Jump to content
Annons

Tips om min mix önskas

Recommended Posts

10inchLegend (oregistrerad)
Postat

Jag håller på med mitt lilla "solo-projekt" som jag kallar Epicure.

Jag tar jättegärna emot tips angående mixningen på den här låten. Alla kommentarer är välkomna: nivåer, eq-inställningar, effekter... Whatever 😱

Soundet ska väl naturligtvis låta 2009, men mina inspirationer finns i 80-talet, med band som New Order, Simple Minds och annat...

Här är låten (en svensk version kommer även att göras):

Annons
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Trummorna måste du jobba på. De måste vara mycket högre också.

Skulle jag vara du skulle jag panorera mer, det känns så tunt och tråkigt nu. Gitarren t.ex, varför ha den i mitten?

Men trummorna, det låter knappt som att de hör till låten.

Redigerat av creel
Postat
  creel sa:
Trummorna måste du jobba på. De måste vara mycket högre också.

Hur menar du med "jobba på"? Menar du förutom volymhöjning, alltså?

Trummorna är EZ.

Postat

Någon mer som har synpunkter på mixningen?

Postat

Jag diggar gitarren och synthljudet. Trummorna lät lite icke-närvarande ja, men det borde kunna fixas med lite nivåjusteringar. Kanske lite lekande med reverb eller så. Snygg sång! 😛

creel (oregistrerad)
Postat
  10inchLegend sa:
Hur menar du med "jobba på"? Menar du förutom volymhöjning, alltså?

Trummorna är EZ.

Jobba på = jobba med, jobba vidare. Göra dem bättre helt enkelt.

Du får kanske mixa om trummorna från scratch typ. Ratta reverb/rum, kompressorer, eq etc för att lyfta fram dem, göra de större och så att de låter bättre.

Jämför med referenser är mitt tips, då borde du höra på vilket sätt dina trummor "brister". Man kan referera lite i taget också.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gitarr i mitten är okej som inledning innan trummorna och sång kommer in. Det finns det flera kommersiella låtar som har. Den distade synten, panorera den längre åt sidan. Nu blir det så att gitarren och den slås om utrymmet. Var inte rädd för att panorera. Det som gör att en mix låter klar och tydlig beror mycket på panorering. Faktiskt mer än EQ. Tvärtemot vad många tror. Oftast sträcker sig de flesta efter just EQ:n först istället för att försöka se om det går lösa med panorering. Tycker gitarren ska ned lite. Det är så att man i en mix måste bestämma vilket som är huvudinstrumentet. I det här fallet är det sången. Vilket är det huvudsakliga instrumentet som bär upp sången? Vet du vilket? Som nu är det uppenbart det är gitarren, vare sig du vill det eller synten. Gitarren får för stort utrymme och konkurrerar med sången om vem som är det ledande instrumentet i mixen. det gör att det blir en jobbig mix att lyssna på. Sånt förvirrar lyssnaren.Trummorna är det nog lite svårt göra så mycket åt. Det är ju EZ du använder så där tycker jag det inte är mycket att säga om. Låten har du lyckats bra med och visst låter det här 80-tal. 😏

Redigerat av DieHard
Postat

Handfasta tips, som framför allt landar på trummorna.

Jag försvinner ett tag och testar mig fram med dessa och tar mig samtidigt en titt på vol/pan på det övriga materialet.

Kul att bli lite sparkad på så man vet i vilken ände man ska börja 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.