Jump to content
Annons

Tips på kompressor och eq för sånginspelning någon?


lonewind

Recommended Posts

Hej!

Jag har ledsnat på det hårda och ganska olevande ljud man får när man spelar in sång direkt från mic till ljudkort.

Jag skulle behöva en vettig typ rackkompressor och eq så att jag kan få en insignal som är jämn, lätthanterlig och inte så hårt och spretigt.

Någon som har bra tips?

Mvh

Christian

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om jag vore du skulle jag titta på en ny micpreamp. 🙁

Jag har ett emu 1820. Till den kopplar jag min SE Electronics SE2200a mick. Och sen använder jag emukortets inbyggda mjukvarukompressor innan signalen går vidare till inspelningsprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha både eq och kompressor är det ju faktiskt lika bra att du slår till på en channelstrip på en gång. Dvs. en burk med både en preamp, eq och kompressor. Precis som LA-610 som dock ligger utanför din budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, UA 610 låter skönt fet ock go, kanske en aning "skräpig" i de låga frekvenserna.

En helt ok som brukar gå billigt begagnat nu för tiden är Focusrite Green 3 ,har 48v, phase , bas skärning, comp, eq, deesser, notch filter allt du kan tänkas behöva.

Låter väldigt nära och "ren" med en billig chines ldc mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vintage Design M73D & M81D.... funderar själv på 2st M73R eller en DMP.

Chandlers TG2 är jag väldigt nyfiken på och även Great River MP-2NV som Claes här på forumet tipsade mig om. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Christian.

Spana efter begagnade Supreme-modifierade kompressorer. Undvik Behringer. DBX + SPL är bra maskiner för modifikationer.

Mkt, mkt bra ljud för lite pengar. Vanligvis så pass bra att dom är i klass med t ex Portico.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra svar allihop!

Har läst en del om typ channelstripvarianter eftersom jag vill ha eq och kompression i samma.

Tänkte höra om någon provat Joemeek Three Q? Har läst mycket bra om den och den är jädra billig.

Sjukt billig är SM Pro Audio's TB 101 men jag hittar inga recensioner eller test på den. Någon som provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...