Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på med att programmera trummor i en låt, jag använder EZDrummer och ett par egna samplingar jag har lagt i EXS24:an. Jag håller på och mixar och trixar, och rätt vad det är när jag spelar upp trummorna så låter det som om varje trumslag spelas upp två gånger med några millisekunders mellanrum. När jag pausar uppspelningen blir det ett jättehögt irriterande brum i högtalarna; volymen och tonhöjden varierar, men det låter som nätbrum ungefär.

Jag har kollat så att jag inte har råkat dubblera och förskjuta trumspåret. Jag har inte lagt på några effekter som skulle kunna göra datorn seg, och problemet uppstod bara helt plötsligt, inte när jag precis hade gjort nånting i mixen. Jag får inte problemet på några andra låtar.

Jag använder Logic Pro 7. Den bifogade filen är ett exempel på hur trummorna låter, problemet hörs tydligast på cymbalerna. Brummet som kommer när man pausar går av naturliga skäl inte att spela in, men det är ett vanligt irriterande högt brum.

hjälp.mp3Fetching info...

Annons
Postat

Jag är inte säker. Men det låter nästan som att du har skickat dina trummor via en aux, och på denna aux ligger en effekt som fördröjer ljudet någon hundradel vilket gör att samma ljud går till mastern två gånger.

Vet inte hur pass rutinerad du är och du kanske redan har kollat på detta. Men annars är det värt att kolla 🙂

//Fredrik

Postat
  Sonefors sa:
Jag är inte säker. Men det låter nästan som att du har skickat dina trummor via en aux, och på denna aux ligger en effekt som fördröjer ljudet någon hundradel vilket gör att samma ljud går till mastern två gånger.

Jag har i och för sig skickat ut trumljuden till en massa auxar, men det enda som ligger är en eq och en kompressor på ett par av dem, inget mer. Och det hade legat där i säkert en halvtimme när problemet uppstod...

Postat (redigerat)

Nu blir jag förbannad. Jag öppnar projektet, bypassar och aktiverar av och på några effekter, öppnar EZDrummer och klickar lite på trummorna utan att göra några ändringar, och sen så bara funkar det igen. Helt oförklarligt, för jag hade inte gjort några ändringar på nånting överhuvudtaget.

Kan det vara en bugg i EZDrummer? Nån som har haft nåt liknande problem nån gång?

EDIT: Okaaj... det verkar som att det som triggar det är när man tar bort en auxkanal från arrangefönstret. Så länge man låter en auxkanal ligga bland spåren som syns i arrangefönstret så funkar allt galant, när man tar bort den för att den är helt onödig att den är där så börjar det brumma och hålla på. Fråga mig inte varför. 😏

Redigerat av Dingbats
Postat

Förstod nästan att det hade något med auxar att göra. Troligtvis någon plugg också som inte hanterar latency korrekt, vilket gör att det blir en liten fördröjning i ljudet.

/Fredrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.