Jump to content
Annons

E-MU 0404 USB


Maninmaze

Recommended Posts

Jag har spenderat den sista månaden på att leta externa usb kort på nätet. Jag har skrivit några topics här på forumet, och mina val har ändrats under denna period. Tro mig, jag har hittat allt om detta kort men ganska många inlägg är gamla. Har kollar igenom klistrade trådar och det känns som man ska ha ett rätt dåligt samvete om man startar en ny tråd. Det har jag och kommentarer undanbedes vänligt. 😆 Var inne på 0202 först, men insåg att jag behöver MIDI oxå. Därför har sista veckan ägnats åt E-MU 0404 usb. Verkar vara ett rätt basic men stabilt kort. Erfarenheter av detta kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej i Sormland,

Jag ar HELT nojd med mitt EMU 0404 USB.

Proffsiga manualer och instruktioner, totalt stabilt.

Fick dessutom Cubase LE pa kopet, som jag kor med Reason.

Jag anvander endast USB kopplingen till datorn - en sladd alltsa - och mina MIDI signaler gar alltsa over USB.

Kopte just i helgen tva Yamaha HS50M och en HS10W woofer och kopplade in - toppen.

Spelar ocksa in elgitarr, elbas och sax via USB, plus sang alltsa. (Du har tva samtidiga inputs, fast jag kor endast ett i taget.)

Den enda "forlusten" med detta kort ar att en eller tva Reason sanger som datorn tidigare klarade av maxar ut pa CPUn med detta USB kort. Eftersom USB trafiken lastar CPUn alltsa. Men det ar enkelt att "jobba runt".

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej i Sormland,

Jag ar HELT nojd med mitt EMU 0404 USB.

Proffsiga manualer och instruktioner, totalt stabilt.

Fick dessutom Cubase LE pa kopet, som jag kor med Reason.

Jag anvander endast USB kopplingen till datorn - en sladd alltsa - och mina MIDI signaler gar alltsa over USB.

Kopte just i helgen tva Yamaha HS50M och en HS10W woofer och kopplade in - toppen.

Spelar ocksa in elgitarr, elbas och sax via USB, plus sang alltsa. (Du har tva samtidiga inputs, fast jag kor endast ett i taget.)

Den enda "forlusten" med detta kort ar att en eller tva Reason sanger som datorn tidigare klarade av maxar ut pa CPUn med detta USB kort. Eftersom USB trafiken lastar CPUn alltsa. Men det ar enkelt att "jobba runt".

Sven

Vad menar du med att det är enkelt att "jobba runt"? Hur gör du?

Som svar på frågan om Emu 0404 USB säger jag: KÖP.

Allt är bra :-)

Det enda som skulle kunna vara något negativt är att ratten för inställningen av insignalen på mickingångarna är känslig. Men det lär man sig med en gång.

Jag gör allt med mitt kort som jag ville ha det till. 2 mick-ingångar, ingen latency och XLR med fantommatning. När jag letade kort här på Studio blev det kortet som flest rekommenderade.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej i Sormland,

Jag ar HELT nojd med mitt EMU 0404 USB.

Proffsiga manualer och instruktioner, totalt stabilt.

Fick dessutom Cubase LE pa kopet, som jag kor med Reason.

Jag anvander endast USB kopplingen till datorn - en sladd alltsa - och mina MIDI signaler gar alltsa over USB.

Kopte just i helgen tva Yamaha HS50M och en HS10W woofer och kopplade in - toppen.

Spelar ocksa in elgitarr, elbas och sax via USB, plus sang alltsa. (Du har tva samtidiga inputs, fast jag kor endast ett i taget.)

Den enda "forlusten" med detta kort ar att en eller tva Reason sanger som datorn tidigare klarade av maxar ut pa CPUn med detta USB kort. Eftersom USB trafiken lastar CPUn alltsa. Men det ar enkelt att "jobba runt".

Sven

Vad menar du med att det är enkelt att "jobba runt"? Hur gör du?

