Jump to content
Annons

Line6 Pod X3 Pro till Marshall JVM poweramp?


Hyperlove

Recommended Posts

Hej allihopa, hoppas att det här är rätt forumdel.

Jag har en Marshall JVM topp med en 4x12 JCM800 låda, och tänkte köpa en POD X3 Pro.

Tanken är då att jag skulle utnyttja X3:ans stora utbud av preamps och koppla den direkt

till poweramp-delen på min topp. Visst ska detta funka alldeles utmärkt?

Jag sitter med manualen framför mig, och det förefaller som om jag kan använda en extern

preamp genom att koppla en kabel från preampen till "POWER AMP INSERT / SERIAL LOOP" på toppen.

Tänker jag rätt om jag kopplar en kabel från "1/4 inch output" på X3:n till "Power amp in / return" på JVM:n?

Är det något speciellt jag behöver tänka på, eller kommer det funka utan problem?

Om jag förstår manualen rätt så kan jag då också använda den fina emulated line out för att i det tysta spela in

med förstärkaren till min Protools 003? Ni kanske börjar se lite av den "helhetslösning" jag ser framför mig?

Om allt detta stämmer så kan jag spela genom högtalaren, spela in via toppen och även spela in direkt från x3:an.

Är det något jag missat? Tänkte köpa X3:an efter att jag fått lön denna månad, så jag vill så att säga "fundera färdigt".

Mycket tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du kan antingen koppla din Pod till förstärkarens gitarringång på fronten eller gå direkt till slutsteget på baksidan som du beskrev. Det finns flera utgångsinställningar i X3 som ger olika resultat och jag rekommenderar verkligen att du kikar in på Line6 forumet. Skapa ett användarkonto och ställ din fråga där så får du garanterat bra tips av de som verkligen testat och experimenterat under lång tid.

Line6 forum: http://line6.com/support//forum.jspa?forumID=41

Lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Emulated line out", det låter som om det kommer från Marshall-toppen? Misstänker att den tappas direkt från försteget i toppen. I sådana fall kommer där ju inte finns något ljud om du kör via X3:an och sen in i slutsteget.

Annars kan du ju kolla in X3 live:en också. Koppla in den 4CM (four cable method) så har du en riktigt flexibel rigg. Det går såklart att göra med X3 pro också, men då måste du ju ändå köpa till ett extra pedalbord för att kunna styra allt.

Hursomhelst, principen är ju att du m h a loopen som finns i X3 kopplar in den både för JVM-toppens försteg, och mellan försteg och slutsteg. Sen kan du ju routa helt fritt, speciellt som både X3 och JVM har stöd för midi.

Du kan ju då t ex köra X3-liven som ett "virtuellt" pedalbord, där du väljer att ha wha-wha och OD innan försteget, och sen booster och delay i loopen. Byta program, och byta samtidigt kanal på förstärkaren, in med kompressor innan försteget och lägg till chorus i loopen.

Plus det du redan föreslagit såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara rapportera tillbaka och meddela att det funkar kalas.

Favvis för tillfället är Diezel Herbet + Big Muff Pi + reverb.

Själv har jag aldrig prövat en Diezel, men jag vet att Smashing Pumpkins

använder ungefär denna kombo när de spelar "Stand inside your love" live,

och det var nog ändå bra likt.

Nu har jag inte spelat speciellt mycket eller kört A/B-test,

men rent spontant känns det inte som om det är någon tydlig

skillnad mellan JVM-försteget och x3-försteget med JVM-slutsteget.

Kan vara så att jag inte är audiofil nog ännu, men lika glad är jag för det =)

Hur kul som helst att välja och vraka bland alla historiens klassiska förstärkare,

kanske slänga på en lika klassisk effektpedal, och varför inte lite reverb.

Har man lite hum om vad säg Hendrix, Metallica, Nirvana eller valfri "idol" använde

för utrustning så är det en smal sak att ratta in allt detta och lira deras låtar.

Timmarna flyger snabbt förbi. =)

Redigerat av Hyperlove
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...