Jump to content
Annons

Tips på externt ljudkort USB


ErickL

Recommended Posts

Ska köpa ett externt ljudkort till min nya MacBook Alu. Måste ju som bekant ha ett USB (Tack Apple) men är inte så hemma i ljudkortsvärlden som jag skulle önska. Jag ska lägga högst 5000 tänkte jag. Några konkreta tips/erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ska köpa ett externt ljudkort till min nya MacBook Alu. Måste ju som bekant ha ett USB (Tack Apple) men är inte så hemma i ljudkortsvärlden som jag skulle önska. Jag ska lägga högst 5000 tänkte jag. Några konkreta tips/erfarenheter?

http://www.thomann.de/se/emu_0202_usb.htm - Detta köpte jag för ett tag sen, 1100 spänn och funkar kalas för mina behov. Du specifierar dock inte några speciella krav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick nyligen igenom en bunt USB-kort att ha hemma eftersom jag inte alltid orkar åka till studion när låtskrivarlusten faller på, och jag ville helst slippa stänga av laptopen (Vit 2.16hgz macbook c2d) varje jag vill skriva som sig bör ifall man använder FW.

Hursomhelst de jag provade funkade som följer:

Line6 Pod Studio UX-1: Fungerade helt kanon på 128 i bufferstorlek i ableton live och logic.

Däremot så fick jag tokspel och lämnade tillbaka det när jag insåg att man bara kunde använda 2 av de 4 ingångarna utan att stänga ned programvaran man arbetade i och sedan ändra ingångspar i drivrutinens kontrollpanel.

Djävligt synd det, för kortet var kanonsmidigt och Line6 "Pod Farm" programvaran ingår ju också.

Men om du klarar dig på 2 ingångar så kan det vara ett bra val.

EMU-0404 USB: Instabilt och uppträdde verkligen konstigt (framförallt i ableton live).

I live brusade det på 128 i bufferstorlek vart och vartannat trots att det handlade om samma projekt under samma förutsättningar, men om man ändrade samplingsfrekvenser hejvilt så gick det att få att fungera efter ett tag.

Däremot så sänktes kortets prestanda i både live och logic om man valde att använda de digitala ingångarna.

Med 2 ingångar (de analoga) aktiverade fungerade kortet som det skulle i logic, men det räckte inte för att jag skulle behålla det.

Vet inte vad det hela beror på, men verkade vara en kombination av både EMU-drivrutinen och macversionen av ableton live (som rapporterar konstiga latencyvärden mest hela tiden trots experiment med flera kort och macdatorer.

Digidesign Mbox 2: Fungerar som det skall och så får man en Pro-Tools LE licens på köpet.

Kör kortet med 128 i bufferstorlek med relativt hög belastning på datorn i både live och logic med alla 4 ingångar aktiverade, även kört digitalt och det funkar kanon.

Kortet kostar dock betydligt mer än de två andra (dock under 5000 spänn) men man får som sagt PT8 på köpet också ifall man är intresserad av det.

Om jag bara hade haft behov av 2 ingångar hade jag utan tvekan kört med Line6 UX1 som funkade kanon och lät bra, men så ville det sig inte.

Varning för EMU-kortet, det verkar som om det var flera mac-användare som har haft lite strul med det.

Mbox 2 om du känner att du har råd och/eller behöver 4 ingångar.

Bara mina 2 cent, ta och surfa runt på olika forum och sök på macbook + ett intressant ljudkort så kan du säkert hitta mer info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjord:

Provade du olika USB-portar? Det har visat sig att alla USB-portar inte funkar lika bra på MB och MBP. Använde du de senaste drivrutinerna?

Att M-box stressar burken mindre förvånar mig inte då det är ett USB 1.1 ljudkort. Om man inte behöver mer än två kanaler i 48KHz/24bit så räcker det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjord:

Provade du olika USB-portar? Det har visat sig att alla USB-portar inte funkar lika bra på MB och MBP. Använde du de senaste drivrutinerna?

Att M-box stressar burken mindre förvånar mig inte då det är ett USB 1.1 ljudkort. Om man inte behöver mer än två kanaler i 48KHz/24bit så räcker det.

Japp, i det fallet som det strulade (EMU-0404) så provade jag med båda USB-portarna på datorn, jag vet inte om det blev någon skillnad, men om det fanns någon så var skillnaden inte såpass stor att den märktes i min setup.

Alla drivrutiner till korten togs direkt från tillverkarens hemsida vid installation.

M-boxen funkar alldeles utmärkt till det jag behöver. (2 Linje eller S/PDIF, 1 Mikpreamp och en instrumentingång)

Synd bara att det inte gick att få något billigare som klarade det och funkade bra eftersom jag bara använder det på hemmaplan för att skissa ned låtidéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...