Jump to content
Annons

Basgitarr för reggae?


Specs (oregistrerad)

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)

Finns det någon rikitgt bra och tung sådan till Reason? Eller vet någon hur man ska gå tillväga för att få till ljudet av den? Gammal rotbas är ju riktigt fet och det verkar ju vara lirat rakt av utan en massa krusiduller. Något jag saknar är just en sån basgitarr till Reason, eller har jag missat den på något sätt? Finns det nåt bra refill att dra hem?

Exempel på vad det är jag menar:

http://uk.youtube.com/watch?v=BD3ZKwVuisU

http://uk.youtube.com/watch?v=k4PLsUitRLs

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ta en samplad elbas - följer med i programmet, skär av all diskantmed eq:n, och skär så långt ner du kan tills du gillar soundet. du kan gärna komprimera den rätt hårt, och som sista grejj kastar du på en screamer med inställningen tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har en samplad fet bas som jag lagt in i Kontakt iof men har alla samplingar löst så du kan få om du vill. Jag proddar bara reggae typ o har skruvat på den ett bra tag för att få den tjock o fet hehe / Mastah L

Link to comment
Dela på andra sajter

just pick gitarr ska man försöka undvika sampla tycker jag då det är så väldigt mycket mer variation i soudnetför varje ton man pickar. Just basen är så avskuren i diskant och hela midområdet mer eller mindre så där kan man köra en enda sampling per ton utan att det låter "icke live bas " men håller med en nice pick gitarr gör mycket av soundet dock inte på alla typ av reggaebasgångar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

När det kommer till bas är det inte allt för ofta som jag ser att man använder flera basar - samtidigt. Det kan vara sjukt gött med dels en sub:ig bas i Subtractor, sedan en schysst femsträngad i NN-XT som kör typ samma sak. Eller om man vill ha en fläskig p-bas så är det ju bara att välja en sådan i NN-XT, köra den genom disten (som tidigare nämnt: välj tape och dra ner diskanten) och lägg sedan en bra sub:ig i Subtractorn som kör samma grejer.

Jag vet inte, kanske låter overkill men det brukar bli himla gött hemma hos mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...