Jump to content
Annons

Laptopstudio


leere

Recommended Posts

Hej !

Tänkte ta mig i kragen efter många om och men att göra iordning en laptop studio. Har börjat lite bakvänt och börjat med klav/interface (ett ett Edirol PCR-1) och ett mininalt mixerbord (tapco nånting). Kommer att köra lurar med detta då jag redan har en stationär studio, men då jag reser en del och kommer att börja göra lite live saker så har behovet av en laptop väckts till liv.

Funderingar runt en Frost Network är stor, och med att studio recenserat den känns den nästan intressant. 😱

Datorn skall klara av att driva CubaseSX3, Soundforge och kanske live! alt. Reason.

Någon som har några tips att kunna hjälpa till att tunna ut ännu en plånbok 😮 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TykoR (oregistrerad)

Hej!

Bra idé med laptopstudio, det bästa jag gjort var nog när jag slutligen kastade ut den enormt klumpiga och tråkiga stationära datorn och gick över till laptop istället. Nu är jag fri att spela in var jag vill och kan dessutom ta med min studio för att tex mixa på resa eller dylikt. Med en hemstudio kan det ibland vara svårt att ha exakt alla instrument eller alla speciella rum som kan ge intressanta och bra klanger åt en instpelning. Med laptopen är det bara att dra iväg dit du vill, bara packa dator, micar och ljudkort i ryggsäcken och dra....

Själv känner jag inte till Frost network datorerna men de fungerar säkert alldeles ypperligt. Dock kostar de en liten slant mer än andra och för lite mer pengar kan jag också rekommendera någon av IBM:s bärbara. Själv är jag oerhört nöjd med stabiliteten i min Thinkpad T23 (1.13 ghz pentium3). Har bara fungerat utan något tjafs. Är dessutom stabilt uppbyggd med tex ett mycket bra tangentbord. Dessutom slipper jag krafsa runt på en krafsplatta (touchpad) då IBM även har som en liten joystick emellan g och h tangenten på tangentbordet. Trivs så mycket bättre med denna modellen av många anledningar, bla slipper du hålla din hand över datorkanten eller i luften när du navigerar och du slipper också flytta handen hela tiden mellan tangentbord och musplatta eller mus. En nannan god sak med T23:an var att mitt fläktljud totalt försvann, alltså inget störande fläktljud!

Jag har 512 i ramminne och ett novation Speedio USB ljudkort med dubbla micpreampar. För mig fungerar det mycket bra så jag tror nog att om du dubblar min processorhastighet (vilket alla nyare laptops har gjort) ska det nog gå bra för dig med.

Lycka till och välkommen till fria världen!

Tyko

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En prestanda laptop kostar fläsk. Valet av Processor är inte helt oviktigt. Har själv en maskin med P4m ( m står för mobile )på 1,6 Ghz. Vilket enligt fysikens lagar skulle motsvara en vanlig Pentium 4 , som också finns bestyckat i Laptops , med dubbla processorhastigheten.

Laptops säljs i en uppsjö av olika processorer, men jag kan bara redogöra skillnaden mellan P4m och "Vanlig" P4.

Om du tjackat en maskin som på pappret är utrustat med en P4 på 3,2 GHz eller en P4m på 1,6 Ghz är detsamma. Båda är lika snabba. Skillnaden är att en vanlig P4 3,2 Ghz alstrar mycket mer värme än den andra, det betyder att fläktarna vrålar igång i tid och otid.

Vidare kan jag bara säga att en Studio i en laptop är beroende av snabba skriv/läs accesstider till HD när man håller på med många spår, och 99 % av laptops som säljs idag har ett allvarligt bekymmer med slöa hårddiskar på 5400 varv (t.o.m dom som endast klarar 4200 varv ) Duger kanske för en Power Point presentation i ett styrelserum .

Frost säljer ju sina Laptops med diskar på 7200 varv och 8 MB cache , det skulle ju vara samma prestanda som i ett stationärt system. Tycker att Frost säljer sig dyrt också , Vad frost har gjort är att från fabrik banta XP så att inga onödiga prestandaförluster kommer inbyggda till konsumet, men vilken Chimpans som helst med en bra Checklista (Som finns på nätet) kan göra samma sak , gratis.

Tillägga kan jag att när jag varit ut och rest med Lappisen så har jag alltid varit frustrerat med mitt Reason rewirat till Live4 , särkilt med stora projekt som blivit redo för en grovmix. Bara att glömma , det räcker i dagens läge inte ens med en prestanda PC , och visst önskade jag att hade ett jack att stoppa nätsladden i när batteriet har blivit använt ca 50 gånger och - vips -tappat 50 % av sin kapacitet.

Laptop är dyrt , har prestandaproblem och är hur coolt som helst 😛

Skulle inte känna mig alltför säker om jag hade hela min "Studio" bara i Laptopen. Den är minst sagt ......stöldbegärlig .....(för att köra dagens underdrift) och vad 17 gör man om studion får fötter eller tappas i backen ?

Inte utan backup !!!!!!!!!!!!!

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle välja en iBook, eller Powerbook beroende på din budget.

En grym Powerbook kostar 17000:- medan en PC med lika grym prestanda hamnar runt 22000:- Apple är faktiskt inte så dyra som de verkar vid första ögonkastet =b

Visserligen har du inte Sound Forge till Mac, men det finns ju Peak...

Eller så kör du Virtual PC och gör dina Sound Forge-editeringar i Windows XP under OS X på Macen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Acer också de har någon AMD64 som är snarlik den datorn jag har som statinär studiodator. Den är mycket bra prestanda mässigt. Du kanske får kompletera med en firewire disk eller liknande men det kanske det kan vara värt. Desutom kan man få dem i ferrari rött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en mindre undersökning av frost, acer och dell. Fördelen med frost vad jag kom fram till var att allting går att byta ut om ödet skulle vara framme. Och man då dessutom får låna en dator tills vidare (vad jag förstått ialla fall).

Har dessutom fått hem reason nu, och upptäckt den fina med freewaremjukvara (vst synthar). Så efter att ha betalat av lite skulde så kommer det nog bli en frost trots allt.

Mac funderade jag på i början, men insåg att det är över mina begränsningar (eller mer korrekt, jag vet vad jag kan göra med en pc även om det gynnar Gates).

Men tack för alla svar, och känner någon för svara eller ge lite mer tips: Varsågod. Jag lyssnar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...