Jump to content
Annons

Hur mycket ska jag ta betalt? :/


buch (oregistrerad)

Recommended Posts

buch (oregistrerad)

Tja, blev dirigerad hit från ett annat forum på grund av mitt problem.

Det är så att jag ska utföra ett arbete med att mixa skivor åt en lokal artist här i örebro på grund av att hans studio vill ha hela 1000 kr/h för jobbet. Jag undrar hur mycket jag kan ta betalt för att göra det, de nära mig säger att jag kan ta så mycket som 500 kr/h, men jag är osäker.

Tacksam för hjälp! 🙂

P.S. använder program som Adobe Soundbooth och Cool Edit Pro 2 D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1000:- i timmen för en mix, då måste det vara en väldigt välrenomerad studio det där annars är det ju rena rama rånet.

500:- i timmen är också bra pröjs om du är oerfaren mixare så om du får den dealen så är det ju schysst.

Dock är det enklare för kunden om du lämnar ett pris per låt istället eftersom det är svårt att kontrollera antalet timmar man lägger ner.

Priset per låt beror ju såklart på hur omfattande det är, är det 100 spår eller bara en singer songwriter skiva så ska det självklart vara prisskillnad.

Du har iaf ett bra läge att tjäna en slant då den andra studion tog så enormt mycket betalt.

Får man fråga vilken studio det va?

Link to comment
Dela på andra sajter

1000:- i timmen för en mix, då måste det vara en väldigt välrenomerad studio det där annars är det ju rena rama rånet.

500:- i timmen är också bra pröjs om du är oerfaren mixare så om du får den dealen så är det ju schysst.

Dock är det enklare för kunden om du lämnar ett pris per låt istället eftersom det är svårt att kontrollera antalet timmar man lägger ner.

Priset per låt beror ju såklart på hur omfattande det är, är det 100 spår eller bara en singer songwriter skiva så ska det självklart vara prisskillnad.

Du har iaf ett bra läge att tjäna en slant då den andra studion tog så enormt mycket betalt.

Får man fråga vilken studio det va?

Egentligen är timpriset helt ointressant. Se i stället till vilken utrusting och kunskap mixaren i fråga har. En oerfaren mixtekniker kanske tar 500 kr per timme och fyra timmar på sig per låt, medan den erfarne gör samma sak på två timmar, men till högre timtaxa - och förmodligen på bättre utrustning.

Så att kalla 1000 kr per timme rena rånet håller jag absolut inte med om.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är timpriset helt ointressant. Se i stället till vilken utrusting och kunskap mixaren i fråga har. En oerfaren mixtekniker kanske tar 500 kr per timme och fyra timmar på sig per låt, medan den erfarne gör samma sak på två timmar, men till högre timtaxa - och förmodligen på bättre utrustning.

Så att kalla 1000 kr per timme rena rånet håller jag absolut inte med om.

/Dex.

Det har du förstås rätt i men att sätta en bra mix på ett ganska stort projekt på två timmar känns ju lite i underkant hur erfaren man än är?

Men det beror förstås på hur noggrant man vill ha det gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, blev dirigerad hit från ett annat forum på grund av mitt problem.

Det är så att jag ska utföra ett arbete med att mixa skivor åt en lokal artist här i örebro på grund av att hans studio vill ha hela 1000 kr/h för jobbet. Jag undrar hur mycket jag kan ta betalt för att göra det, de nära mig säger att jag kan ta så mycket som 500 kr/h, men jag är osäker.

Tacksam för hjälp! 😆

P.S. använder program som Adobe Soundbooth och Cool Edit Pro 2 D.S.

"Mixa skivor" och Cool Edit Pro.. Det låter som om du ska göra ett blandband, en dj-mix?

Hur som helst gissar jag att du inte är jättetung i branschen, då kan det vara lite svårt att ta timpeng kanske. Sätt ett pris för hela jobbet, räkna in vad du tycker det är värt, vad din tid kostar, om det ska vara svart eller vitt och hur mycket deg din "kund" har.

Exempelvis: Blandband åt örebro-revyn = 500 spänn svart. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du förstås rätt i men att sätta en bra mix på ett ganska stort projekt på två timmar känns ju lite i underkant hur erfaren man än är?

Men det beror förstås på hur noggrant man vill ha det gjort.

Naturligtvis var angiven tidsåtgång enbart satt för att förenkla räkneexemplet. 😆 Tror att du förstår ändå vad jag menade...

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis var angiven tidsåtgång enbart satt för att förenkla räkneexemplet. 😆 Tror att du förstår ändå vad jag menade...

/Dex.

Absolut 😆

Du har förmodligen mer erfarenhet och kunskap än mig då jag har koll på priser för LIVE-teknik men inte för studio i dagens läge 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, blev dirigerad hit från ett annat forum på grund av mitt problem.

Det är så att jag ska utföra ett arbete med att mixa skivor åt en lokal artist här i örebro på grund av att hans studio vill ha hela 1000 kr/h för jobbet. Jag undrar hur mycket jag kan ta betalt för att göra det, de nära mig säger att jag kan ta så mycket som 500 kr/h, men jag är osäker.

Tacksam för hjälp! 😆

P.S. använder program som Adobe Soundbooth och Cool Edit Pro 2 D.S.

eftersom du är osäker så tror jag 100-150 kr / h är vad du kan ta

eller så tar du betalt per låt istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att ta ut timpris för tjänster som inte har fast tidsram har jag inte fått kläm om hur farao folk får till det.

Att man tar ut timpris för en lokal (studio) eller tjänst som är rena transportsträckan - t.ex. taxi - då kan man förstå det. Men tar man ut timpenning för komposition eller mixning och så, då får man det att låta som att mixning är ett slags standardjobb - typ installera en spis - som ska göras på ett på förhand avsett sätt, som ska rimligen ta så lång tid och ska helt enkelt bara låta "mixat". Men mixning är ju inget tekniskt standardjobb alls, och en bra mix kan ju ta allt ifrån en timme till en vecka att få till. Så använder man timpris för det så har ju kunden inte den blekaste aning om vad slutnotan handlar om. Dom måste i så fall räkna kallt med att mixaren är att lita på till 110%.

Sätt en paketpris för att mixa materialet - Kort och gott - ett paketpris och en tidsram. Om pengarna du får in inte är menad att hålla dig vid liv (mat och boende) så kan du ju ta ut hur lite eller hur mycket som helst - så länge de andra är villiga att betala det.

Det finns gott om mixare som är ohyggligt begåvade, som tar 100 kr timmen och det finns likaså ganska mediokra mixare som tar ut jättepriser.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

buch (oregistrerad)

Om vi säger så här så är studion en av Örebros största, som jag på rak arm inte kommer på vad den heter, och även om han skulla anlita dom så skulle det ta sjukt lång tid då de har handerna överfulla. Det som ska göras är att det finns skivor till deras shower med all deras musik. Denna musik och även några nya låtar ska hamna på ett gäng nya skivor. Med lite redigering på låtarna såklart, och pengar finns med tanke på att de tillhör svenska eliten inom deras genre. 😏

och just ja!, de är även "vänner" till familjen, därför jag fick kontakt med dem. Så betalningen blir troligtvis svart och det är en extra summa på kontot bara, så det är inget jag måste ha för att överleva.

Redigerat av buch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...