Jump to content
Annons

i7 CPUn under osx


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Blir lite sugen när man läser prestandaökningen som folk uppnått i Logic jämfört med en Quadcore, måste ju rimligtvis rulla jäkla bra med MS OS oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Hm ska man tolka det som att Apple äntligen kanske börjar fundera på att släppa det fritt. Det vore på tiden och verkligen en utveckling i rätt riktning för oss användare när det gäller flexibla lösningar för både hård och mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm ska man tolka det som att Apple äntligen kanske börjar fundera på att släppa det fritt.

Nej, du ska tolka det som att Apple kommer sätta i7-processor i kommande datormodeller. Troligen redan under våren.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det tror inte jag. Förr eller senare så kommer det att hända och kanske förr än man tror om det nu blir regimskifte på Apple. Över 300 000 användare reggade (+ hundratals oreggade gäster dygnet runt) bara på ett av världens forum som meckar med det där och där allt seriöst arbete verkar gå mot att installera äkta vara och så rent som bara möjligt är säger ju en del om vad som ligger i potten. Vi pratar ju inte bara OS utan även annan programvara skulle givetvis också öka i försäljning. i7an i kombination med överklockning rapporterar mycket bra prestanda även för dom första mer experimentella byggena.

Jag hoppas i alla fall att utvecklingen går åt det hållet, alla skulle tjäna på det.

Det finns ingen anledning för Apple att ta ansvar för att oset ska funka felfritt på all hårdvara som produceras, det gör inte MS. Det går mycket väl att säga till kunden - visst köp du det är helt ok men kom inte och gnäll om du inte kör det på en äkta mac och det inte funkar som du vill.

Nåväl den som överlever får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frost släppte sin första modell förra veckan. - http://www.frostacm.com/products/view/35

Den e sjuuuuukt snabb!

Det coola med I7 är att den stänger av 2 kärnor när de inte behövs och klockar upp de 2 första kärnorna då istället!

Svinbra. /Pär

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja det vore en dödssynd att inte hänga på när det kommer bra grejor. Räknar med att bygga en maskin senare i år och testa osx på den oxå.

Hmm liite snålt med minne för 22 000 spänn, skulle tro jag kan bygga en sån där för under 10 000 med oset inräknat.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm liite snålt med minne för 22 000 spänn, skulle tro jag kan bygga en sån där för under 10 000 med oset inräknat.

Nja, det är "rätt" mängd minne! Det är ju trippelchannel! Och den är ju byggd för 32 bitars så att ha 6 eller 12 GB är ju bara dumt då. Och 4GB ger ju inte trippelchannel.

Under 10.000? Hur då?

Om jag räknar får du moderkort, prolle och OS för runt 8000:- (om du skall köpa motsvarande eller samma saker alltså). Sen hur du skall få in resten - Nvidia Quadrokort, hårddisk, minnen, fläktlöst nätagg och fläktlös CPU lösning, dämp för HD:s, chassi, optik är för mig en gåta 😏

På komponentbasis kommer du få den billigare såklart, men det är ungefär 100 trådar sedan vi konstaterade det. Men det är ju garanti och funktionsgarantin man betalar för också, plus bygget.

Well. Alla vet nog detta iofs. Men nu har jag sagt det igen 😛

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja det där krigar vi ju om vi hemmabyggare och ni andra 🙂 .

Jasså du lyckades hitta vilket moderkort det var det gjorde inte jag.

Alltså ska man ha 64 bitars OS och betala över 20 000 spänn för en dator som förmodligen kan ta 32 gig så vore det idiotiskt att inte förbereda sig för framtiden iom att musikprogrammen snart är i fatt. Du behöver inte ha nåt speciellt vasst eller dyrt grafikkort i musiksammanhang, jag har två 7300gs 512mb pcie i silent min och kostade under 300 spänn styck. Dom funkar skitbra kan ha fyra skärmar. Hårddiskar kostar runt 700 spänn för runt 600 gig, nätagg ungefär samma. DVD kan du hitta för några hundra, proppen och ett bra GA moderkort kostar runt 7000. En lådda kan man köpa på Jula för 199 spänn om man inte av nån outgrundlig anledning behöver en sån där svindyr som alla propsar på att köpa. Jag har en sån står här jämter mig, till och med för tillfället utan sidoplåtarna på och med orginalfläkten som följde min q6600 och den hörs knappt. Bättre kylning kan man väl knappt få. Jag menar vi snackar luftväxling, hela rummet finns ju att tillgå 🙂 .

