Jump to content
Annons

Hur låter jag på DM57?


spawnfestis

Recommended Posts

Hej!

Jag har sysslat med inspelning i hemmastudio nu i snart ett år.

Jag har endast en mic dock, en SSDN DM-57 Dynamic microphone,

denna använder jag till sång, percussion, Accgura, mm.

Men nu känner jag att jag inte är nöjd med mina accgura-upptagningar,

sången blir tunn och tråkig, detaljerna saknas,

Jag har bifogat 3 st korta inspelningar,

Dessa är inspelade i .. badrummet med filtar överallt, speciellt bakom

och med ett puffskydd, både sång och gitarr ligger cirkus 1,2 dm från miccen.

Jag skulle bli överlycklig om ni kunde kommentera:

-Inspelningskvalitét,

-Hurvida jag bör skaffa kondensatormic för sång/gitarr och i vilken omfattning jag skulle märka skillnad.

TIPS!! På bra sångmic (kondensator helst då jag redan har en Dynamisk tillgänglig)

Prisklass helst upp till 1500 men jag kan gå till 2000 om det finns skäl.

Tack så hemskt mycket, övriga kommentarer mottages med glädje!

(

PS: Jag improviserade på texten höhö

PS: ALLA SPÅREN ÄR HELT RENA; INGEN KOMPRIMERING EQ, ELLER NÅGOT)

Jag har följande utrustning:

MIXERBORD: JJLabs Sweden AS602A Mixer ( 2 kanaler, billigt )

LJUDKORT: PHASE 22 (Terratec)

MONITORER: ARGON 62 Series

MONITORERNAS STÄRKARE: Yamaha CA-VI Natural sound stereo amplifier

MIKROFON: SSDN DM57 DYNAMIC MICROPHONE

MIDIKLAVIATUR

BAS: CORT Tuner licensed by Steinberg Sound

Elgitarrer: Squir by Fender Obey Graphic model stratocaster

Westone Spectrum DX

ACCGURA: Fender Sonoran (California series) 3400kr ny

(en söndertrampad levin-gura med nylon)

DATOR: Dual Core , och annat gott.

Vänligast

Patrick

Sångtest_DM57_0_Gain.mp3

Sångtest_DM57__20_gain.mp3

Accgura_test_DM57_0_Gain.mp3

Redigerat av spawnfestis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

big74831yu8.jpg

Musikbörsen skriver följande om denna sköning:

Mikrofon ADK A51e (Art: 74831)

 

”Nu till tokrätt deal! ADK51 står när de andra faller - typ

 

Trots ”attacker” från andra mickar till jättelåga priser står ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer än för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstår - ADK51 regerar marknaden under 3.000:-

 

Lite fakta: 1-tums guldbelagt membran, njurformad karaksterik, 48V fantommatning, Klass A-FET elektronik.

 

Lovorden från studior och fackpress fullkomligt haglar över den. Priset gäller så länge vi kan! ( Dollar, grossisten välvilja etc )

Nått att ha? eller ska jag satsa på dyrare lyxigheter?.

Redigerat av spawnfestis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kommentar då på inspelningskvalitén ens :rolleyes: ?

Nu lyssnar jag på jobbets härliga Juster Multimedia AC-691N Speaker System datahögtalare. Kvaliteten låter helt okej. 😄 Du sjunger och spelar fint.

Edit: Glömde den ack så viktiga bokstaven l i låter så jag puttade dit det.

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyssnar jag på jobbets härliga Juster Multimedia AC-691N Speaker System datahögtalare. Kvaliteten låter helt okej. :rolleyes: Du sjunger och spelar fint.

Edit: Glömde den ack så viktiga bokstaven l i låter så jag puttade dit det.

