Jump to content
Annons

HJÄLP vad ska jag ha för utrustning i min hemstudio!

Recommended Posts

Krikelin (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ber nu o hjälp i denna djungel av utrustning och funktioner, analogt, digitalt, mixa i eller utanför dator osv osv osv.

Har fått för mig att jag ska göra en enkel studio hemma, och finner mig fastkörd och omkörd på alla sätt. Fattar inte hälften av vad jag behöver för utrustning till att skapa det jag tänkt. Sträcker desperat ut en hand i hopp om hjälp att räta ut frågetecken stora som hus! Hoppas ni orkar läsa!!

Är jag en dum nybörjare?!?! Ja det är bäst att erkänna direkt, jag är mångsysslare inom musik, spelar många olika instrument men med trummor som huvudinstrument. Men jag kan inget om studioinsp, bara vad jag ska göra när jag väl befinenr mig där 🙂 Så vad ska jag ha studion till då? Jo jag vill göra egen musik där jag spelar alla instrument själv, dvs behöver inte förmågan att kunna spela in alla instrumet samtidigt, så omkring 8 ingångar för mickrofon är lagom.

MEN, jag vill spela in via datorn, gärna med hjälp av Pro Tools som jag är bekant med. Jag vill kunna spela in trumsetet där jag kan redigera varje separat kanal, ex bastrumma, viveltrumma, puka separat i musikprogrammet. Så inspelning av minst 8 kanaler samtidigt vore fiffigt. Sedan kommer mycket av musiken vara uppbyggd kring akustiska instrument, gitarr, även bas och piano. Det är ungefär vad jag vill kunna göra. Det tråkiga är givetvis att budgeten är begränsad, samtidigt vill jag inte låsa mig utan kunna uppgradera vart efter med bättre grejor.

Vad är bäst att göra utifrån detta? Vart startar jag?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Christian

Annons
Postat

Hejsan

Det som vore bäst för dig när jag läser din tråd är en digi003-rack, eller en begangnad digi002-rack. Då får du 4 pre-amps direkt av OK kvalité, men möjlighet till att koppla in flera. Digi003 och digi002 har 18 I/O. Men 4 kanaler funkar bra att spela in trummor med om du inte vill göra en pop/rock produktion där allt ska vara närmickat och triggat. Men att börja med 4 kanaler är nog bra då det tillkommer kostnad för mikrofoner också 🙂

MVH

Anders

Postat

Akustiska instrument, då är nog de pyttesmå Line Audio CM3 kondingmickarna väldigt bra att ha några av, tex två st. Du kan spela in trummorna med fyra mickar, en kaggemick, en SM57 på virveln och två CM3 ovanför. Att få tryck i pukorna går mycket bra med oh-mickning.

Jag har provat CM3 på ak gitarr också, superbra.

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Hejsan

Det som vore bäst för dig när jag läser din tråd är en digi003-rack, eller en begangnad digi002-rack. Då får du 4 pre-amps direkt av OK kvalité, men möjlighet till att koppla in flera. Digi003 och digi002 har 18 I/O. Men 4 kanaler funkar bra att spela in trummor med om du inte vill göra en pop/rock produktion där allt ska vara närmickat och triggat. Men att börja med 4 kanaler är nog bra då det tillkommer kostnad för mikrofoner också 😉

MVH

Anders

Jag har faktiskt alltid spelat in med närmickning av varje separat trumma och anledningen att jag hade det som "krav" är att jag vet inget annat. Har läst en del trådar där många använder tre mickar för trumset, låter onekligen spännande att prova, i mitt fall har det ofta varit 7 mickar, kagge, virvelx2 (en 14" och en 10" virvel) , två pukor och två överhäng. Men jag vet ju de som endast använt en mick och fått ett otroligt bra ljud, men det antar jag ställer extra stort krav på utrustning och rummet som skall användas för inspelning. Men tack så mycket för tipset, skall kika på dessa och se vart man hamnar.

Hälsningar

Christian

Postat
Jag har faktiskt alltid spelat in med närmickning av varje separat trumma och anledningen att jag hade det som "krav" är att jag vet inget annat. Har läst en del trådar där många använder tre mickar för trumset, låter onekligen spännande att prova, i mitt fall har det ofta varit 7 mickar, kagge, virvelx2 (en 14" och en 10" virvel) , två pukor och två överhäng. Men jag vet ju de som endast använt en mick och fått ett otroligt bra ljud, men det antar jag ställer extra stort krav på utrustning och rummet som skall användas för inspelning. Men tack så mycket för tipset, skall kika på dessa och se vart man hamnar.

Hälsningar

Christian

Ja, med en digi002:a eller digi003:a så får du ju då som sagt 18 i/o, så om du vill närmicka så kan du bygga ut för det. Exempelvis en 8 kanalig pre amp med ADAT så har du 12 pre-amps 😉 För att spela in så många kanaler och använda pro tools så vet jag inget annat sätt tyvärr än just dessa som jag rekommenderar. Om du vill köra m-powered så är det nog deras project mix som gäller för att få så pass många ingångar.

