Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har en "idiot" fråga. Alla pratar om Känsligheten i akustiken med en Kondensator mic, om man nu ska ha en mic i det vanliga hemmet, det ser ut som ett sovrum gör mest, dessutom så står datorns fläktar och surrar lite, kommer allt detta komma med i inspelningarna eller har det mindre betydelse.

Skratta åt mig bara:) jag har nämligen ingen aning, har tittat på B1 men sen börjar folk prata om detta med akustiken.'

Vill passa på att tacka för eventuella svar

Oddan

Annons
Postat

Kondensatormicar tar mycket riktigt upp mer av rumsljudet än vad dynamiska micar gör, så du bör ha micen i ett annat rum - eller i nödfall försöka skärma på något sätt så att datorns ljud dämpas så mycket som möjligt...

Postat
Kondensatormicar tar mycket riktigt upp mer av rumsljudet än vad dynamiska micar gör, så du bör ha micen i ett annat rum - eller i nödfall försöka skärma på något sätt så att datorns ljud dämpas så mycket som möjligt...

Så krasst sätt så borde jag ha en dynamisk mic. Tydligen blir det inte så fint ljud som i kondensator men är skillnaden så uppenbar?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker det känns hemskt att folk börjar ursäkta sig och nervärdera sig själv för att våga fråga överhuvudtaget om mickar. 😉

Postat
Jag tycker det känns hemskt att folk börjar ursäkta sig och nervärdera sig själv för att våga fråga överhuvudtaget om mickar. 😉

Det är bara för att folk blir så arga i alla trådar. Och det känns som en dum fråga, men man vill ju inte göra felköp:)

Postat

Din fråga avvek från standardfrågan som alla frågar så jag tycker din var befogad.

Postat

Men en konding är väldigt känslig för buller och annat missljud även på långt håll så du kommer få med sånt. Du skulle kanske bli mer nöjd med resultatet från en dynamisk mick istället. Vad får den kosta?

Postat (redigerat)
Men en konding är väldigt känslig för buller och annat missljud även på långt håll så du kommer få med sånt. Du skulle kanske bli mer nöjd med resultatet från en dynamisk mick istället. Vad får den kosta?

oj jag som har försökt råplugga in lite snabbt om kondensator micar, får man börja om på nytt igen då😉 .........1000-1500 hade jag tänkt mig. Borde väl få någonting där.

Redigerat av Oddan
Postat

Om du ändå vill ha det trevligare ljudet från kondensatormicen, så kan du dämpa ett hörn i rummet med någon form av absorbenter, ställa dig i hörnet - helst så att du kan rikta micen så rakt som möjligt bort från datorn - och sjunga ut mot rummet.

Jag utgår från att du skaffar en mic med cardioidupptagning.

Eftersom du riktar micen bort från datorn, så reducerar du ljudet från datorn så mycket som möjligt (micen tar ju upp ljudet betydligt mindre från baksidan). Tack vare absorbenterna i hörnet så dämpar du de reflektioner som annars hade kommit in i micen tillsammans med sången, på micens framsida.

Postat
Om du ändå vill ha det trevligare ljudet från kondensatormicen, så kan du dämpa ett hörn i rummet med någon form av absorbenter, ställa dig i hörnet - helst så att du kan rikta micen så rakt som möjligt bort från datorn - och sjunga ut mot rummet.

Eftersom du riktar micen bort från datorn, så reducerar du ljudet från datorn så mycket som möjligt (micen tar ju upp ljudet betydligt mindre från baksidan). Tack vare absorbenterna i hörnet så dämpar du de reflektioner som annars hade kommit in i micen tillsammans med sången, på micens framsida.

Tack för svaret, trots grekiskan i mitten där (cardioidupptagning). Ska titta runt lite, har hittat ett Studiokit mobile 2 på emusic, ska ringa upp dom och höra lite om vad det är.

• 3 månader senare...
Postat

Det beror ju på vad du har för njure på micen

Postat

Vad ska du spela in?

Om du har kass akustik och även sjunger live kanske en dynamisk Shure Beta 58 vore nåt till sången både live och till inspelning. Jag har fina kondingmickar hemma, men live sjunger jag alltid i en Beta 58 och använder till sångkanalen både kompressor och ett bra reverb lika som på studioinspelningar, lyssningen kör jag genom studiolurar även live, så jag hör exakt hur det låter, och det låter knappast hörbart sämre än med stormembrans kondensatormickar. När man tänker på ljudet från en dynamisk mick så är det nog lite puffigt liveljud utan kompressor man tänker på, men med Cubase eller nåt liknande har du ju möjlighet till kompressorer och allt annat.

Kör du trubadur eller liknande då och då, ja då kan det nog vara större vits att köpa en Beta 58. De är svinbra sångmickar, jämför man med nån billigare mick så är skillnaden enormt stor, det hör även en helt ovan musiker direkt. Och då slipper du datasurret,

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.