Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Klarar studioprojects B1 av att drivas på 15v?

Har någon provat?

Det är frågan...

Jag har en liten mixer som faktiskt låter ganska ok.

Den blev inköpt begangnad för en billig penning för att jag ville få in lite grejor i datorn.

Nu är det dags att fixa en billig mic för sampling av små, ljudsvaga ljud, typ fingernagel slås mot bordsskiva och torra fingrar gnids mot varandra.

(helflummigt eller hur?)

Tyvärr så visade det sig att det bara var 15v fantommatning på mixern , och det har ju begränsat utbudet med passande mikrofoner.

Ska jag satsa på en annan mikrofontyp?

Jag kanske måste säga att budgeten är begränsad minst sagt.

Annons
Postat

AKG C1000S kan drivas antingen med fantommatning eller ett 9-volts batteri. Jag har sett nåt på TV hur de spelar in nån sorts världsmusik med musiker från Afrika, Australien och hela världen, körsång ute på gatorna i Harlem typ, sen blandas alltihop till en låt. Nog är det en sån mick de använt då, de har väl inte haft tillgång till fantommatning ute i djungeln.

Postat

Nej - det går inte med B1.

Enligt manualen krävs 48 +/- 4V.

De flesta micar som behöver fantommatning, måste ha 48V för att fungera optimalt. Vissa fungerar inte alls med lägre spänning, vissa låter betydligt sämre - och vissa har ett stort spänningsområde där de fungerar, så man måste nog ta en titt i bruksanvisningarna till diverse micar för att känna sig säker.

En separat fantommatning funkar det förstås med - och annars batteridrivna micar, rörmicar (som alltid levereras med eget nätaggregat) och dynamiska micar.

Postat
AKG C1000S kan drivas antingen med fantommatning eller ett 9-volts batteri. Jag har sett nåt på TV hur de spelar in nån sorts världsmusik med musiker från Afrika, Australien och hela världen, körsång ute på gatorna i Harlem typ, sen blandas alltihop till en låt. Nog är det en sån mick de använt då, de har väl inte haft tillgång till fantommatning ute i djungeln.

det finns flera micar som kan drivas med batteri för att spara inspelningstid med en mobil rigg utan ström

men fantommatning kan man ju även få från ett usb/firewire-driven ljudkort kopplat till en laptop.

sen finns det även batteridrivna hårddiskinspelning med fantommatning

så man kan klara sig i djungeln

STUDIO PROJECTS B1 kan väl däremot inte drivas med ett batteri för att hålla sig till frågeställningen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.