MVH

Anders

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Ja, med en digi002:a eller digi003:a så får du ju då som sagt 18 i/o, så om du vill närmicka så kan du bygga ut för det. Exempelvis en 8 kanalig pre amp med ADAT så har du 12 pre-amps 😉 För att spela in så många kanaler och använda pro tools så vet jag inget annat sätt tyvärr än just dessa som jag rekommenderar. Om du vill köra m-powered så är det nog deras project mix som gäller för att få så pass många ingångar.

MVH

Anders

Om man skippar kravet att kunna redigera trummorna i pro tools utan använder sig av mixer istället? och mixar det färdiga trumspåret tillsammans med de övriga instrumentspåren i pro tools, alltså att första mix sker i mixern istället för protools med ingen möjlighet att mixa varje separat trumma i själva pro tools. Hängde du med nu, blev lite rörigt kände jag. Svårt att förklara vad jag menar, antingen mixar man I Pro Tools eller direkt i en mixer.

Finns det fördel med de olika sätten, eller utesluter inte det ena alternativet det andra?

Postat
Om man skippar kravet att kunna redigera trummorna i pro tools utan använder sig av mixer istället? och mixar det färdiga trumspåret tillsammans med de övriga instrumentspåren i pro tools, alltså att första mix sker i mixern istället för protools med ingen möjlighet att mixa varje separat trumma i själva pro tools. Hängde du med nu, blev lite rörigt kände jag. Svårt att förklara vad jag menar, antingen mixar man I Pro Tools eller direkt i en mixer.

Finns det fördel med de olika sätten, eller utesluter inte det ena alternativet det andra?

På det sätt du beskriver att du vill mixa i en mixer innan pro tools gör att det skulle räcka med en mbox 2. Dock så kostar ju mixern en peng så jag ställer mig frågande till om du skullle komma undan mycket billigare när du kan få en begangnad digi002-rack för ca 5000kr. Nackdelen med att ha en mixer är att pre-amparna nog inte håller samma kvalité, men största nackdelen är att du inte kan redigera varje mikrofon på trummorna i efterhand. Om du närmickar så behöver du också se till att du har en mixer med fasvändning då du kommer ha fasfel med så många mikrofoner. Om du redigerar direkt varje kanal i pro tools så kan du fasvända där.

MVH

Anders

Krikelin (oregistrerad)
Postat
På det sätt du beskriver att du vill mixa i en mixer innan pro tools gör att det skulle räcka med en mbox 2. Dock så kostar ju mixern en peng så jag ställer mig frågande till om du skullle komma undan mycket billigare när du kan få en begangnad digi002-rack för ca 5000kr. Nackdelen med att ha en mixer är att pre-amparna nog inte håller samma kvalité, men största nackdelen är att du inte kan redigera varje mikrofon på trummorna i efterhand. Om du närmickar så behöver du också se till att du har en mixer med fasvändning då du kommer ha fasfel med så många mikrofoner. Om du redigerar direkt varje kanal i pro tools så kan du fasvända där.

MVH

Anders

Ja precis, det hade jag inte ens tänkt på angående fasfel, minns ett tillfälle med mycket sådana problem i en studio. Min uppfattning har varit just det, att man förmodligen skulle behöva komplettera med preamps och eventuellt kompressorer om man använder en mixer. Jag tror allra mest på det första alternativet som du beskrev, det är så jag helst jobbar om jag får välja. Tack för väldigt värdefulla råd, det har gjort det lättare att välja spår.

Om vi kommer till valet av Pro Tools, finns det något bättre alternativ? Cubase har jag snubblat över men aldrig arbetat i på egen hand. Känner inte till vad som finns i övrigt.

Postat
Om vi kommer till valet av Pro Tools, finns det något bättre alternativ? Cubase har jag snubblat över men aldrig arbetat i på egen hand. Känner inte till vad som finns i övrigt.

Hejsan

Det finns egentligen massa olika program att välja på, Pro Tools, Cubase, Logic, Sonar, Reaper osv, men om du känner dig i bekväm i pro tools så finns det inget syfte med att titta på andra. Du uppnår samma reslutat med vilket du än använder. Bäst alternativ enligt mig är att välja ett OK ljudkort med OK pre-amps och ett DAW som du känner dig bekväm i. Men du kan ju alltid höra om någon kompis använder något annat så du kan få testa, eller se om din lokala musikaffär har någon demohörna där de kan demonstrera lite av olika program för dig.

MVH

Anders

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

HJÄLP är på väg

Redigerat av Analogfreak
Krikelin (oregistrerad)
Postat

Tack Anders för alla goda råd! Ser ett visst ljus i studiomörkret 😄

Shysst låt föressten, new_shit eller vad den kallades, tecno, dancemusik med ordentligt rockiga riff på elgura är på något vis jäkligt häftigt.

Mvh

Christian

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.