Tack tack det var kul att höra

haha ja, det blev som sagt improvisation så det blev lite slem i munnen där 😄

men ang inspelningen av rösten, Skulle jag vinna mycket på att införskaffa ny mic till sången?

kvalité mässigt hur é inspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte lyssna på dina inspelningar just nu men jag har några kommentarer till ADK micken. Köpte en som min första stormembranare ADK 51 type V med HP filter och dämpning. Den funkar bra till mans röster, ljusare kvinnoröster får man skruva mer/längre på EQ'n för att bli nöjd med.

På aukustisk gitarr har den ett resonansljud som jag inte gillar. Lyssna på Claes mick-tester så hörs det, speciellt om man jämför dom olika mickarna.

Alla kanske inte stör sig på det men när jag väl fått pejl på det stör det mig &£%#"*@. Hör det på fler av ADK's mickar.

I den klassen är Studio Projects B1 bättre tycker jag.

Claes mick test

Link to comment
Dela på andra sajter

big74831yu8.jpg

Musikbörsen skriver följande om denna sköning:

Mikrofon ADK A51e (Art: 74831)

 

”Nu till tokrätt deal! ADK51 står när de andra faller - typ

 

Trots ”attacker” från andra mickar till jättelåga priser står ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer än för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstår - ADK51 regerar marknaden under 3.000:-

 

Lite fakta: 1-tums guldbelagt membran, njurformad karaksterik, 48V fantommatning, Klass A-FET elektronik.

 

Lovorden från studior och fackpress fullkomligt haglar över den. Priset gäller så länge vi kan! ( Dollar, grossisten välvilja etc )

Nått att ha? eller ska jag satsa på dyrare lyxigheter?.

Hej

Jag har haft ADK51 tidigare, och var nöjd. Den är helt OK till den pris.

En annan mic i samma typ är Behringer B-1. Jag använder den också idag, och kan inte ge annat än klart godkänd.

Men - om man ska vara seriös med kvalitet på sin inspelning borde man köpa en lite dyrare.

Helt klart bättre dynamic och range i inspelat materiel. Du kanske inte alls behöver ratta alls på EQ efteråt.

Ett gott råd; fråga snällt på Musikbörsen (kanske du får lägga handpengar) att låna hem minimum 3 mickar.

Eks: ADK51, Behringer B-1, Golden Age TC 1.

Testa dom i ett så dött rum som du kan hitta, och lyssna sen. Du blir överaskad över skillnaden.

Hör av dig sen på forumet med resultat.

//Pax

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har haft ADK51 tidigare, och var nöjd. Den är helt OK till den pris.

En annan mic i samma typ är Behringer B-1. Jag använder den också idag, och kan inte ge annat än klart godkänd.

Men - om man ska vara seriös med kvalitet på sin inspelning borde man köpa en lite dyrare.

Helt klart bättre dynamic och range i inspelat materiel. Du kanske inte alls behöver ratta alls på EQ efteråt.

Ett gott råd; fråga snällt på Musikbörsen (kanske du får lägga handpengar) att låna hem minimum 3 mickar.

Eks: ADK51, Behringer B-1, Golden Age TC 1.

Testa dom i ett så dött rum som du kan hitta, och lyssna sen. Du blir överaskad över skillnaden.

Hör av dig sen på forumet med resultat.

//Pax

Tack pax! hehe, jag vet inte om de blir så glada med mig idag, ska dit och prova stärkare,

lär gå dem på nerverna, vi prövar!!,

Men du säger att Golden Age tc1 är bättre än ADK och behringer, ?

priset berättigar väl isåfall för den är några kronor dyrare, men det är det nog värt att lägga.

gillar tanken på att inte ratta EQ :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack pax! hehe, jag vet inte om de blir så glada med mig idag, ska dit och prova stärkare,

lär gå dem på nerverna, vi prövar!!,

Men du säger att Golden Age tc1 är bättre än ADK och behringer, ?

priset berättigar väl isåfall för den är några kronor dyrare, men det är det nog värt att lägga.

gillar tanken på att inte ratta EQ 😕

Hehe...

Vilken stad kommer du ifrån?

Har du en kontaktperson på Musikbörsen?

