Jump to content
Annons

Behringer DDX3216 & Cubase 4


Ponderosa

Recommended Posts

Har nyss kommit över ett Behringer DDX3216 och vill prova att koppla ihop det med datorn/Cubase. Jag har ingen aning om hur man gör bara att RS323 kontakten bak på mixerbordet borde vara inblandad 😲. Nån med erfarenhet som kan hjälpa?

(Såg att det finns RS232-Usb kontakter, men så lätt kan det inte vara väl?)

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har nyss kommit över ett Behringer DDX3216 och vill prova att koppla ihop det med datorn/Cubase. Jag har ingen aning om hur man gör bara att RS323 kontakten bak på mixerbordet borde vara inblandad :rolleyes:. Nån med erfarenhet som kan hjälpa?

(Såg att det finns RS232-Usb kontakter, men så lätt kan det inte vara väl?)

det finns mixerbort (ex. alesis multimix) som man kan koppla direkt till datorn via usb och då fungerar mixern också som ett ljudkort. mixern du nämner kan antagligen styras "remote", men du kommer att behöva ett lämpligt ljudkort i datorn att ansluta den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns mixerbort (ex. alesis multimix) som man kan koppla direkt till datorn via usb och då fungerar mixern också som ett ljudkort. mixern du nämner kan antagligen styras "remote", men du kommer att behöva ett lämpligt ljudkort i datorn att ansluta den till.

Ok, men säg att jag vill kunna spela in ex 16 kanaler samtidigt in i Cubase. Då skulle man rent teoretiskt spela in via mixern (som har 16 kanaler in) som sen skickade det vidare till ljudkortet in i datorn, oavsett hur många ingångar ljudkortet har bara så länge det stödjer RS232?

Jag blir lite förvirrad här samtidigt, för är inte RS232 en gammal anslutningsform? Finns det ens nya ljudkort som stödjer det formatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men säg att jag vill kunna spela in ex 16 kanaler samtidigt in i Cubase. Då skulle man rent teoretiskt spela in via mixern (som har 16 kanaler in) som sen skickade det vidare till ljudkortet in i datorn, oavsett hur många ingångar ljudkortet har bara så länge det stödjer RS232?

Jag blir lite förvirrad här samtidigt, för är inte RS232 en gammal anslutningsform? Finns det ens nya ljudkort som stödjer det formatet?

nu är ju inte jag någon expert på den mixern du nämner, men jag tror att ditt mixerbords digitala anslutningar endast är avsett för att kunna styra mixern ifrån en dator. ex. automatisering av reglar.

om du är ute efter att kunna spela in på 16 olika kanaler samtidigt så behöver du ett audiointerface/ljudkort till din dator som stödjer detta.

möjligen kan du använda din mixer som preamp innan ljudkortet, men utvecklingen är snabb på detta område och du vinner knappast något på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är ju inte jag någon expert på den mixern du nämner, men jag tror att ditt mixerbords digitala anslutningar endast är avsett för att kunna styra mixern ifrån en dator. ex. automatisering av reglar.

om du är ute efter att kunna spela in på 16 olika kanaler samtidigt så behöver du ett audiointerface/ljudkort till din dator som stödjer detta.

möjligen kan du använda din mixer som preamp innan ljudkortet, men utvecklingen är snabb på detta område och du vinner knappast något på det.

Jag förstår. Syftet är inte att använda mixern vid inspelning heller, mer bara kul och veta om det skulle gå. Däremot att kunna få ut reglarna från Cubase till mixern är fortfarande högaktuellt för mej. Finns det några ljudkort ni kan rekommendera med RS232 anslutning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår. Syftet är inte att använda mixern vid inspelning heller, mer bara kul och veta om det skulle gå. Däremot att kunna få ut reglarna från Cubase till mixern är fortfarande högaktuellt för mej. Finns det några ljudkort ni kan rekommendera med RS232 anslutning?

RS232-anslutningen är nog tänkt att gå till datorns seriella port. Utan att ha en aning om den här mixern alls skulle jag gissa att RS232-anslutningen inte är tänkt att användas som du avser och knappast tilll ett ljudkort i vilket fall. Jag skulle i stället gissa att de kontrollfunktioner du pratar om sker via MIDI, så du behöver en midianslutning för dessa, om de finns implementerade i mixern. RS232-anslutningen är nog gissningsvis för att spara/ladda firmware och/eller grundinställningar till mixern.

Vill du sätta dig in i hur mixern fungerar så kan du ladda ner manualen:

http://www.behringerdownload.de/DDX3216/DD...6_SVE_Rev_B.pdf

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

RS232-anslutningen är nog tänkt att gå till datorns seriella port. Utan att ha en aning om den här mixern alls skulle jag gissa att RS232-anslutningen inte är tänkt att användas som du avser och knappast tilll ett ljudkort i vilket fall. Jag skulle i stället gissa att de kontrollfunktioner du pratar om sker via MIDI, så du behöver en midianslutning för dessa, om de finns implementerade i mixern. RS232-anslutningen är nog gissningsvis för att spara/ladda firmware och/eller grundinställningar till mixern.

