Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har en "idiot" frÄga. Alla pratar om KÀnsligheten i akustiken med en Kondensator mic, om man nu ska ha en mic i det vanliga hemmet, det ser ut som ett sovrum gör mest, dessutom sÄ stÄr datorns flÀktar och surrar lite, kommer allt detta komma med i inspelningarna eller har det mindre betydelse.

Skratta Ät mig bara:) jag har nÀmligen ingen aning, har tittat pÄ B1 men sen börjar folk prata om detta med akustiken.'

Vill passa pÄ att tacka för eventuella svar

Oddan

Annons
Postat

Kondensatormicar tar mycket riktigt upp mer av rumsljudet Àn vad dynamiska micar gör, sÄ du bör ha micen i ett annat rum - eller i nödfall försöka skÀrma pÄ nÄgot sÀtt sÄ att datorns ljud dÀmpas sÄ mycket som möjligt...

Postat
  Claes sa:
Kondensatormicar tar mycket riktigt upp mer av rumsljudet Àn vad dynamiska micar gör, sÄ du bör ha micen i ett annat rum - eller i nödfall försöka skÀrma pÄ nÄgot sÀtt sÄ att datorns ljud dÀmpas sÄ mycket som möjligt...

SÄ krasst sÀtt sÄ borde jag ha en dynamisk mic. Tydligen blir det inte sÄ fint ljud som i kondensator men Àr skillnaden sÄ uppenbar?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker det kĂ€nns hemskt att folk börjar ursĂ€kta sig och nervĂ€rdera sig sjĂ€lv för att vĂ„ga frĂ„ga överhuvudtaget om mickar. 😉

Postat
  Analogfreak sa:
Jag tycker det kĂ€nns hemskt att folk börjar ursĂ€kta sig och nervĂ€rdera sig sjĂ€lv för att vĂ„ga frĂ„ga överhuvudtaget om mickar. 😉

Det Àr bara för att folk blir sÄ arga i alla trÄdar. Och det kÀnns som en dum frÄga, men man vill ju inte göra felköp:)

Postat

Din frÄga avvek frÄn standardfrÄgan som alla frÄgar sÄ jag tycker din var befogad.

Postat

Men en konding Àr vÀldigt kÀnslig för buller och annat missljud Àven pÄ lÄngt hÄll sÄ du kommer fÄ med sÄnt. Du skulle kanske bli mer nöjd med resultatet frÄn en dynamisk mick istÀllet. Vad fÄr den kosta?

Postat (redigerat)
  Analogfreak sa:
Men en konding Àr vÀldigt kÀnslig för buller och annat missljud Àven pÄ lÄngt hÄll sÄ du kommer fÄ med sÄnt. Du skulle kanske bli mer nöjd med resultatet frÄn en dynamisk mick istÀllet. Vad fÄr den kosta?

oj jag som har försökt rĂ„plugga in lite snabbt om kondensator micar, fĂ„r man börja om pĂ„ nytt igen dĂ„đŸ˜‰ .........1000-1500 hade jag tĂ€nkt mig. Borde vĂ€l fĂ„ nĂ„gonting dĂ€r.

Redigerat av Oddan
Postat

Om du ÀndÄ vill ha det trevligare ljudet frÄn kondensatormicen, sÄ kan du dÀmpa ett hörn i rummet med nÄgon form av absorbenter, stÀlla dig i hörnet - helst sÄ att du kan rikta micen sÄ rakt som möjligt bort frÄn datorn - och sjunga ut mot rummet.

Jag utgÄr frÄn att du skaffar en mic med cardioidupptagning.

Eftersom du riktar micen bort frÄn datorn, sÄ reducerar du ljudet frÄn datorn sÄ mycket som möjligt (micen tar ju upp ljudet betydligt mindre frÄn baksidan). Tack vare absorbenterna i hörnet sÄ dÀmpar du de reflektioner som annars hade kommit in i micen tillsammans med sÄngen, pÄ micens framsida.

Postat
  Claes sa:
Om du ÀndÄ vill ha det trevligare ljudet frÄn kondensatormicen, sÄ kan du dÀmpa ett hörn i rummet med nÄgon form av absorbenter, stÀlla dig i hörnet - helst sÄ att du kan rikta micen sÄ rakt som möjligt bort frÄn datorn - och sjunga ut mot rummet.

Eftersom du riktar micen bort frÄn datorn, sÄ reducerar du ljudet frÄn datorn sÄ mycket som möjligt (micen tar ju upp ljudet betydligt mindre frÄn baksidan). Tack vare absorbenterna i hörnet sÄ dÀmpar du de reflektioner som annars hade kommit in i micen tillsammans med sÄngen, pÄ micens framsida.

Tack för svaret, trots grekiskan i mitten dÀr (cardioidupptagning). Ska titta runt lite, har hittat ett Studiokit mobile 2 pÄ emusic, ska ringa upp dom och höra lite om vad det Àr.

Postat
  Oddan sa:
Tack för svaret, trots grekiskan i mitten dÀr (cardioidupptagning). Ska titta runt lite, har hittat ett Studiokit mobile 2 pÄ emusic, ska ringa upp dom och höra lite om vad det Àr.

Cardioid. 🙁

• 3 mĂ„nader senare...
Postat
  Claes sa:

Det beror ju pÄ vad du har för njure pÄ micen

Postat

Vad ska du spela in?

Om du har kass akustik och Àven sjunger live kanske en dynamisk Shure Beta 58 vore nÄt till sÄngen bÄde live och till inspelning. Jag har fina kondingmickar hemma, men live sjunger jag alltid i en Beta 58 och anvÀnder till sÄngkanalen bÄde kompressor och ett bra reverb lika som pÄ studioinspelningar, lyssningen kör jag genom studiolurar Àven live, sÄ jag hör exakt hur det lÄter, och det lÄter knappast hörbart sÀmre Àn med stormembrans kondensatormickar. NÀr man tÀnker pÄ ljudet frÄn en dynamisk mick sÄ Àr det nog lite puffigt liveljud utan kompressor man tÀnker pÄ, men med Cubase eller nÄt liknande har du ju möjlighet till kompressorer och allt annat.

Kör du trubadur eller liknande dÄ och dÄ, ja dÄ kan det nog vara större vits att köpa en Beta 58. De Àr svinbra sÄngmickar, jÀmför man med nÄn billigare mick sÄ Àr skillnaden enormt stor, det hör Àven en helt ovan musiker direkt. Och dÄ slipper du datasurret,

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.