Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sökt men inte hittat.

Är det möjligt att anvĂ€nda sig av flera takter i cubase sx, och i sĂ„ fall hur gör man? T ex att jag har ett parti i 7/4 för att sedan vĂ€xla över till 4/4 i nĂ€sta parti.

Tack pÄ förhand

VĂ€nligen falsksang

Annons
Postat

sweet! det dÀr har jag ocksÄ hÄllt pÄ o tjorva med, men jag har Àven problemet att jag inte vet vad vissa takter heter. t.e.x. nÀr man rÀknar 1,2,3,4,5,6, me kagge pÄ 1 och virvel pÄ 4. vad heter det?

Postat
sweet! det dÀr har jag ocksÄ hÄllt pÄ o tjorva med, men jag har Àven problemet att jag inte vet vad vissa takter heter. t.e.x. nÀr man rÀknar 1,2,3,4,5,6, me kagge pÄ 1 och virvel pÄ 4. vad heter det?

Vals? 😏

Postat (redigerat)
Det blir vÀl 6/4?

Vals Àr 3/4 och brukar nog snarare vara typ baskagge pÄ ettan och virvel pÄ 2 och 3.

...med reservation för att jag inte Ă€r trummis... 😆

Tre fjĂ€rdedelar (3/4) Ă€r lika med vals och dĂ€r betonar man tvĂ„an och trean starkare. ett-TVÅ-TRE osv.

6/4 Àr det.

Redigerat av Sleap
Postat

För mig kÀnns detta tveklöst som 6/8 !!

/Hv

Postat (redigerat)

ja alltsÄ inte tretakt utan ETT tvÄ tre FYR fem sex Ett tvÄ tre FYR fem sex.

som en Ättondels takt fast med högre tempo pÄ tex hihaten. om Ättondels Àr:

ETT tvÄr TRE fyr Ett tvÄ TRE fyr(eller Àr detta en fyrtakt kanske)

sÄ ökar man hihat slagen:

ETT tvÄ tre FYR fem sex ETT tvÄ tre FYR fem sex...

hmm 6/8 ska jag kolla upp

ja men det mÄste vara 6/8. fyrtakt Àr ju 4/8 kan man sÀga och nÀsta steg blir ju 6/8 och sen 8/8. hem o testa!

Redigerat av rockdemon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.