Jump to content
Annons

frysfunktion


soda_jam

Recommended Posts

HjĂ€lp, jag kan ingenting om frysfunktioner. 😕 Vad Ă€r detta? Hur funkar det? Är det nĂ„gon som kĂ€nner för att förklara detta utförligt. Jag har lĂ€st om FX freeze i nya studio, men dĂ€r finns det ju ingen utförlig beskrivning vad detta Ă€r. Jag kör cubase sx1, pc

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Frysfunktionen i SX2 (om det Àr den du tÀnker pÄ) funkar som sÄ att den gör om en VSTi till audio. Samplitude 7 har frysning pÄ effekter oxÄ. Sen finns det plugins som ocksÄ gör att man kan frysa spÄr bla fxfreeze. (gör en sökning pÄ google sÄ hittar du nog)

Vad man menar med frysning Àr att spÄret bouncas ner till en ljudfil med effekter i syfte att frigöra processorkraft (tar ju inte sÄ mycket processorkraft att spela upp en ljudfil). Samtidigt som man har möjlighet att gÄ tillbaks och Àndra i spÄret genom att tina upp spÄret (unfreeze).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad man menar med frysning Àr att spÄret bouncas ner till en ljudfil med effekter i syfte att frigöra processorkraft (tar ju inte sÄ mycket processorkraft att spela upp en ljudfil).

SĂ„ kort Ă„ gott kan man lĂ€gga pĂ„ t.ex en kompressor frysa spĂ„ret och fĂ„ tillbaka sin processorkraft!? Jag som tĂ€nkte uppgradera min p4 2,2 till 3.0 😕

Jag kommer antagligen köpa fx freeze idag, har precis fÄtt lön.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dock hanteras inte det frysta spÄret

som nÄgot nytt spÄr i Logic etc, Àven om det pÄ sÀtt och vis Àr det.

Ofta har man kanske redan massor av automationsdata inspelad över spÄret och dÄ vill man ju VERKLIGEN INTE att det ska behandlas som "ett nytt spÄr".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är inte "bounce to track" i Sonar exakt samma sak som freeze i övriga program förutom att man kan göra det med ett enda klick i dom andra? Eller har jag ocksĂ„ hajat det hĂ€r med freeze fel?

Om det Àr samma sÄ behöver man inte klona originalspÄret först. Markera bara spÄret/spÄren och vÀlj "bounce to track" frÄn edit-menyn och arkivera sedan originalspÄret.

LÀste nyss att dom skulle förenkla det till Sonar 3.1

mvh

/Metz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett kort förtydligande bara:

Ett fryst track i Logic fÄr inte alla funktioner frysta. Tex inte mixerautomationens volym eller panorering. SÄ man kan fortsÀtta jobba med en mix fast massor av spÄr Àr frysta. Men ska man Àndra parmaterar i filter eller virtuella instrumetn - dÄ mÄste man först klicka pÄ "un-freeze". Sedan kan man förstÄs frysa tillbaka spÄret efter att man gjort justeringen av frysta parametrar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man nu vill vara snĂ„l sĂ„ KAN man ju mixa ner t.ex. spĂ„r 1 i cubase sx1 med audio mixdown och muta de andra spĂ„ren och adda mixdownen i poolen, ta bort effekten och muta spĂ„r 1 sĂ„ blir det ju samma sak som frys funktion, men jobbigare, typ. 😛 Man fĂ„r ju iofs en kanal till att hĂ„lla reda pĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...