Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu skall det införhandlas 😉

Nu i månaden hade jag tänkt införskaffa mig ett Fireface400 (har just nu ett emu0404usb). Och då läste jag lite på reviews att folk ändå rekommenderade en separat preamp ... den som är i mitt ljudkort tycker ja inte låter så kul i alla lägen. Sjunger genom en Shure sm7b mikrofon.

Och fireface400:an låter tydligen väldigt "cleant", kommer säkert vara väldigt bra vid många inspelningar, men dock så är det ju roligare med ett lite mer "inställbart" ljud så att man kan pilla själv tills det låter godlike, jag är väldigt perfektionist av mig och blir inte alltid så nöjd, så då är det bra om jag kan exprimentera lite med ljudet.

Vilka preamps rekommenderar ni? Har sökt lite i äldre trådar och hittade Presonus Eureka och Universal Audio - 710 Twin-Finity ..

Presonus Eureka har ju en väldigt massa saker att leka med: Rör-Saturation, kompressor, sidechain, 3bands eq osv. Och två stycken micingångar, det går att spela in på båda samtidigt om man så behagar

http://cachepe.samedaymusic.com/media/qual...5a12f15fa7d.jpg

Universal Audio - 710 Twin-Finity är lite dyrare, men verkar ha bättre ljud? Har bara läst tidigare trådar här på forumet och sökt lite. Den har ställbar "Tube" vilket är ganska praktiskt, tycker inte om när det är antingen eller =/ dessutom vet jag ju inte hur rören på den här eller eureka presterar, har hört billigt rör-skräp som ger ett mer rispigt och "typiskt digitalt wannabe analogt"-ljud =/

Och hur står dessa två preamps mot Fireface400s inbyggda?

Brainstorma med ideér. Har lite kvar att köpa, det här blir innan sommaren (under sommaren ska det spelas in som satan!!), tiden går fort dessutom. Menjag vill ha lite koll tills dess. Kanske prova någon av dom i affären med några av mina mickar för att höra 🙂

Annons
Postat (redigerat)

John Hardy M1

Avalon 2022

Avalon M5

Aurora Audio GTQ2mkIII

Focusrite ISA-110LE

ISA 220

ISA ONE

Vintage Neve 1272

1073

1084

1081

Neve Portico 5012

5032

Universal Audio 6176

[API Lunchbox]

Buzz Elixir

Great River ME-1NV

API 512c

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

Hmm. Svårt att hitta tester på den på nätet =/

hur står den mot dom andra ja läste upp eller mot fireface400s preamps? 🙂

Kanske jag får en tredje kandidat då 😉

Postat
John Hardy M1

Avalon 2022

Avalon M5

Aurora Audio GTQ2mkIII

Focusrite ISA-110LE

ISA 220

ISA ONE

Vintage Neve 1272

1073

1084

1081

Neve Portico 5012

5032

Universal Audio 6176

[API Lunchbox]

Buzz Elixir

Great River ME-1NV

API 512c

/Robin

Bra Robin att du rekommenderar preamps för 20'000 spänn och uppåt....

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Great River MP-2NV

Chandler Limited TG2

Postat

Jag kan rekommendera API 512c, en bra preamp för en ( i sitt sammanhang ) billig peng.

/Robin

Postat
Sitter själv med RME FIREFACE 800 + 2 * VINTAGE DESIGN M81DMK2 skulle aldrig sälja my puppies MYcket preamp för pengarna.!!!

Låter intressant 😉

Vad ger den för karraktär i ljudet?

Vilka instrument/sång osv anser du låter bäst på den?

Vilken typ av musik lämpar den sig för?

Jag lirar thrashmetal, blackmetal, modern metal osv 🙂

När jag sökt runt lite på internet så skriver många att de har problem med att det börjar klippa även vid låg volym =/

Enligt deras sida har den här:

http://www.vintagedesign.se/2008/010202.htm

ersatt den modellen.