Full poäng där! 😉 Det är precis som du säger, att RS232 enbart används för firmwareuppdateringar och skicka över andra inställlningar - och midi används om man ska köra den som controller till Cubase-mixern.

RS232 kan inte skicka över ljud, utan det får man göra antingen genom de analoga anslutningarna - eller så tar man det genom ADAT-portarna om det finns ADAT-expansioner installerade i mixern (och om man har ADAT-anslutningar på sitt ljudkort...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Full poäng där! 😄 Det är precis som du säger, att RS232 enbart används för firmwareuppdateringar och skicka över andra inställlningar - och midi används om man ska köra den som controller till Cubase-mixern.

RS232 kan inte skicka över ljud, utan det får man göra antingen genom de analoga anslutningarna - eller så tar man det genom ADAT-portarna om det finns ADAT-expansioner installerade i mixern (och om man har ADAT-anslutningar på sitt ljudkort...).

Ok! Då kan jag släppa RS232 😛. Har försökt i över 2 timmar med att få Cubase att synka med mixern via midi, men icke... Har lusläst manualerna men nu har jag kört fast. Kan du det på rak arm Claes? Eller du har bara kört via Adat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Då kan jag släppa RS232 😄. Har försökt i över 2 timmar med att få Cubase att synka med mixern via midi, men icke... Har lusläst manualerna men nu har jag kört fast. Kan du det på rak arm Claes? Eller du har bara kört via Adat?

Jag använde aldrig min som controller, utan bara som in/ut plattform eller vad man ska säga...

Det ska finnas någon mjukvara att ladda ner från Behringers hemsida, där den ska kunna fungera i princip som en Mackie-controller och man får upp ett extra fönster i Cubase eller något. Det finns säkert någon annan som har pillat med den biten, som svarar snart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde aldrig min som controller, utan bara som in/ut plattform eller vad man ska säga...

Det ska finnas någon mjukvara att ladda ner från Behringers hemsida, där den ska kunna fungera i princip som en Mackie-controller och man får upp ett extra fönster i Cubase eller något. Det finns säkert någon annan som har pillat med den biten, som svarar snart. 😄

Tydligen så har det funnits en "device setup" fil att ladda hem från Behringer innan, fast DDX3216 har utgått ur sortimentet så filen finns inte längre kvar.

I Cubase hittar man det under:

Device Setup -> Remote Devices -> "+" -> Generic Remote -> Import

Här ska man importera en ".xml" fil. Är det någon som sitter på denna filen så är ni varmt välkomna att höra av er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde aldrig min som controller, utan bara som in/ut plattform eller vad man ska säga...

Men då uppför sig väl volym reglarna på samma sätt (som det gör när jag kopplar midi). Skillnaden här är väl att alla ingångar på mixern kommer med i kedjan, mao mixerns 16 ingångar blir som ett ljudkort?

Du har inte nåt extra ADT1616 - 16 I/O digital interface du vill sälja 😎?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då uppför sig väl volym reglarna på samma sätt (som det gör när jag kopplar midi). Skillnaden här är väl att alla ingångar på mixern kommer med i kedjan, mao mixerns 16 ingångar blir som ett ljudkort?

Du har inte nåt extra ADT1616 - 16 I/O digital interface du vill sälja 😆?

Ja - man kan få ut ingångarna separat, så det är smart att ha ADAT-kortet och ett ljudkort med ADAT-I/O. 😛

Det ADAT-kortet jag hade åkte med mixern när jag sålde den och gick över till en mixerbefriad rigg...

Jag letade igenom mina nedladdade filer, men jag hittade inte de som tillhörde mixern, så jag har antagligen raderat dem vid något tillfälle när jag rensade hårddisken på gamla saker som inte behövdes längre. 😉

Det borde ju gå att få filerna om man skickar ett mail till Behringers support...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - man kan få ut ingångarna separat, så det är smart att ha ADAT-kortet och ett ljudkort med ADAT-I/O. 🙂

Det ADAT-kortet jag hade åkte med mixern när jag sålde den och gick över till en mixerbefriad rigg...

Jag letade igenom mina nedladdade filer, men jag hittade inte de som tillhörde mixern, så jag har antagligen raderat dem vid något tillfälle när jag rensade hårddisken på gamla saker som inte behövdes längre. 🙁

Det borde ju gå att få filerna om man skickar ett mail till Behringers support...?

Japp, jag skickade ett mail Behringer och väntar nu på svar. Väldigt konstigt att dom tar bort support grejer från hemsidan dock.

Har klarat mej hur bra som helst hittills med mitt lilla Edirol FA-66 kort. Det stödjer tyvärr inte ADAT (tror jag inte i alla fall, har digital I/O men det är inte = att det stödjer ADAT?) men att kunna spela in 16 kanaler samtidigt är ju lite kul ändå ☺️. Kollade runt lite på ljudkort som stödjer ADAT och dom flesta har redan 8 in, vilket gör att det kanske känns lite overkill att köpa ett nytt ljudkort + ADAT kort bara för att få 8 kanaler till. Ett nytt kort på 16 kanaler blir kanske inte mycket dyrare i slutändan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...