Som svar på frågan om Emu 0404 USB säger jag: KÖP.

Allt är bra :-)

Det enda som skulle kunna vara något negativt är att ratten för inställningen av insignalen på mickingångarna är känslig. Men det lär man sig med en gång. Precis små spetsiga rattar som ger utslag direkt.

Jag är helnöjd med mitt kort. Känns lite plastigt med strömadapterlösningen beroende på vad du har för uttag så sätter man på en adapter, kändes sådär. Men det funkar efter att jag fick byta ut min första. (glappade)

 

Jag gör allt med mitt kort som jag ville ha det till. 2 mick-ingångar, ingen latency och XLR med fantommatning. När jag letade kort här på Studio blev det kortet som flest rekommenderade.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba runt...

Om jag kor Rewire med Cubase sa tar jag bort ovasentliga instrument i "inspelnings laten" - hittar garna nagon Thor att "slakta". Spelar sedan in elgitar, elbas och sax etc i Cubase.

Bouncar sedan med "original later" - dvs den som har alla Reason instrument. (Bounce sker ju inte i realtid...)

Eller kor over backingen i Wav till Cubase, men nackdelen med det ar att jag ofta behover se var i laten jag ar, rent Reason-massigt, plus att jag ofta skriver instruktioner till mig sjalv i mina "clips" - vad jag skall spela, etc.

Samma vis om Reason endast: dela upp laten i tva latar, Highway Star A och Highway Star B. Utveckla i varje lat halva for sig, merga och bounca. (Parallella lathalvor, alltsa...)

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba runt...

Om jag kor Rewire med Cubase sa tar jag bort ovasentliga instrument i "inspelnings laten" - hittar garna nagon Thor att "slakta". Spelar sedan in elgitar, elbas och sax etc i Cubase.

Bouncar sedan med "original later" - dvs den som har alla Reason instrument. (Bounce sker ju inte i realtid...)

Eller kor over backingen i Wav till Cubase, men nackdelen med det ar att jag ofta behover se var i laten jag ar, rent Reason-massigt, plus att jag ofta skriver instruktioner till mig sjalv i mina "clips" - vad jag skall spela, etc.

Samma vis om Reason endast: dela upp laten i tva latar, Highway Star A och Highway Star B. Utveckla i varje lat halva for sig, merga och bounca. (Parallella lathalvor, alltsa...)

Sven

Tack för alla svar, känns som ett E-mu kan funka. När man är totalt novis och nybörjare så känns Svens inlägg som att raketforskning kanske inte är så svårt ändå.... Lurigt med alla begrepp må jag säga. Det kanske klarnar med tiden..hehe. Fortsätt gärna med kommentarer kring detta kort. Blir nog att börja leta efter bästa/billigaste sajten att inhandla ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag hade ett par problem som kanske bara är relevanta för mig (?) eftersom många bara har gott att säga om kortet.

Jag köpte i alla fall ett EMU 0404 USB i hopp om att det skulle kunna ersätta mitt ljudkort i PC-burken och att jag med kortet på plats skulle kunna gå vidare till en laptoplösning. Jag fick till slut lämna tillbaka kortet eftersom mitt 4 år gamla PCI-ljudkort dansade i cirklar runt EMU-kortet.

Problem 1 jag hade:

Den extra cpu-belastning som USB ljudkort gav var snäppet för mycket och det gjorde kortet meningslöst för mig. Ska noteras att jag kör allt i datorn med Cubase, Reason, softsynthar, effekter etc och allt detta i låg latency. För inspelning och monitorering funkar kortet säkert, men som låg-latency kort finns det bättre alternativ.

Problem 2 jag hade:

I Reason och Cubase la kortet ibland bara av. Enda sättet att få liv i det igen var att starta om programmet vilket jag fann vara otroligt störande. Detta kunde hända flera gånger under ett par timmars arbete. Till slut satt man bara och väntade på nästa stopp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...