Jump to content
Annons

Koppla ihop "Pioneer-stereo"(inbyggd Preamp) till ljudkortet

Vakuumanka

Recommended Posts

Hejsan.

Gjorde ett litet fynd på secondhand idag, eller jag vet inte om man ska kalla det fynd, men jag blev helt till mig och köpte den direkt.

Skulle behöva hjälp med att koppla ihop stereo förstärkaren (Se bild) till ljudkortet så jag kan spela in genom att använda stereon kopplad

till ljudkortet som är kopplad till datorn.

Jag är dålig på att förklara, men om ni kollar bilderna så förstår ni säkert. 😆

post-20384-1236429719_thumb.jpg

post-20384-1236429762_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Gjorde ett litet fynd på secondhand idag, eller jag vet inte om man ska kalla det fynd, men jag blev helt till mig och köpte den direkt.

Skulle behöva hjälp med att koppla ihop stereo förstärkaren (Se bild) till ljudkortet så jag kan spela in genom att använda stereon kopplad

till ljudkortet som är kopplad till datorn.

Jag är dålig på att förklara, men om ni kollar bilderna så förstår ni säkert. 😆

post-20384-1236429933_thumb.jpg

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1. Du har köpt ett kassettdäck.

2. Varför skall den in i ljudkortet? Vill du använda tape och spela in på?

Dela på andra sajter

1. Du har köpt ett kassettdäck.

2. Varför skall den in i ljudkortet? Vill du använda tape och spela in på?

Jo, det vet jag.

Jag tänkte bara om det fanns någon möjlighet att koppla den till ljudkortet, så skulle det vara kul att prova. 😆

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det borde väl gå koppla in din gura eller mic och snabla out från bandaren till ljudkortet lägg i ett band tryck på rec på bandaren och testa. Så vitt jag vet så ska det väl gå att lyssna samtidigt som man spelar in på en bandare så det måste ju gå ut en lineout signal oxå. Annars får du väl testa hörlursutgången men börja med låg volym. Vet inte hur det är med strömmar och motstånd och sånt då så det kanske är idé att kolla först så du inte bränner nåt i onödan.

Dela på andra sajter

Det borde väl gå koppla in din gura eller mic och snabla out från bandaren till ljudkortet lägg i ett band tryck på rec på bandaren och testa. Så vitt jag vet så ska det väl gå att lyssna samtidigt som man spelar in på en bandare så det måste ju gå ut en lineout signal oxå. Annars får du väl testa hörlursutgången men börja med låg volym. Vet inte hur det är med strömmar och motstånd och sånt då så det kanske är idé att kolla först så du inte bränner nåt i onödan.

Tack så mycket för ditt svar. Jag ska prova och det är med försiktighet så jag inte bränner något, som du säger.

Jag skickar svar när jag har provat. 🙂

Dela på andra sajter

Nu har jag provat och det fungerar hur bra som helst! Blir riktigt varm och knastrigt om ljudet, något jag verkligen vill ha då jag spela in akustiskt.

Nu blir det bara att köpa lite nya sladdar, Tele-XLR och så ska det nog bli några sjysta låtar skrivna 🙂

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det gick väl oxå att trycka paus och play på samma gång om jag inte minns fel, jag menar så du inte får med eventuellt bandbrus i onödan. Annars är det väl bara att kolla hur mekanismen funkar så kanske man kan skippa bandet helt och eventuellt stoppa dit nåt annat istället. Gamla Tandbergare (rullbandspelare) kan det vara läge att hålla utkik efter oxå, dom ska gå att använda till bandeko enligt en artikel i Studio om jag inte minns fel. Givetvis även till Preamp och låter förmodligen till och med lite bättre än din kassett bandare. Ligger säkert ett gäng på din gamla skola och skräpar i nåt förråd.

Dela på andra sajter

Det här låtare riktigt spännande ju! Du tänker alltså använda kasettdäcket som mixer/preamp?! Vilken rolig idé!! Börjar direkt tänka på artisten 1900!!

Absolut! Det är vad jag tänker göra.

Jag kollade in 1900 och jag kan inget annat säga att det låter riktigt underbart om hans musik! 🙂

Dela på andra sajter

Det gick väl oxå att trycka paus och play på samma gång om jag inte minns fel, jag menar så du inte får med eventuellt bandbrus i onödan. Annars är det väl bara att kolla hur mekanismen funkar så kanske man kan skippa bandet helt och eventuellt stoppa dit nåt annat istället. Gamla Tandbergare (rullbandspelare) kan det vara läge att hålla utkik efter oxå, dom ska gå att använda till bandeko enligt en artikel i Studio om jag inte minns fel. Givetvis även till Preamp och låter förmodligen till och med lite bättre än din kassett bandare. Ligger säkert ett gäng på din gamla skola och skräpar i nåt förråd.

Det har jag faktiskt inte provat, men ska göra det omgående 🙂

Det hade varit en fördel att ha något annat instoppat istället för bandet eftersom det brusar rejält om det när man ska spela in!

Jag ska absolut kolla upp om det ligger och skräpar några rullbandspelare på skolan eller om det ligger någon ut i garaget

som farsan har haft en gång i tiden (Han samlar på allt mellan himmel och jord). Haha 🙂

Tack för ditt svar.

Dela på andra sajter

Gamla Tandbergbandspelare finns i flera studios. Används som gitarrförstärkare. Det går att få snygg dist med.

Har hört talas om dem, ja! 🙂

Får mycket dist av denan också och det gillas mycket. Basljudet blir väldigt bra tycker jag, mycket värme och ren baston 🙂

Dela på andra sajter

Nu har jag fixat ihop en liten kort simpel låt med min Tapedeck.

Spelade in allt genom den och la på lite ännu simplare trummor med Ezdrummer.

Snabbmixade det också för att det skulle låta lite bättre, men kvalitén är ju inte direkt bra då Tapedecket ger väldigt mycket

dist. Men jag tycker det passade rätt bra till denna låten ändå. Jag tycker du ska ta och lyssna, faktiskt 🙂

(Kolla nya trådar under låtar)

//Jesper J

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.