Jump to content
Annons

Billig akustik "behandling"


BratBasher

Recommended Posts

Tjena!

Ska fatta mig kort.

Jag har ett litet studentrum på 18m2 som jag vill ska få lite bättre akustik. Jag precis inhandlat ett par monitorer (mixat i lurar tidigare) som jag vill ska komma lite mer till sin rätt. Det behöver inte vara världens bästa med mätningar och så men det ska alla fall göra en hörbar skillnad (vilket inte borde vara så svårt eftersom typ hör skillnad fall jag har stökig hemma eller just städat.....)

Så varför skapa ännu en ny tråd om detta när det redan finns så mycket bra på forumet redan då? Jo det finns för mycket bra! Jag vet inte vilken ända jag ska börja i vad som är viktigast, vad kommer göra störst skillnad. Förstår ni mitt problem? Lite lost i jungeln.

Sammanfattat:

Ska inte bygga om till studio men beredd att göra om lite.

Så billiga och smidiga lösningar som möjligt (studentjävlen måste ha råd med öl oxå)

Allmänna tips om möblering och liknande.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bredbandsabsorbenter i hörnen (snedstsälld glasull) och moln ovan huvvet, och sedan absorbent rakt framför, samt på sidorna, där första studs kommer.

Skitbilligt, och gör direkt rätt mycket skillnad!

Okej detta låter bra! Vad e dimensionerna på detta? Vad tror du materialet kommer kosta (kan kolla själv men du kanske har en snabb uppfattning). I hörnen kommer det göra en skillnad fall man bara har i två hörn? Jag har så litet att i ett hörn har jag sängen och i den andra en garderob, men de andra två går nog att ordna i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Då är det bara att börja bygga. Igen en dum fråga om det finns "ritningar" någonstans så vore jag ytters tacksam. Sen tänkte jag fall någon vet var man kan få tag på stenskivor av något slag som man kan ha under sina monitorer jag hade tänkt stenplatta-dämpkuddar-monitor. Är det overkill? Det kan inte heller kosta många spänn eller?

Sen dämpkuddar, alltså under monitorerna, vad rekomenderas. Kollade på Hifiklubben där kostade de 500 spänn tänkte e det något sånt man får lägga?

Redigerat av BratBasher
Link to comment
Dela på andra sajter

mjukare hockey puckar(altså inte standard modell) kan nog funka under monitorerna. genelec t.ex. 8040 har ju gummi "fötter".

annars fick jag några runda "dämp fötter" förut, ungefär 20mm tjocka och typ en diameter på 30mm. 8 stycken

i en förpackning, men jag minns inte vad företaget som gjode dom heter annat än att det är svenskt. nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...