Om inte - skaffa en som kan ta egna beslut.

Och det ska inte vara nån problem med att låna hem grejer.

Jag har lånad hem olika grejer för säkert 20, 30 000.-

Men det kommer av lång tid som kund...

( när jag använder B-1 behöver jag inte ratta EQ alls, hehe - beroende på röst kanske?? )

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe...

Vilken stad kommer du ifrån?

Har du en kontaktperson på Musikbörsen?

Om inte - skaffa en som kan ta egna beslut.

Och det ska inte vara nån problem med att låna hem grejer.

Jag har lånad hem olika grejer för säkert 20, 30 000.-

Men det kommer av lång tid som kund...

( när jag använder B-1 behöver jag inte ratta EQ alls, hehe - beroende på röst kanske?? )

Lycka till!

Min vän jag var iväg idag och fick impulsköpssjukan, gick dit för att

pröva stärkare, kom hem med en Studio Projects sE2200a

och shit, jag é så nöjd så du anar inte, har lust o krama skiten ur er alla 😛

2995kr på MB, förra priset ligger på 3695 kr, snubben som jobbade där sa (efter jag sa att jag tar den),

att det var han som speciellt hade ordrat in den pga dess kvalitét, så de var gött o höra nåt annat än säljknep, dock brukar de överdriva med "orginalpriset" men jag är nöjd och glad. och tog ditt råd, att inte ta en billig konding, känns som ett gott val, inte för att jag prövat ADK:n men känns rätt!

post-16604-1235835864_thumb.jpg

Redigerat av spawnfestis
Link to comment
Dela på andra sajter

En ADK A51 kan låta så här.

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=hi

Lite mer basaktigt ljud på din vilket inte alls är fel, testa att använda både din nya och den du använde på dom här inspelningarna det verkar lovande kort sagt.

Du menar använda bada på inspelning av sång/instrument?

funderat att börja köra 2 st faktiskt. jag kan posta ett ljudklipp från min nya mic som jag förövrigt rekommenderar starkt. läst mcket gott om den med

sådär... ja köra stereo me de båda på gitarr och så?

Min_tonart.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja testa att micka upp på olika sätt typ för bara gura inspelning, det kan ge ett lyft i ljudet. Men man kan väl oxå få strul med fas och sånt så man får nog lyssna sig fram till där det låter bäst. Sen för livetagningar sång och gura så är det ju givet att det blir bäst med minst två mickar, det kan även här bli strul med att guran läcker in för mycket i sångmicken. Ett annat alternativ är två mickar i stereo en bit framför men då bör man ha två av samma sort, här får man laborera med avbstånd både mellan mickarna samt höjden på dom och avståndet till ljudkällan. Givetvisså måsta man ju oxå då lira och sjunga i "balans" så att tex guran inte överröstar sången. Lycka till

Happy tweaking

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

DM-57 lät bra på sången och akustiska tyckte jag. 57:an ger mycket bas -mellan men lite diskant. Det går givetvis att lösa en hel del med EQ men det brukar jag undvika då det låter fult om man försöker lägga dit frekvenser som inte finns. När det gäller att micka upp gitarren föreslår jag klassikern att du tar i det här fallet din DM57 och placerar den pekandes mot 12 band (mot ljudhålet) 30 - 45 graders vinkling 1 dm +- 2 cm ifrån. Sen ställer du stormembranaren knappt en meter. 60 - 70 cm kan bli bra så får du upp rumsklangen. Annars eftersom sättet som 57 är mickad så får du mycket diskant, fast kanske inte så mycket med tanke på att den inte ger väldigt mycket av det men det går att placera stormembranen bakom ljudhålet vid stallet ungefär om du vill ha mer bas. Lycka till! 😆

"Om du behöver röra EQ'n så har du placerat mickarna fel"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Hej, jag har en ADK-A51, tycker du den låter basig så skruva av höljet och tryck in low cut switchen ( blå knapp ), jag gör det ibland på min....blir hyffsat bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...