Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla på studio.forum! 😏

Idag ska jag ta upp ett problem som inte funnits alltid, men ett jädra tag. Kan också ha funnits innan bara att jag inte tänkt på det.

Hur som helst, när jag gör en låt och ska spela upp mycket samtidigt medans jag gör låten, vi säger trummor, cymbals, melodi, bas, effekter och ett gäng strings samtidigt. Då krävs det vanligtvis sådär 20% av CPU:n, vilket inte alls är farligt, men grejen är det att redan innan jag tryckt på play så drar FL 70% av min cpu, så när jag spelar upp blir det 90. VARFÖR? behöver inte ens ha det upptabbat, ibland stannar dessa (40-70%) kvar efter att jag stängt av FL, då de dras i bakgrunden som "FL" i enhetshanteraren.

Tar jag bort instrument från listan så sänks denna siffra, men det verkar variera vilka instrument det är, och hur mycket de drar. Detta är hur som helst mycket irriterande och det kan ej vara menat att det ska vara såhär?

Ram - 2GB

CPU - AMD Athlon 64 2.21Ghz

OS - Windows XP SP3

Ljudkort - Dåligt surroundkort för 300-400 spenn. (Är detta fallet, säg gärna ett externt ljudkort som rent generellt är bra, som du själv rekommenderar. Prisklassen kan va 1000-3000kr.)

Annons
Postat

Ditt problem kan ha flera anledningar. Först och främmst tycker jag att du ska kolla:

• Bufferns latency på ljudkortet
  • (Om du har dualcore) multithreadded generator processing på
  • Om du av misstag har tagit bort "smart disable"
  • Om du har någon annat program i bakgrunden som spökar
  • Har din dator fått ett virus?
  • Är datorn varm, och arbetar därför sakta?

Vanliga anledningar 😏

Postat
  base10 sa:
Ditt problem kan ha flera anledningar. Först och främmst tycker jag att du ska kolla:

• Bufferns latency på ljudkortet
  • (Om du har dualcore) multithreadded generator processing på
  • Om du av misstag har tagit bort "smart disable"
  • Om du har någon annat program i bakgrunden som spökar
  • Har din dator fått ett virus?
  • Är datorn varm, och arbetar därför sakta?

Vanliga anledningar 😄

hej hej... jag har ungefär samma problem (och liknande dator)... vart finns den "smart disable" knappen?...

Postat
  fresh2death sa:
hej hej... jag har ungefär samma problem (och liknande dator)... vart finns den "smart disable" knappen?...

I macros.

Postat (redigerat)

jag har en

Dualcore 3Ghz

4GB ram

10.000 rpm hårddisk

Ljudkort m-audio Delta 1010lt

Min gamla dator som var 2Ghz + 2GB ram och 7200rpm hårddisk körde FL ihop sig stup i kvarten.

Om jag gjorde en låt som började komma upp i 3 minuter så fick jag ändra latency, och i andra fall så gick inte ens det.

Jag hörde tillslut inte ens vad jag spelade för något.

Nu kör jag på ljudkortets Asio drivrutiner och det funkar hur fint som hällst.

Fördröjningen på midi signalen känns inte som att den existerar när jag slår på synten och hör ljudet spelas upp i FL

gör projekt som är ganska stora.

Men det gäller även att lära sig mixningen, och inte överdriva med att ha Delay eller reverb på varje instrument.

Tex kan man skapa en reverb kanal som man linkar de andras instrument till osv.

Redigerat av Lonian
Postat
  fresh2death sa:
okey.. följdfråga vart är macros?? hittar den inte i det vanliga inställningarna i FL...

Tools > Macros > Switch Smart Disable For all Plugins

😳

Postat
  philmeizter sa:
Tools > Macros > Switch Smart Disable For all Plugins

😲

okey tackar. Hur vet jag om den är på eller ej? det är ju inte någon bock eller något har tryckt några gånger på den... Eller ska jag trycka på den "när det behövs"? eller hur funkar det?

• 5 veckor senare...
Postat
  fresh2death sa:
okey tackar. Hur vet jag om den är på eller ej? det är ju inte någon bock eller något har tryckt några gånger på den... Eller ska jag trycka på den "när det behövs"? eller hur funkar det?

Det undrar jag också faktiskt

Postat
  dicennian sa:
Det undrar jag också faktiskt

Du märker att den är på då det står smart disable med en bock i på vstns meny.

Du måste altså trycka i funktionen för att den ska gälla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.