Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

EQ'a kontrabas handlar för mig om att kompensera för rum och eventuellt lÀckage. Har du ingen studs i det inspelade materialet kan det vara svÄrt att fÄ fram det överhuvudtaget.

Du kan ocksÄ testa att framkalla en studs med hjÀlp av en kompressor

• 3 veckor senare...
Postat
EQ'a kontrabas handlar för mig om att kompensera för rum och eventuellt lÀckage. Har du ingen studs i det inspelade materialet kan det vara svÄrt att fÄ fram det överhuvudtaget.

Du kan ocksÄ testa att framkalla en studs med hjÀlp av en kompressor

Bumpar upp den hÀr igen dÄ jag Àr ute efter tips pÄ hur man kan komprimera kontrabas utan att förstöra den. Jag vill att den ska vara mycket framtrÀdande, men som det Àr nu gör den att det inte gÄr att mastra materialet dÄ övrigt ljud försvinner vid basspelet.

Postat

Prova att lyssna pĂ„ den, riktigt noga, och lyssna efter vad som lĂ„ter fel. Lyssna pĂ„ basen ensam, och tillsammans med alla instrument. Vad har bas-ljudet för mycket av, och vad har det för lite av? Ta fram en EQ och behĂ„ll tanken pĂ„ vad du ska ta bort lite av, eller öka upp mer av. Testa. Men om det inte gĂ„r pĂ„ en gĂ„ng, sĂ„ börja inte skruva pĂ„ EQn planlöst, för dĂ„ Ă€r man körd efter 5 minuter, dĂ„ tröttnar man. Lyssna först, sen prova. Vart det fel? lyssna igen, prova igen, osv. Prova Ă€ven att stĂ€nga av EQn, sĂ€tta pĂ„, stĂ€nga av, och jĂ€mför fram och tillbaka och lyssna vilken skillnad du har orsakat. Är det rĂ€tt? fel? Ă€r det mer rĂ€tt Ă€n fel, eller mer fel Ă€n rĂ€tt?

Det Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt som man tror. Bara i början 🙂

Postat (redigerat)

Intressant trĂ„d. Jag tror allt redan finns i kontran, rĂ€tt inspelade har de ju ett sound som knĂ€cker allt vad elbasar och kyrkorglar heter. Det bĂ€sta jag hört i kontraljud Ă€r Nils-Henning Örstedt Pederssen nĂ€r han spelar med Oscar Peterssen, Wakenius och nĂ„n supertrummis. Jag har en ganska ny live-cd med dom. Skulle vara super att veta hur de gjort, om de haft mer Ă€n en mick pĂ„ kontran tex. Kompressor mĂ„ste de vĂ€l haft?

Hur gjorde du med micken nÀr du spelade in?

Studsen sitter vÀl mest i basistens fingrar och huvud?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)
Studsen sitter vÀl mest i basistens fingrar och huvud?

Exakt min Äsikt.

För att kunna hjÀlpa trÄdskaparen vill man nog fÄ höra en snutt. Det Àr ju svÄrt att framhÀva en studs som kanske inte finns frÄn början.

Redigerat av dysfunctional
Postat
Exakt min Äsikt.

För att kunna hjÀlpa trÄdskaparen vill man nog fÄ höra en snutt. Det Àr ju svÄrt att framhÀva en studs som kanske inte finns frÄn början.

Jo, studset fick jag till.. Eller snarare var det ju basisten. Det lÀt/lÄter helt underbart.

Ni fÄr gÀrna lyssna pÄ basen. Den finns att lyssna pÄ lÄten Looking at you is like looking at the sun som finns hÀr:

http://www.junijarvi.com/studioforum.html

Har tyvÀrr inte ngt ljudklipp med bara basen.

Varför jag bumpade upp trĂ„den igen var snarare för att frĂ„ga om komprimering av basen. Vill verkligen att den ska vara framtrĂ€dande och nĂ€stan kĂ€nnas i bröstet nĂ€r man lyssnar i stereon hemma. Men nĂ€r jag drar upp den i volym blir det problem i mastringen dĂ„ det allt annat sjunker undan (som en side-chain-effekt?). Hur kan jag ha kvar den lĂ„ngt fram i ljudbilden men att den Ă€ndĂ„ inte tar upp för mycket plats? Är det EQ som jag ska arbeta med? Eller kompressionen? Hur i sĂ„ fall?

Tack!

Postat (redigerat)

Ja, du kan jobba med kompressor pÄ kontrabasen för att den ska fÄ jÀmnare nivÄer i mixen.

Men att den trycker ned resten av instrumenten i mixen pekar pÄ att den redan ligger vÀldigt starkt. Testa att skÀra lÄgbas om du vill att den ska ligga sÄ starkt. I en sÄn mix brukar masterkompressorn lÄta bÀttre om den inte tar hÀnsyn till det lÀgsta registret. AnvÀnd en kompressor dÀr du kan eq'a styrsignalen (kan kallas för detector, trigg, key eller t o m side chain).

Edit: Förtydligade lite

Redigerat av joachime
Postat
Ja, du kan jobba med kompressor pÄ kontrabasen för att den ska fÄ jÀmnare nivÄer i mixen.

Men att den trycker ned resten av instrumenten i mixen pekar pÄ att den redan ligger vÀldigt starkt. Testa att skÀra lÄgbas om du vill att den ska ligga sÄ starkt. I en sÄn mix brukar masterkompressorn lÄta bÀttre om den inte tar hÀnsyn till det lÀgsta registret. AnvÀnd en kompressor dÀr du kan eq'a styrsignalen (kan kallas för detector, trigg, key eller t o m side chain).

Edit: Förtydligade lite

Tack för tipset! Jag ska testa det. Men i Àrlighetens namn har jag mycket att lÀra med EQ och kompression. AnvÀnder idag nÀstan bara Cubase (SX3) inbyggda EQ och kompressor. Och jag kÀnner att jag kommer en bit pÄ det men att nÀr det kommer till sÄnt hÀr sÄ kÀnner jag att mina kunskaper Àr rÀtt sÄ begrÀnsade och Àven att EQ:n inte Àr den bÀsta.

Men lĂ€ra mig, det ska jag. Är sĂ„ inne i sjĂ€lva inspelningen nu bara.

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.