Blackbird (oregistrerad) Postat 28 februari 2009 Dela Postat 28 februari 2009 Hej har två frågor! Har stora problem med att hihaten läcker in i alla mickar men framförallt i virvel micken. Vill ju höja dikanten lite i virveln men då tar hihaten över. Hur gör jag?? Har även lite krångel att ge varje instrument en eget plats i låten. Det blir alltså många krockar i mixern, orgel som låter grötigt med gitarr osv. Problemet uppstår tydligast när jag spelar in många instrument. Men det vore soft att få änu mer "luft" i de låtar man inte tänker på gröten 😆 . Men frågan är hur jag vet vilka register jag kan kapa bort på de olika instrumenten? Tack för svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 28 februari 2009 Dela Postat 28 februari 2009 Ett klassiskt problem.. Att hi-haten ligger med i virveln... Tyvärr är mitt bästa tips att undvika detta redan vid inspelningen... Micka annorlunda, eventuellt sätta upp någon slags "miniskärm" som skärmar virvelmicken från hi-haten. m.m Man kan ju exprimentera med att fasvända hi-haten mot virveln för att få bort lite av hi-haten i virvelmicken, men har inte testat själv. Hi-hat in the virvel-mick is a pain in the butt man 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 28 februari 2009 Dela Postat 28 februari 2009 Precis som sagts så är detta med hi hat läckage något som du bör fixa redan vid inspelningen. Att fasvända hi hat tro jag inte på då den säkert blir ur fas i överhänget i så fall. Mina fem öre är att trigga virveln och hålla orginalvirveln lägre i volym. När det gäller att instrumenten inte ska krocka så är det bara att lyssna och använda din EQ. Använda automatation. Exempel på hur jag använder automatation kan vara på piano. Detta instrument är ett sådant som jag upplever behöver lite härlig botten när det står för sig själv men är odrägligt när ett helt kompband kommer på. Jag brukar då använda ett hi pass filter som jag automatiserar att släppa igenom mer botten när pianot är ensamt och skär av botten när resten kommer på. På detta sätt lurar du även lyssnaren att tro att det är mer botten i pianot än vad det egentligen är 😆 Detta kan du även göra på fler instrument för att skapa luft i mixen. Ett annat sätt att skapa luft i en mix är att inte komprimera så j-vla mycket. Automatisera volymen istället. Dynamik i instrumentet hjälper till att släppa igenom de andra instrumenten. Sidechaina, är inget att skämmas för att man gör. Även i rock och pop är det användbart. Jag sidechainar även gitarrer om de ligger på konstant för att ge lite mer plats i mixen. Lite tips på hur jag jobbar, och inget som säger att mitt sätt är det rätta. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Blackbird (oregistrerad) Postat 1 mars 2009 Dela Postat 1 mars 2009 Shyssta svar! när ni ändå nämde fas och hela det köret. Kan inge förklara det lite snabbt bara? Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 1 mars 2009 Dela Postat 1 mars 2009 Ta en titt på din panorering också. EQ är viktigt men att panorera med. Ett råd är att ju basigare ljud, desto mer in i mitten och ljusare och tunnare ljud längre ut i ljudbilden. Men glöm för all del heller inte hp på spåren. Det kan gröta till rejält med instrument som inte ska ha bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Blackbird (oregistrerad) Postat 6 mars 2009 Dela Postat 6 mars 2009 Ta en titt på din panorering också. EQ är viktigt men att panorera med. Ett råd är att ju basigare ljud, desto mer in i mitten och ljusare och tunnare ljud längre ut i ljudbilden. Men glöm för all del heller inte hp på spåren. Det kan gröta till rejält med instrument som inte ska ha bas. hp? förklara, är inte så duktigt på orden. Fortfarande; "fas fel"? (va menas) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 hp? förklara, är inte så duktigt på orden. Fortfarande; "fas fel"? (va menas) Jag är ingen expert på det här men HP = hi pass filter /högpassfilter. Det är lätt att misstolka det ordet då ett högpassfilter används för att kapa basen i mixen, det höga får "passera" medan det låga skärs bort. Tvärtom med LP = low pass filter/lågpassfilter. Låter de låga frekvenserna passera men kapar de höga. Precis som Gizmozis och Die Hard säger så är det bra att kapa basen på instrument som inte behöver bas. Till exempel kan du kapa all bas på en glockenspiel (kanske inte det vanligaste man spelar in men som ett extremt exempel på när du INTE behöver bas). Men detta gäller såklart andra instrument. Tex brukar jag höja mellanregistret på akustiska gitarrer rent allmänt och kapa en del botten. Visst kan det låta fett med den akustiska basen i en gitarr, speciellt om den är själv. Men tillsammans med andra instrument kan det vara bra att låta gitarren stå för mellanregistret och andra instrument tex basen stå för de lägre registren. Dessutom tar basregistret mycket plats i mixen och då är det viktigt att skala bort det på de instrumenten som inte behöver basen. Så tillsammans med EQ och filter och panorering kan du skapa mycket luft i mixen. Var inte rädd för att panorera mycket, eller för att EQ:a mycket för den delen. Ibland har mina EQ-kurvor sett helt vansinniga ut. Fasfel.. Har precis själv försökt förstå det. När du spelar in i stero (som du gör när du spelar in trummor) så kommer ljudet från ljudkällan till mikarna med olika styrka olika vid olika tidpunkter. Det kan då hända att ljudet kommer ur fas. Det innebär rent praktiskt att ljudet släcks ut i vissa frekvenser. Som plus minus noll. Ngn annan som kanske kan förklara det här tydligare får gärna fylla i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Går det inte att lägga dit en sampling av en virvel från nån trumplugg som du kan spetsa till lite och skära i dom besvärliga frekvenserna där hihaten stör vkaggen på orginalspåret och blanda ljuden. Eventuellt kan du ju lira in bara virvelkaggen igen, det kan ju bli lite klipp och klistra och dragande för att få det justerat mot orginalspåret med det kan det väl vara värt för att rädda tagningen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Blackbird (oregistrerad) Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Går det inte att lägga dit en sampling av en virvel från nån trumplugg som du kan spetsa till lite och skära i dom besvärliga frekvenserna där hihaten stör vkaggen på orginalspåret och blanda ljuden. Eventuellt kan du ju lira in bara virvelkaggen igen, det kan ju bli lite klipp och klistra och dragande för att få det justerat mot orginalspåret med det kan det väl vara värt för att rädda tagningen Låter som ett extrem jobb:P men det är klart det skulle gå, ska nog ända testa någon slags avskärmare först- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Ja det är ju bäst att fixa till det så det blir ok direkt helt klart, fick ett intryck av att du inte ville det bara. Men det är 100% absolut bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Blackbird (oregistrerad) Postat 8 mars 2009 Dela Postat 8 mars 2009 Ja det är ju bäst att fixa till det så det blir ok direkt helt klart, fick ett intryck av att du inte ville det bara. Men det är 100% absolut bäst. Det är redan så sjukt trångt där bara... ska göra ett försök Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.