Adrian DNB Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 Vet någon mera om det här än jag? www.youtube.com/user/Garfler/ Borde jag använda samples för vissa effekter, i så fall vilka, eller går det bra med plugins? Jag tycker om Original Sin, Taxman och Shock One, jag vill veta lite om hur jag ska gå till väga när jag gör mina egna låtar. Jag är en nybörjare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Uozon Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 Sampla amen break. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 superlead som övre delen på basen, sinusbas som undre.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Uozon Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 superlead som övre delen på basen, sinusbas som undre.. D'n'B artister vill ju få ett litet djup i sina basar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 D'n'B artister vill ju få ett litet djup i sina basar. precis. superleaden spelar man längre ner på klaviaturet och inte trance-aktigt blipp sinustonen gör man subbasen med. enkelt. som jag skrev Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Uozon Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 precis.superleaden spelar man längre ner på klaviaturet och inte trance-aktigt blipp sinustonen gör man subbasen med. enkelt. som jag skrev Som på denna låt., kanske inte bästa exemplet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Adrian DNB Postat 3 februari 2009 Trådstartare Dela Postat 3 februari 2009 superlead som övre delen på basen, sinusbas som undre.. Ja det var vad jag hade i tankarna 😉 jag läste också reply:n där nere. Hurdan form menar du med superlead? Lite som en sågtand, sawtooth? Om man använder FL Studio finns det ett preset i Sytrus; "Hyper Resonant" som funkar bra som en bas i stil med Teebee & Calyx. Lite mörk och sådär 🙂 bara ett tips till alla med FL Studio! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 februari 2009 Dela Postat 3 februari 2009 Ja det var vad jag hade i tankarna 😉 jag läste också reply:n där nere. Hurdan form menar du med superlead? Lite som en sågtand, sawtooth? Om man använder FL Studio finns det ett preset i Sytrus; "Hyper Resonant" som funkar bra som en bas i stil med Teebee & Calyx. Lite mörk och sådär 😄 bara ett tips till alla med FL Studio! superlead är en klassisk förinställning(preset) från Juno 106, en synth som Roland tillverkade för massa år sen. Det är helt enkelt flera sågtandsoscilatorer som är snedstämda. Man har alltså sätt till att varje oscilator är liiiiiite liiiiite "falsk". bara ett uns. för att tillverka ett superleadljud behöver man en synth med minst 2 oscilatorer som man snedstämmer. För att få dnb-basen spelar du några oktaver ned från att vara ett leadljud. men inte för långt ner. då kommer detinte låta bra Själv sub-kraften i basen gör du enkelt med en synth till som spelar EXAKT samma sak som din superlead. Fast istället för att du har flera oscilatorer och likn. tar man en sinusvågform och spelar den lååångt ner. Jag brukar alltid passa på att komprimera den redan i produktionsstadiet. Om man vill göra andra typer av leadljud kan man helt enkelt byta vågform på superleaden till fyrkantsvågor. Då kommer det låta lite snällare fast ändå inte. svårt att beskriva hur ljud låter. 🙂 Sätt dig ett tag och lek runt med de olika parametrarna på synthen och se vad som händer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Penta_P (oregistrerad) Postat 20 februari 2009 Dela Postat 20 februari 2009 Kolla in Sylenth 1. Den kan lätt göra detta i endast 1 layer. Ta t.ex. en saw med fyra röster, max stereo och lagom detune med en sinuston i botten. Har dessutom ett kick ass filter som står sig tom mot min virus filter. Kolla in Sylenth!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.