Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet nÄgon mera om det hÀr Àn jag? www.youtube.com/user/Garfler/

Borde jag anvÀnda samples för vissa effekter, i sÄ fall vilka, eller gÄr det bra med plugins? Jag tycker om Original Sin, Taxman och Shock One, jag vill veta lite om hur jag ska gÄ till vÀga nÀr jag gör mina egna lÄtar. Jag Àr en nybörjare.

Annons
Postat

superlead som övre delen pÄ basen, sinusbas som undre..

Postat
D'n'B artister vill ju fÄ ett litet djup i sina basar.

precis.

superleaden spelar man lÀngre ner pÄ klaviaturet och inte trance-aktigt blipp

sinustonen gör man subbasen med. enkelt. som jag skrev

Postat
precis.

superleaden spelar man lÀngre ner pÄ klaviaturet och inte trance-aktigt blipp

sinustonen gör man subbasen med. enkelt. som jag skrev

Som pÄ denna lÄt., kanske inte bÀsta exemplet.

Postat
superlead som övre delen pÄ basen, sinusbas som undre..

Ja det var vad jag hade i tankarna 😉 jag lĂ€ste ocksĂ„ reply:n dĂ€r nere. Hurdan form menar du med superlead? Lite som en sĂ„gtand, sawtooth?

Om man anvĂ€nder FL Studio finns det ett preset i Sytrus; "Hyper Resonant" som funkar bra som en bas i stil med Teebee & Calyx. Lite mörk och sĂ„dĂ€r 🙂 bara ett tips till alla med FL Studio!

Postat
Ja det var vad jag hade i tankarna 😉 jag lĂ€ste ocksĂ„ reply:n dĂ€r nere. Hurdan form menar du med superlead? Lite som en sĂ„gtand, sawtooth?

Om man anvĂ€nder FL Studio finns det ett preset i Sytrus; "Hyper Resonant" som funkar bra som en bas i stil med Teebee & Calyx. Lite mörk och sĂ„dĂ€r 😄 bara ett tips till alla med FL Studio!

superlead Àr en klassisk förinstÀllning(preset) frÄn Juno 106, en synth som Roland tillverkade för massa Är sen.

Det Àr helt enkelt flera sÄgtandsoscilatorer som Àr snedstÀmda. Man har alltsÄ sÀtt till att varje oscilator Àr liiiiiite liiiiite "falsk". bara ett uns.

för att tillverka ett superleadljud behöver man en synth med minst 2 oscilatorer som man snedstÀmmer. För att fÄ dnb-basen spelar du nÄgra oktaver ned frÄn att vara ett leadljud. men inte för lÄngt ner. dÄ kommer detinte lÄta bra

SjÀlv sub-kraften i basen gör du enkelt med en synth till som spelar EXAKT samma sak som din superlead. Fast istÀllet för att du har flera oscilatorer och likn. tar man en sinusvÄgform och spelar den lÄÄÄngt ner. Jag brukar alltid passa pÄ att komprimera den redan i produktionsstadiet.

Om man vill göra andra typer av leadljud kan man helt enkelt byta vĂ„gform pĂ„ superleaden till fyrkantsvĂ„gor. DĂ„ kommer det lĂ„ta lite snĂ€llare fast Ă€ndĂ„ inte. svĂ„rt att beskriva hur ljud lĂ„ter. 🙂

SÀtt dig ett tag och lek runt med de olika parametrarna pÄ synthen och se vad som hÀnder.

• 3 veckor senare...
Penta_P (oregistrerad)
Postat

Kolla in Sylenth 1. Den kan lÀtt göra detta i endast 1 layer. Ta t.ex. en saw med fyra röster, max stereo och lagom detune med en sinuston i botten. Har dessutom ett kick ass filter som stÄr sig tom mot min virus filter. Kolla in Sylenth!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.