Jump to content
Annons

Mickning av stärkare


Mossman

Recommended Posts

Annons

Det brukar faktiskt jag göra också, men jag lägger inte ut mickarna fullt i stereo, därför att jag använder en mick rakt in mot konen, och den andra vinklar jag så så där 40 grader. Men då är det risk att få fasfel så då får man vända på fasen antingen i datorn eller i preampen/mixern.

När vi ändå är inne på att micka gitarrförstärkare (det här kankse blir lite off topic), så kan jag varmt rekomendera att köra elbasen genom gitrrförstärkaren när man har som syfte att spela in (och det är ju precis det vi gör 🙁 ), coh sen så klart micka upp den. Men då räcker det med en mick (en dynamisk, SM57 eller liknande).

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur man gör om man ska micka en stärkare med två högtalarelement i.

Det finns en chans att dina två högtalarelement låter olika. I så fall är det ljud du hör från stärkaren en mix av de två olika elementen. Testa att först sätta upp en mick framför det ena elementet och spela in det. Spela sen in det andra elementet. Var noga med att micken är placerad på samma sätt som förra tagningen. Jämför sen de två tagningarna (elementen) i sequenserprogrammet. Är det skillnad? Vilket ljud gillar du bäst/motsvarar vad du hör akustiskt? Kör på det i fortsättningen.

En annan grej. I en stärkarcombo med öppen låda (stärkaren har ingen hel baksida) har elementen ganska stor spridning. Om man sätter en mick framför ett element så får man in en del läckage från de övriga elementen. Beroende på avståndet mellan mick och stärkare kan det uppstå fasfel för vissa frekvenser. Samtidigt som stärkaren låter, pröva att flytta micken närmre eller längre bort från stärkaren. Lyssna på eventuella förändringar i hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in de två numren av Studio som kom ut tidigare i år och som handlade om just elgitarrmickning. I det ena numret gick Fredman loss med sin mickning av stora kabinett och i nästa nummer gick Miachael Ilbert loss om mickning av comboförstärkare. De hade ju ganska olika tankar men bägge två lät kanon när vi testade i vår studio. Det enda man hade velat ha är den där kompressorn som Fredman pratade sig varm för. Bägge numren kan Du köpa på just den här hemsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej. I en stärkarcombo med öppen låda (stärkaren har ingen hel baksida) har elementen ganska stor spridning. Om man sätter en mick framför ett element så får man in en del läckage från de övriga elementen. Beroende på avståndet mellan mick och stärkare kan det uppstå fasfel för vissa frekvenser. Samtidigt som stärkaren låter, pröva att flytta micken närmre eller längre bort från stärkaren. Lyssna på eventuella förändringar i hörlurar.

Bra att Du tar upp risken för fasfel, Joachime!

I artikeln jag skrev om i mitt förra inlägg, den om Michael Ilbert, gav han ett tips som vi använder hela tiden nu och som förenklar "Fasfels-sökningen" nåt oerhört. Ska jag tipsa? Nä förresten, köp det numret. Lösningen är enkel, geni(t)alisk och kan användas till allt som avger minsta lilla brus. Nyfiken, va? Hehehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in i stereo! En mick mot vardera kon med lite vinkel in mot mitten.

Men d é ju jag d!

Förstår inte meningen med att spela in en gitarr i stereo. Kan förstå kan man använder två mikar så att man kan blanda ljuden och få fram ett skönt sound.

Men d é ju jag d! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte meningen med att spela in en gitarr i stereo. Kan förstå kan man använder två mikar så att man kan blanda ljuden och få fram ett skönt sound.

Appropå det så har jag faktiskt spelat in en Roland Jazz Chorus 120 i stereo en gång. Resultatet gjorde mig otroligt illamående/sjösjuk p g a stereochoruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Michael Ilbert, gav [...] ett tips som vi använder hela tiden nu och som förenklar "Fasfels-sökningen" nåt oerhört. [...] köp det numret.

Är det samma numer som testet med eq-pluggar? Missade det numret och av någon anledning är det skitdyrt att efterbeställa. 😳

Lösningen är enkel, geni(t)alisk och kan användas till allt som avger minsta lilla brus.

Funkar det oavsett kön? 😄

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Michael Ilbert, gav [...] ett tips som vi använder hela tiden nu och som förenklar "Fasfels-sökningen" nåt oerhört. [...] köp det numret.

Är det samma numer som testet med eq-pluggar? Missade det numret och av någon anledning är det skitdyrt att efterbeställa. 🙂

Lösningen är enkel, geni(t)alisk och kan användas till allt som avger minsta lilla brus.

Funkar det oavsett kön? 😱

Jaja, jag kan väl dela med mig då, då!! Men först får Du skriva nåt skönt om ett lätt sätt att kolla fasfel när man spelar in trummor med många mickar och det inlägget vill jag att Du lägger in under "Inspelning av trumset". Då lägger jag ut Ilberts tips på denna tråd. Men skriv nu inget om att "använda öronen" och sånt där tjafs!!! En varning dock: För de flesta kan Ilberts tips te sig som en besvikelse då det är så oerhört logiskt och lätt att jag inbillar mig att alla ändå känner till det.

Du frågar om det funkar för alla kön, har Du också brudar i studion?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joachime, och alla andra för den delen! Tack för grymma tips om fasfelsökning under "Inspelning av trummor"! Jättebra tips presenterade på ett alldeles ypperligt sätt!

Dags för mig att uppfylla min del av dealen! Men eftersom jag tror det kan ha stort allmänintresse för alla studiointresserade lägger jag ut det som en ny tråd så det blir lättare för folk att hitta det. Jag kallar tråden "Fasfelstips vid elgitarrinspelning". Jag lägger det under samma forum som denna tråd, "Inspelning"

Link to comment
Dela på andra sajter

P9191379.jpg

jag kör upp ett brus på stärkaren, gainar mickarna, sen drar jag upp den första regeln så den ligger på 0 på LR-mätaren, sen mute:ar jag den. Sen drar jag upp nästa så den också ligger på 0, sen mute:ar jag upp den första micken och kollar hur mycket gainen ökar. Om gainen ökar med 6dB så är dom i fas. Sen trixar jag så med alla mickarna tills dom ligger rätt.

Min nya favvo är 2st 57or, en Milab DC96b och en stormembrans mick på rummet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope... Men det ser ju riktigt händigt ut!

Dessvärre kör jag ihop alla närmickar in på ett spår i datorn, så om jag ska köra den där pluggen lär jag spela in dem på separata spår.

Redigerat av Wintermute
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...