Jump to content
Annons

Midi-key med integrerat audio-interface - Bra?


hellspawn1

Recommended Posts

Hur dugligt är ett "onboard" audio interface på en midikeyboard, i jämförelse med ett separat externt usb eller firewire ljudkort? Beror såklart på vilket ljudkort man väljer, men om man tänker sig ett billigt runt tusenlappen?

Funderar på den här:

M-Audio Keystudio 49i

Min dator har intel dual core 1,8 cpu och 2gb RAM. Så om jag väljer att skita i separat ljudkort och använda interfacet på keyboarden, borde väl latency inte vara ett problem vid inspelning en kanal i taget i Cubase(????)

Är det nån vidare skillnad på hur pass mkt interfacet/ljudkortet avlastar datorn (cpu, minne), om man jämför ett billigt ljudkort/interface med ett dyrare?

Redigerat av hellspawn1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade på va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat på ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor är skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? :rolleyes:

Men bortsett från det så undrar jag mest: Är skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjäls från datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och är det integrerade (på midikeyboarden) likvärdigt med de andra m-audios billigare interface? Är det så att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft från datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade på va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat på ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor är skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? 😕

Men bortsett från det så undrar jag mest: Är skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjäls från datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och är det integrerade (på midikeyboarden) likvärdigt med de andra m-audios billigare interface? Är det så att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft från datorn?

Hejsan

Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara på. Så jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde så gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass på, inget annat är gjort.

Alla filer är inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in användes digidesigns dither för att få ner till 16bit 44,1khz.

Följande samplerates och bits användes vid inspelningen.

16_44,1

16_96

24_44,1

24_96

http://www.speedyshare.com/986844691.html

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade på va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat på ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor är skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? 😕

Även om 16 bitar är nog för att bara lyssna på så finns det stora poänger med högre bittal när man ska manipulera filen vidare i datorn. Om du t ex behöver höja volymen mycket på ljudet i efterhand så kommer det reella bitdjupet, alltså de bitar som faktiskt används, bli betydligt lägre än 16 bitar. Detta är värt att tänka på men jag tycker samtidigt inte att det behöver vara en deal-breaker om du tycker att produkten i övrigt är prisvärd och uppfyller dina krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade på va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat på ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor är skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? 😕

Men bortsett från det så undrar jag mest: Är skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjäls från datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och är det integrerade (på midikeyboarden) likvärdigt med de andra m-audios billigare interface? Är det så att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft från datorn?

Hejsan

Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara på. Så jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde så gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass på, inget annat är gjort.

Alla filer är inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in användes digidesigns dither för att få ner till 16bit 44,1khz.

Följande samplerates och bits användes vid inspelningen.

16_44,1

16_96

24_44,1

24_96

http://www.speedyshare.com/986844691.html

MVH

Anders

Jag hörde lite skillnad mellan den första och sista filen, men frågan är om det kom från - som du sa, micposition, eller hur anslaget på strängarna varierade sig naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade på va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat på ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor är skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? 😕

Även om 16 bitar är nog för att bara lyssna på så finns det stora poänger med högre bittal när man ska manipulera filen vidare i datorn. Om du t ex behöver höja volymen mycket på ljudet i efterhand så kommer det reella bitdjupet, alltså de bitar som faktiskt används, bli betydligt lägre än 16 bitar. Detta är värt att tänka på men jag tycker samtidigt inte att det behöver vara en deal-breaker om du tycker att produkten i övrigt är prisvärd och uppfyller dina krav.

Det är sant, det är inte bitsen jag är mest fundersam över. Snarare det som jag nämnde om latency och hur mkt kraft som stjäls från datorn när det gäller billigt ljudkort VS. dyrt dito.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade på va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat på ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor är skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? 😕

Men bortsett från det så undrar jag mest: Är skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjäls från datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och är det integrerade (på midikeyboarden) likvärdigt med de andra m-audios billigare interface? Är det så att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft från datorn?

Hejsan

Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara på. Så jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde så gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass på, inget annat är gjort.

Alla filer är inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in användes digidesigns dither för att få ner till 16bit 44,1khz.

Följande samplerates och bits användes vid inspelningen.

16_44,1

16_96

24_44,1

24_96

http://www.speedyshare.com/986844691.html

MVH

Anders

Jag hörde lite skillnad mellan den första och sista filen, men frågan är om det kom från - som du sa, micposition, eller hur anslaget på strängarna varierade sig naturligt.

Vilken tyckte du lät bäst? Jag skickar dig svaret via PM sedan vilken fil du valde som bäst ifall fler vill testa innan jag avslöjar 😛

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...