Jump to content
Annons

Hjälp med att få bort en jobbig frekvens i monitorerna!


Björn

Recommended Posts

Hej!

Jag har hyrt in mig i studios hit och dit men har nu packat upp mina tidigare SPIRIT ABSOLUTE 4P

Jag sitter inte i ett studio rum och försökt lite med allt möjligt för att hitta något sätt att "stoppa" frekvensen men funderar nu på om det är i monitorerna problemet sitter.

Frekvensen som blir för stark ligger precis på 4000 hz

Kan det vara rummet, monitorerna som behöver vård och går det att åtgärda på något sätt?

jag vill inte skära på utkanalen från ljudkortet i den jobbiga frekvensen men hur ska jag kunna mixa rätt är frågan.

tacksam för all typ av hjälp!! 😄

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett rum som inte är heldämpat påverkar (färgar) alltid uppkomna ljud, eller åtminstone lyssnarens uppfattning om ljudet.

En equaliser korrigerar på ett behändigt sätt rumspåverkan genom att koppla in ett antal justerbara filter för att komma tillrätta med toppar och dalar i frekvenskurvan.

Om du uppfattar en missprydande höjning av 4 kHz är det en enkel sak att ställa in den frekvensen i en parametrisk eq för att lösa problemet.

Naturligtvis kan du ju klä rummet med ljuddämpande material och det diskuteras på annat ställe i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vet om det är monitorerna i sig eller rummet som ger färgning, så bör du i första hand flytta monitorerna och provspela i andra miljöer.

Är monitorerna OK, så får du försöka hitta en bättre placering i rummet och därefter försöka dämpa ner rummet så du får en god lyssning.

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...