Jump to content
Annons

Bygge av digital trummor


Radiohuvud

Recommended Posts

Som ni förstod i titeln på tråden så håller jag på att bygga mig ett digital trumsett.

Jag kan börja med att till lägga det är inte själva byggandet som är det krångliga.

Det krångliga är att komma på något sätt att koppla in trummorna (padsen) till datorn utan att behöva köpa mig en sådan där trummodulator.

Jag har ett RME Fireface 800kort och har gott om ingångar och tänkte om det finns något sätt att datorn kan vara "trummodulator" och göra om audio till midi i realtid?

Hoppas jag inte är helt otydlig. Är det oförståeligt så skyller jag på min influensa jag har just nu...

Här är en länk för hur själv "padsen" byggs.

http://www.electronicdrums.com/pads/pads2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här går de fort minsann. gick och blandade lite oboy sen hade man redan fått ett bra tips. Tack. jag ska ta en titt på det programmet..=)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Nu har jag oxå fastnat för idén att bygga egna trummor.

Det jag behöver är en apparat som gör triggsignalen till midi, men jag är inte sugen på att köpa en fräck modul som har 1000 trumljud och saker som aldrig kommer att användas.

Input= 10 signaler från vardera trumma

Output= midisignal som ljudkortet förstår sig på...

Finns det något alternativ till Alesis/yamaha/roland-burkarna som är alltför dyra o overkillande för att köpas.

Det går ju tillverka syntar för inga pengar alls som man kan "spela" trummor på, så det borde ju finnas någon genväg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett riktigt gammalt trumset som jag tänkta sätta mesh-skinn på och göra om till något liknande Rolands set. Tiden räcker bara inte till. Så är det någon som är nere runtomkring här och har samma tanke så har jag ett gammalt set som kan användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag oxå fastnat för idén att bygga egna trummor.

Det jag behöver är en apparat som gör triggsignalen till midi, men jag är inte sugen på att köpa en fräck modul som har 1000 trumljud och saker som aldrig kommer att användas.

Input= 10 signaler från vardera trumma

Output= midisignal som ljudkortet förstår sig på...

Finns det något alternativ till Alesis/yamaha/roland-burkarna som är alltför dyra o overkillande för att köpas.

Det går ju tillverka syntar för inga pengar alls som man kan "spela" trummor på, så det borde ju finnas någon genväg...

Som jag tipsade om tidigare i tråden, kolla in den här: Alesis Trigger I/O

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tipsade om tidigare i tråden, kolla in den här: Alesis Trigger I/O

Ja, jag har insett att det inte finns något alternativ... Tyvärr är den slutsåld överallt, kanske utgången??

Snäppet upp kostar 2900

Den billigaste midi-synten kostar 535 kr

Billigaste pad-modulen kostar 721

Alltså går det att bygga billiga miditriggers men att göra en separat blir dyrt

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
waerner (oregistrerad)
Som ni förstod i titeln på tråden så håller jag på att bygga mig ett digital trumsett.

Jag kan börja med att till lägga det är inte själva byggandet som är det krångliga.

Det krångliga är att komma på något sätt att koppla in trummorna (padsen) till datorn utan att behöva köpa mig en sådan där trummodulator.

Jag har ett RME Fireface 800kort och har gott om ingångar och tänkte om det finns något sätt att datorn kan vara "trummodulator" och göra om audio till midi i realtid?

Hoppas jag inte är helt otydlig. Är det oförståeligt så skyller jag på min influensa jag har just nu...

Här är en länk för hur själv "padsen" byggs.

http://www.electronicdrums.com/pads/pads2.htm

Tja!

Om det är audio till midi du är ute efter så finns även ett program som heter Drumtracker från Toontrack. Visserligen gör dom inte om audio till midi i realtid,men det funkar jäkligt bra att konvertera audio till midi i efterhand och det kostar bara 1300kr på musikbörsen. Kolla in det på Toontracks hemsida.

/wernon

Link to comment
Dela på andra sajter

waerner (oregistrerad)
Som ni förstod i titeln på tråden så håller jag på att bygga mig ett digital trumsett.

Jag kan börja med att till lägga det är inte själva byggandet som är det krångliga.

Det krångliga är att komma på något sätt att koppla in trummorna (padsen) till datorn utan att behöva köpa mig en sådan där trummodulator.

Jag har ett RME Fireface 800kort och har gott om ingångar och tänkte om det finns något sätt att datorn kan vara "trummodulator" och göra om audio till midi i realtid?

Hoppas jag inte är helt otydlig. Är det oförståeligt så skyller jag på min influensa jag har just nu...

Här är en länk för hur själv "padsen" byggs.

http://www.electronicdrums.com/pads/pads2.htm

Tja igen!

Kom på en annan lösning. Roland har en triggkonvertare som heter TMC-6 och med den konverterar du antingen triggningar från triggmickar eller audio från vanliga mickar till midi. Med denna modul kan du använda vilket trumprogram som helst via midi. Kostar ca 3300kr på musikbörsen.

http://www.roland.se/product.asp?id=48&productid=1099

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=108814

/wernon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...