Jump to content
Annons

Duger FL Fruity Edition till detta


asiatenasian (oregistrerad)

Recommended Posts

asiatenasian (oregistrerad)

Hej jag är ny på forumet.

1. Jag vill använda en VST plugin (vocaloid) och göra musik som liknar [ http://se.youtube.com/watch?v=_y8web-dr0c ].

Ledsen om ni tycker det är barnslig musik men jag är asiat så det är naturligt att lyssna på sånt antar jag 😳.

Jag vet inte riktigt vilken genre denna sorts musik klassas i, hehe.

2. Inehåller FL FE tillräckligt med instrument~ för mitt ändamål. / Duger FL FE för mitt ändamål?

Jag vill att allt jag behöver finns från början då jag inte vill spendera överdrivet mycket pengar.

3. Om inte (2) ge gärna tips och förslag på andra program i ungefär samma prisklass.

Gärna ett som man kan klicka med musen för att bygga en melodi då jag endast har vanligt piano.

Måste dock klara vocaloid vst plugin för det är liksom halva grejen.~

EDIT: Ändrat underrubrik (beskrivning) till "[LÖST]".

Redigerat av asiatenasian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej jag är ny på forumet.

1. Jag vill använda en VST plugin (vocaloid) och göra musik som liknar [ http://se.youtube.com/watch?v=_y8web-dr0c ].

Ledsen om ni tycker det är barnslig musik men jag är asiat så det är naturligt att lyssna på sånt antar jag ☺️.

Jag vet inte riktigt vilken genre denna sorts musik klassas i, hehe.

2. Inehåller FL FE tillräckligt med instrument~ för mitt ändamål. / Duger FL FE för mitt ändamål?

Jag vill att allt jag behöver finns från början då jag inte vill spendera överdrivet mycket pengar.

3. Om inte (2) ge gärna tips och förslag på andra program i ungefär samma prisklass.

Gärna ett som man kan klicka med musen för att bygga en melodi då jag endast har vanligt piano.

Måste dock klara vocaloid vst plugin för det är liksom halva grejen.~

Inget av FL's inbyggda instrument låter som riktiga instrument, ska du göra liknande så satsa på reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

asiatenasian (oregistrerad)

Okej ska kanske hålla mig undan FL FE isåfall.

Om Reason hade haft en billigare variant hade det kanske varit något, men 5000kr, uteslutet.

Jag har kollat lite på Steinberg's hemsida och "Cubase Essential 4" låg i min prisklass. 1600~

1. Hur är Cubase Essential 4 jämfört med Reason och FL FE ljudmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej ska kanske hålla mig undan FL FE isåfall.

Om Reason hade haft en billigare variant hade det kanske varit något, men 5000kr, uteslutet.

Jag har kollat lite på Steinberg's hemsida och "Cubase Essential 4" låg i min prisklass. 1600~

1. Hur är Cubase Essential 4 jämfört med Reason och FL FE ljudmässigt?

Cubase och FL är båda inspelningsprogram. Spelar ingen roll vilket av dom du tar så vidare du inte ska använda de inbyggda instrumenten.

Reason har allt i ljudväg man kan önska, feta synthar och ett stort samplings bibliotek. Annars så funkar ju cubase och hypersonic 2 (instrument från steinberg) till saken. Den har massa av olika slags ljud i många kategorier men den är givetvis begränsad och du kommer förmodligen att behöva nya ljud efter ett tag, men kanske något att börja i?

Link to comment
Dela på andra sajter

asiatenasian (oregistrerad)

Värst vad allt är dyrt i den digitala musikvärlden..

Jag hittade en sida med gratis vst, [kvraudio?], tror att jag börjar med dem.

Jag har uteslutit Reason pga priset och velar mellan Cubase Essentials 4 och FL Fruity Edition.

Skulle kanke klara mig med Cubase LE 4 ("Supports up to 8 VST instruments" står det) då jag har räknat ut att jag kommer använda ca 7 vst per låt.

Är det som du säger så verkar det inte spela någon roll vilken av Fl och Cubase man använder.

Blir väl att man åker ner till nån musik eller dator affär på stan och kollar lite.

Tack för hjälpen, nu är det bara upp till mig och se vilket program som verkar bekvämast att arbeta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad allt är dyrt i den digitala musikvärlden..

Jag hittade en sida med gratis vst, [kvraudio?], tror att jag börjar med dem.

Jag har uteslutit Reason pga priset och velar mellan Cubase Essentials 4 och FL Fruity Edition.

Skulle kanke klara mig med Cubase LE 4 ("Supports up to 8 VST instruments" står det) då jag har räknat ut att jag kommer använda ca 7 vst per låt.

Är det som du säger så verkar det inte spela någon roll vilken av Fl och Cubase man använder.

Blir väl att man åker ner till nån musik eller dator affär på stan och kollar lite.

Tack för hjälpen, nu är det bara upp till mig och se vilket program som verkar bekvämast att arbeta i.

Jag tror du kommer komma igång fortare med att producera din musik om du väljer FL studio.

Och har du tänkt att välja VST instrument så fungerar det ju helt underbart med fl.

Du kan ju även dra hem massa gratis samplings pack på nätet och få ett oändligt paket med instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag är ny på forumet.

1. Jag vill använda en VST plugin (vocaloid) och göra musik som liknar [ http://se.youtube.com/watch?v=_y8web-dr0c ].

Ledsen om ni tycker det är barnslig musik men jag är asiat så det är naturligt att lyssna på sånt antar jag 😛.

