Jump to content
Annons

Koppla gitarren till datorn


frill (oregistrerad)

Recommended Posts

frill (oregistrerad)

Jag är en riktig nybörjare vad gäller sånt här, så jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har lirat gitarr i nåt år nu och kom nyligt på idén att koppla gitarren till datorn för att kunna utnyttja den till att göra coola effekter på ljudet m.m. Nu undrar jag hur man gör för att koppla in gitarren till datorn på bästa sätt.

Jag har provat koppla direkt till mick-ingången och det funkar ju, men det blir rätt mycket brus då. Testade koppla till linje-ingången men det funkade inte så bra. Behöver man en pre-amp eller nåt för att det ska fungera? Är inte så haj på vad allt sånt här heter, så lär mig gärna det. Hörde av en kompis att det fanns en "guitar-port" som man kopplar gitarren till för att sedan koppla in via USB-porten. Fungerar det bra? Vad blir billigast? Jag har ett SoundBlaster Audigy 2 ljudkort om det kan vara till nån hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
frill (oregistrerad)
En liten preamp på vägen till line-in ingången behövs. Det kan räcka med en effektpedal typ ZOOM eller dyligt. Försök att få en så hög insignal utan distortion så minimerar du brus. 🙂

Okej, men hur mycket kostar en sån? Kan man inte köpa en preamp utan effektpedal (känner inget behov av någon sån). Undrar också vad skillnaden är mellan line in och mic in. Tack för hjälpen iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men hur mycket kostar en sån? Kan man inte köpa en preamp utan effektpedal (känner inget behov av någon sån).

Behringer har ett par billiga varianter (runt 500:-), som säkert skulle funka fint i ditt fall:

http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

Den första är specifikt för gitarrer, medan den andra främst är avsedd för mikrofoner, men har fördelen att funka med gitarr också. Kan ju vara bra om du vill spela in lite sång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten preamp på vägen till line-in ingången behövs. Det kan räcka med en effektpedal typ ZOOM eller dyligt. Försök att få en så hög insignal utan distortion så minimerar du brus. 😉

Okej, men hur mycket kostar en sån? Kan man inte köpa en preamp utan effektpedal (känner inget behov av någon sån). Undrar också vad skillnaden är mellan line in och mic in. Tack för hjälpen iaf 🙂

Jovisst finns det preampar utan effekter. Populärast just nu är nog de små mixrarna med inbyggda förförstärkare. Prisklasser mellan 700-1500:-. Kolla Musikbörsen och Luthmans. 😆 Angående skillnaden mellan line in och mic in på ljudkortet är att mic in har en preamp (av varierande kvalitet).

Link to comment
Dela på andra sajter

frill (oregistrerad)
Behringer har ett par billiga varianter (runt 500:-), som säkert skulle funka fint i ditt fall:

http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

Den första är specifikt för gitarrer, medan den andra främst är avsedd för mikrofoner, men har fördelen att funka med gitarr också. Kan ju vara bra om du vill spela in lite sång också.

De såg rätt bra ut de där, men vart kan jag köpa en sån? Någon som vet en bra återförsäljare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikael J. (oregistrerad)

Jag är också färsk inom detta med datorer och musik men är ute efter samma sak som dig och min musikaffär rekommenderade precis som slaptap skriver ett litet mixerbord med preamp. Låg på 600:- i min butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

frill (oregistrerad)
Alltså.. du kanske inte alls behöver en preamp det beror helt på vad för ljudkort du har, vad det är för dator, vad för program och hur seriös du tänkte bli.

Okej, jag har som sagt ett SB Audigy 2, vilket kanske inte är det bästa för musik. Var på en musikaffär och där tyckte de att ett alternativ var att köpa ett bättre ljudkort och en billig mixer med inbyggd preamp. Det blir ju dock rätt mycket pengar, men ett bra ljudkort kan ju vara värt att lägga lite pengar på.

Någon som varit i min situation som kan berätta hur de gjorde och hur pass bra det blev? Jag vill främst minimera bruset som blir när man höjer volymen lite grann!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bara spela in lite gitarrifss och lägga på lite effekter för dig själv bör du skaffa nån billig preamp eller mixer. Vill du arbeta med hela låtar sång och grejer bör du kanske fundera på nytt ljudkort, mixer ordentliga mickar, och bra program till att börja med. Och bra hörlurar.

Fast om det bara är riffs så är ju de andra inläggen bra att följa.

Använder du nåt program eller spelar du helt enkelt bara in ljud och kör på med inbyggda effekter i ditt ljudkort?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...