Postat

Där hittade jag en för 8000:-

http://audiodelight.se/index.php?main_page...products_id=272

M81DMK2 A single channel preamp built around two discrete amps and two Carnhill transformers. M81 is an updated design off the preamp section in the later vintage 10 serie. The use of Carnhill transformers together with discrete amp stages gives the unit a fat warm bottom and a very pleasant character. Specifikationer Gain: -80dB to -25dB or -20dB to +5dB with the -30dB pad active. Impedance switch: 300 / 1200ohm 48V phantom power Phase reverse switch Output level Instrument input Impedance: ~68kohm Signal LED: ~-25dBm Clip LED: ~16dBm XLR mic in XLR transformer balanced main out TRS unbalanced output -10dB) EQ insert (-15dB) Output: > +26dB @ 600ohm load Distortion THD+N: 1kHz @ 20dBm < 0,02%

Bas och sång eller allting 😱

Stereo OktavaMk012 och Stereo Neumann 84 båda va´bra på sitt sätt.

M73Dmk2 har jag provat men den färgar ännu mer .

Studio forum:

http://www.99.se/inspelning/130828-koepa-b...mic-preamp.html

Lyssna på dom först innan du slår till.

Postat

En VintageDesign eller en API lunchbox med en mickpre i. Lunchbox är förvisso lite dyrare eftersom själva preampen ligger på runt 8.000:- och sen tillkommer ju själva lådan man ska montera den i. Men kolla in VintageDesign preampen som föreslagits tidigare. De kan man inte misslyckas med 😎

Postat (redigerat)

Blir nog vintage design 81:an eller möjligt vis den nyare modellen som ersatt den, beroende på hur folk säger att den presterar mot den gamla 🙂

Vill någon glad ägare förklara "karaktären" i ljudet på dessa? .. hmm kanske blir svårt i ord. Men någon kanske kan lägga upp något klipp med några grejer eller nån låt inspelad genom det 🙂

Vill lyssna lite innan jag köper 😐

Skriv gärna vilken mic/instrument samt övrig utrustning (A/D), ljud-kort/interface ni använt, så jag får lite överblick över det hela.

Jag ska som sagt köra genom ett Fireface400 och mikrofonerna jag använder är Shure SM7B och en ADK 51e, till sommaren hade jag tänkt köpa en shure sm81 till akustisk gitarr, och när brorsan flyttar ut snart så blir mitt gamla rum (ett källar rum med endast ett litet "glugg-fönster") inspelningsrum 😄 kala betongväggar, men riktigt tyst är det där inne, 3 dörrar mellan rummet och trappan till övervåningen .. vet dock inte hur jag ska göra med mitt kontrollrum då, har mätt ut ca 18 meter mellan mitten av mitt framtida inspelningsrum och där datorn står i mitt kontrollrum .. =/ men det får jag ta i en bygg-tråd

Jag ska dock köpa ett Fireface400 först, men ingen j*vel vill ju sälja sitt 🙁. Dom är väl för nöjda med det helt enkelt 😎 ..

När jag kollade i höstas så fanns det massa fireface till salu men när man väl vill ha något så finns det inte ^^ .. tycker alltid att man hittar fynd av en ren slump, aldrig när man söker det. Hmm 😛

Redigerat av hwasser
Postat

Okej, nu blev jag ännu mer övertygad 😕

Hade tänkt att ha den främst för sång. Då extremt transparenta mikrofoner kan låta tråkigt där ibland. Ska både spela in lugn sång, skriksång, growling .. klassisk thrashmetal bland annat i ett band jag har med en polare (låter gryyyymt btw!!!). men iaf allt från lugn poppig rock, till smutsig thrashmetal, till modern nu-metal.

Funkar den för det här så är ni som rekommenderade den helt gud nu! (hmm, lät lite Olle Ljungström över det 😉)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.