Jag vet inte riktigt vilken genre denna sorts musik klassas i, hehe.

2. Inehåller FL FE tillräckligt med instrument~ för mitt ändamål. / Duger FL FE för mitt ändamål?

Jag vill att allt jag behöver finns från början då jag inte vill spendera överdrivet mycket pengar.

3. Om inte (2) ge gärna tips och förslag på andra program i ungefär samma prisklass.

Gärna ett som man kan klicka med musen för att bygga en melodi då jag endast har vanligt piano.

Måste dock klara vocaloid vst plugin för det är liksom halva grejen.~

så länge du kan använda Vst och soundfonts... Så kan du komma jätte längt. Då spelar det ingen roll om Fl's plugin inte låter "riktiga". Och jag tycker inte att Reason har ett mer äkta ljud. Och specielt inte värt 5000 för det du får. Kör med Fl studio du!

Och det finns en gratis soundfontplayer i vsti format (sfz). För du får nog inte med Fl studios soundfontplayer. Men Sfz fungerar jätte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad allt är dyrt i den digitala musikvärlden..

Jag hittade en sida med gratis vst, [kvraudio?], tror att jag börjar med dem.

Jag har uteslutit Reason pga priset och velar mellan Cubase Essentials 4 och FL Fruity Edition.

Skulle kanke klara mig med Cubase LE 4 ("Supports up to 8 VST instruments" står det) då jag har räknat ut att jag kommer använda ca 7 vst per låt.

Är det som du säger så verkar det inte spela någon roll vilken av Fl och Cubase man använder.

Blir väl att man åker ner till nån musik eller dator affär på stan och kollar lite.

Tack för hjälpen, nu är det bara upp till mig och se vilket program som verkar bekvämast att arbeta i.

Med 8 vst instrument (om de nu räknar med vst effekter också) så kan jag i alla fall knappt få plats med ett trumkomp.

Isåfall rekommenderar jag FL eftersom att de erbjuder på fria uppdateringar om du beställer online, om jag minns rätt så kan du också ladda ner samplingar gratis helt lagligt från deras hemsida när du väl är registrerad MEN kolla upp det först!

Jag tycker åtminstone att du ska ladda ner en demoverstion av de båda programmen och kolla vilket som passar dig bäst, hur programmets miljö och arbetssätt påverkar din kreativitet. Tänk efter, är detta verkligen rätt program för mig?

Om ärligheten ska fram så är det en smaksak vilket program du väljer att växa i. Många anser att att FL är ett ny börjar program men frågar du mig så är det bullshit. Det finns lika goda möjligheter att få en professionell slutprodukt i FL som i alla andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

asiatenasian (oregistrerad)
Med 8 vst instrument (om de nu räknar med vst effekter också) så kan jag i alla fall knappt få plats med ett trumkomp.

Jag tycker åtminstone att du ska ladda ner en demoverstion av de båda programmen och kolla vilket som passar dig bäst, hur programmets miljö och arbetssätt påverkar din kreativitet.

FL verkar är ganska logiskt uppbyggt tycker jag, cubase hittar jag ingen demo på, tror inte det finns nån.

Jag har kollat på youtube och jag tycker att cubase ser bättre ut.

Jag tror båda uppfyller mina önskemål 😆 .

Jag har räknat att jag ska ha med

1st trumset?

1st bas

1st gitarr

1st piano el. annan synth

1st stråkinstrument~strings

1st vocaloid voice synth~

1st övrig effekt?

eller behöver man mer i en låt? det här är bara en extra hobby för skojs skull så det behöver inte vara proffisionellt med massa effekter här och där liksom:)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Många anser att att FL är ett ny börjar program "

jag anser att det är ett BRA program för nybörjare som sedan även fungerar lika bra för proffs

Ungefär så som jag ville uttrycka mig. Programmet i sig har ett mycket lättsamt arbetsflöde så man kan gå på de tekniska delarna (så som mixning tillexempel) rätt så tidigt, vilket bara kan ge fördelar. 🙂

Helt rätt där Lonian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 8 vst instrument (om de nu räknar med vst effekter också) så kan jag i alla fall knappt få plats med ett trumkomp.

Jag tycker åtminstone att du ska ladda ner en demoverstion av de båda programmen och kolla vilket som passar dig bäst, hur programmets miljö och arbetssätt påverkar din kreativitet.

FL verkar är ganska logiskt uppbyggt tycker jag, cubase hittar jag ingen demo på, tror inte det finns nån.

Jag har kollat på youtube och jag tycker att cubase ser bättre ut.

Jag tror båda uppfyller mina önskemål 🙂 .

Jag har räknat att jag ska ha med

1st trumset?

1st bas

1st gitarr

1st piano el. annan synth

1st stråkinstrument~strings

1st vocaloid voice synth~

1st övrig effekt?

eller behöver man mer i en låt? det här är bara en extra hobby för skojs skull så det behöver inte vara proffisionellt med massa effekter här och där liksom:)

Effekter är nödvändiga. Du måste tex skära bort vissa frekvenser på gitarren för att något annat instrument ska få utrymme och luft i mixen. Annars blir det bara en hel gröt av det hela. Men det är ett kapitel i sig, men det bästa rådet jag kan ge dig är att använda ett program som du kan växa i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...