillåter:http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm hehehe budgeten... 😳 håller med klåpare den där institutionsteknikern? fråga: om det nu är en skola ni har utrustningen på - varför inte ha ett hyfsat mixerbord?
wonderboy Postat 13 mars 2009 Trådstartare Postat 13 mars 2009 hehehe budgeten... 😆 håller med klåpare den där institutionsteknikern? fråga: om det nu är en skola ni har utrustningen på - varför inte ha ett hyfsat mixerbord? I både radio- och musikstudio har vi bra mixerbord. Till dessa tre stationer hade det också varit kul. Dock är vi åderlåtna på pengar för innevarande år pga bl a datorinköp och mjukvaruinköp. Institutionsteknikern är duktig på många sätt. Här tycker jag dock att han verkar vara ute och cyklar.
Demonproducenten Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Här tycker jag dock att han verkar vara ute och cyklar. jap använd monitorutgångarna å häng på en sån där nanopatch 500 spänn tål er budget hoppas jag 😆
wonderboy Postat 13 mars 2009 Trådstartare Postat 13 mars 2009 japanvänd monitorutgångarna å häng på en sån där nanopatch 500 spänn tål er budget hoppas jag 😆 Tack för tipset! Skall kollas upp ögonaböj!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.