Och seriöst hur pass beroende ska man behöva vara av och hur mycket är det värt när det gäller support. Om man köper en så dyr dator ska den förbanne mig bara funka alltid. Så jäkla svårt är det inte att bygga en dator. Kan man manövrera en skruvmejsel så ordnar det sig annars så säljer PC City en bok som lovar färdig dator på en halvtimme. Alltså vi pratar ju om folk som lägger ut 20 000 spänn på en dator, dom ska kunna ju rimligtvis kunna ratta ganska avancerad programvara som all musikprogramvara är i dag. Att fatta bara hur en kompressor funkar är svårare än att bygga en dator 😄 .

Nåväl nu ska vi inte tjata mer om det, jag rapporterar när jag fått ihop stålarna till min i7 burk. Den kommer förmodligen att sitta på ett GA-EX58-UD5 moderkort om det inte dyker upp nåt annat intressantare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där krigar vi ju om vi hemmabyggare och ni andra 🙂 .

Jasså du lyckades hitta vilket moderkort det var det gjorde inte jag.

Intel har bara 1 kort med X58.

Du behöver inte ha nåt speciellt vasst eller dyrt grafikkort i musiksammanhang, jag har två 7300gs 512mb pcie i silent min och kostade under 300 spänn styck. Dom funkar skitbra kan ha fyra skärmar.

Nja, de funkar inte alls bra med tex. UAD1 kort eller Powercore. Kör man Cubase då så måste man stänga av Cubase Multithreading för att det skall flyta. Så det beror ju på vad man kör för DAW och hur man använder datorn och vilka krav man har.

En lådda kan man köpa på Jula för 199 spänn om man inte av nån outgrundlig anledning behöver en sån där svindyr som alla propsar på att köpa. Jag har en sån står här jämter mig, till och med för tillfället utan sidoplåtarna på och med orginalfläkten som följde min q6600 och den hörs knappt. Bättre kylning kan man väl knappt få. Jag menar vi snackar luftväxling, hela rummet finns ju att tillgå 🙂 .

Well, jag säger inte att du inte kan bygga en billigare dator. du sa att du kunde bygga samma system för under 10.000. Väljer man billigare komponenter så blir det såklart billigare 🙂

Och seriöst hur pass beroende ska man behöva vara av och hur mycket är det värt när det gäller support. Om man köper en så dyr dator ska den förbanne mig bara funka alltid.

Jepp, sant!

Så jäkla svårt är det inte att bygga en dator. Kan man manövrera en skruvmejsel så ordnar det sig annars så säljer PC City en bok som lovar färdig dator på en halvtimme. Alltså vi pratar ju om folk som lägger ut 20 000 spänn på en dator, dom ska kunna ju rimligtvis kunna ratta ganska avancerad programvara som all musikprogramvara är i dag. Att fatta bara hur en kompressor funkar är svårare än att bygga en dator 😄 .

Absolut! man behöver inte vara hjärnkirurg!

Den kommer förmodligen att sitta på ett GA-EX58-UD5 moderkort om det inte dyker upp nåt annat intressantare.

Ok, tips bara att passa dig för deras egna radikontrollers. de funkar INTE bra alls. Buffrar väldigt mycket. Snabbt vid kopiering osv, men inte bra för konstantflöde! Bara ett tips!

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ok bra synpunkter och tips, jag tänker nog faktiskt om jag ska vara ärlig bara köra osx på den i så fall. Det jag menar med samma är en som funkar lika bra och som man kan köra ett 64 bitars os på och ladda på en massa ram när det blir dax för Logic uppgraderingen. Har testat på min q6600 och kan inte säga att jag upplever några problem med grafiken trots dom billiga korten men kylflänsarna sitter ju galet som alltid så det blir tjurigt att få mer än ett kort till på det moderkortet jag har nu. Obs äger oxå en mac + all programvaravarav (två OS tiger och Leo), köpt grejor inget pirat skit här inte och leka lite det får man göra har min mamma lovat 🙂 .

Undrar just hur det skulle funka med UAD1 korten i en sån maskin (i7) under osx, jag tror det skulle funka bra till och med med mina kort. Min q6600 maskin testade jag för skoj skull och jämförde med testet av macbook pron i studio för ett tag sedan och fixar att belastas mer verkar det som. Videon till den låten rullade på så fint så och surround projektet i sig var ganska häftigt ändå.

Hmm Intelkortet borde ju oxå funka tycker man.

Nåväl hoppas ingen misstycker jag bara lattjar lite med det, den musik jag gör gör jag på min mac eller PC det andra är lek. Gillar att mecka med det helt enkelt kort sagt en hobby som kostar 🙂 en del och det är ett helvete att bli av med datorerna sen hehe.

Raid på Mac är tydligen mjukvaru så där faller det oxå 🙂

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...