Jump to content
Annons

Ljudkort


StarProductions

Recommended Posts

Hallå alla musikglada.

Jag har hålt på ett tag med att försöka komma någonstans med Cubase SX1. Jag har köpt en ljudkort, Creative Extigy, och har en bärbar dator, 2.2 GHz, 512 RAM. Jag inte få ner latencyn, kan nån komma med förslag eller har jag kanske köpt fel ljudkort, eller kan man kanske inte göra musik med en bärbar. Och hur får jag reda på den exakta latencyn.

Tack....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

man har väl alltid köpt fel kort om man köpt creative för att göra musik med.........

sorry men en grogg livar upp!

schkåll

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på internet efter asio4all om du inte gjort det...

Vad gäller ljudkortet så skulle iaf inte jag använda mig av någonting som var tillverkat av creative till musikproduktion. (förutom deras "this is rock&roll" keyboard...förutsatt att jag fick med en trummspelande japan på köpet)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, jag är usel på cubase..

Skillnaderna mellan de olika versionerna kan du iaf hitta på hemsidan.

Men allt de andra lär du nog terrorisera "majken" eller någon av de andra cubaseanvändarna här på forumen om..

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du redan har Cubase SX så vore det rätt onödigt att köpa system 4, då du till viss del betalar för något du redan har. Det finns mängder av externa ljudkort, kolla runt och försök hitta ett som fyller dina behov ( antal in/ut, firewire eller usb, mickförstärkare?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på det också, men jag har fått SX av en kompis och har därför inga manualer, och SE som följer med i System 4 ska vara enklare att jobba med och inte lika avancerat. Jag har nämligen bara jobbat med audiofiler hittils, men nu tänkte jag gå över till midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, ja då kan system 4 vara ett alternativ. En nackdel är dock ( om jag inte fått allt om bakfoten) att ljudkortet fungerar som hårdvarulås till det Cubase som medföljer, vilket innebär att du inte kan köra cubase utan ljudkortet. Något som kan vara besvärligt om du bestämmer dig för att byta ljudkort någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa dig för System 4, köp ett EMU 0404 och Cubase SE istället. Landar på strax under 3000kr men då är du igång med musikskapandet. Om ett år är du fast i smeten och hatar oss för att alla dina pengar landar i nävarna på farbror Luthman. Här kanske är en bra sida för att komma igång om du "saknar" manual 😉 - Cubase SE kommer du förresten riktigt långt med och när du är registrerad användare kan du alltid vända dig till MI7 med eventuella problem vilket är trevligt.

http://www.majken.se/cubase

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
G.Audemard (oregistrerad)
Passa dig för System 4, köp ett EMU 0404 och Cubase SE istället. Landar på strax under 3000kr men då är du igång med musikskapandet. Om ett år är du fast i smeten och hatar oss för att alla dina pengar landar i nävarna på farbror Luthman. Här kanske är en bra sida för att komma igång om du "saknar" manual 😉 - Cubase SE kommer du förresten riktigt långt med och när du är registrerad användare kan du alltid vända dig till MI7 med eventuella problem vilket är trevligt.

http://www.majken.se/cubase

/Majken

Hej allihop!

Har nu efter ett tag provat på sådana varianter av cubase som man inte får prata om här. Det hela roar mig väldigt mycket och kommer förmodligen att vara mitt stora intresse ett tag framöver.

Har dragit den slutsatsen att jag måste investera i ovan nämda programvara (SL känns lagom), nytt ljudkort + div. kringutrustning. Nu har jag surfat runt en del, bla här på forumet och fått upp ögonen för System 4. Värkar vara ett lämpligt alternativ för hobbyvärksamhet där man får mycket för slantarna. Undrar dock lite varför Majken tycker att man skall passa sig för detta paket. Ok, ljudburken måste vara inkopplad för att cubase skall funka. Är ju kanke en nackdel, men man kan tydligen använda andra ljudkort ändå. är det något annat som är väldigt dumt? Vill ju ha möjlighet att uppgradera sig i framtiden.

Mvh. Gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på det också, men jag har fått SX av en kompis och har därför inga manualer, och SE som följer med i System 4 ska vara enklare att jobba med och inte lika avancerat. Jag har nämligen bara jobbat med audiofiler hittils, men nu tänkte jag gå över till midi.

Finns inte manualen som PDF i Cubase?????? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja...

Det var ett tag sedan som jag startade den här tråden, hur som helst så har jag nu uppgaderat mig kraftigt med en ny dator, P4 3.0GHz , 1024 mb ram, 2 x 120GB hårddisk, Delta 1010LT och allt funkar precis som det ska nu. Har inga problem med latency nu då jag kör "direct monitoring" och ljud kvaliten har ökat till 48 000 Khz 24 bit. Det har kostat mig en del men det var det värt absolut.

Robin... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...