Jump to content
Annons

Val av bärbar dator PC

Recommended Posts

rick (oregistrerad)
Postat

Tjena alla, ny här!

Nu skall jag inhandla mig en ny dator (bärbar) och då vill jag få råd innan jag börjar slanta upp.

Jag varit i kontakt med diverse musikaffärer och blivit informerad vad som krävs i RAM-minne, proccessor, firewire-portar, att INTE använda VISTA mm.

Men jag vill veta vilken av alla PC maskiner jag skall välja bland.

På en musikaffär sa dom att SIEMENS och TOSHIBA INTE var några bra alternativ.

Hjälp mig nu, och tipsa mig om bra maskiner.

Programmen jag mest kommer att använda är:

XP som operativsystem.

Cue Base 4 eller 5, Adobe Creative Suit (InDesign, Illustrator Photoshop)

All lagring kommer att ske på en extern hårddisk, samt att jag kommer att använda ett externt ljudkort 4in 4ut.

Jag vill kunna ta med PC:n + ljudkortet till replokalen, spela in, redigera mm, för att sedan spara undan allt på den externahårddisken.

Jag undrar även om det går att köra Cue Base i UBUNTU?

Känns som om jag har 1000 frågor. Men ni får svara så gott det går.

Nu vet jag att MAC är outstanding efter att ha läst i alla andra trådar. Men priset för hela paketet som JAG behöver (extern hårddisk, bärbar dator, trådlöst nätverk, router mm) överskrider min ekonomi vid ett val av en MAC.

Som sagt Lista gärna lite länkar till bra bärbara PC maskiner.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

jag kör sen drygt två år tillbaka en HP-laptop (hemPC-grej, datorn är alltså en hyr-maskin) och jag måste varna dig, skaffa ALDRIG en HP. Det har varit så mycket krångel med den så det är inte sant, och supporten är rent ut sagt urusel.

T.ex. så var det fel på grafikkortet från början, efter ungefär 4 månader la (det första) moderkortet av, efter ytterligare ungefär 10 månader la (det andra) moderkortet av och när jag, efter ungefär 3 månaders servicetid, fick tillbaks den hade supportfirman lyckats pilla i ett defekt moderkort (det tredje), så det var bara att skicka in skiten på service ca 1,5 månad till. På mindre än 1,5 år hade jag alltså förbrukat tre moderkort, och det var fabrikationsfel i alla tre fallen.

I höstas la min externa hårddisk av (även den ingår i hyravtalet) och från och med att jag ringde och felanmälde den tog det exakt två månader innan jag hade fått en ny. Då hade jag ringt och tjatat några hundra gånger, minst två gånger om dagen den sista veckan och varje gång jag ringde fick jag olika besked.

Så köp som sagt aldrig en HP, det kommer inte jag göra iaf (om jag inte blir tvingad att antingen köpa en HP eller en Mac förståss 🙂 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.