Jump to content
Annons

sänka/höja volymen lika mycket på alla spår


era´ns accordion

Recommended Posts

I pro tools kan man klicka "all" så sänks/höjs alla volymreglar lika mycket i hela projektet när man rör en volymregel. Finns det nåt sätt att enkelt behålla sin ljudbild genom att styra alla volymrattarna med en spak i reason? T.ex. om man märker att man slarvat med att kolla om det slår över här och var när man mixat, det är för högt efter en hetsig kväll men det låter schysst. Man vill sänka alla men med tre mixers i en session ser för struligt ut att göra något åt det.

Nån kommer tänka: "du borde tänkt innan..." "gå igenom spår för spår..."

Jag syftar inte på ett specifikt projekt eller min vana att glömma bort mig.

Undrar bara om det finns något sett att göra den där grejen.

Kanske reason 4 har en sån funktion, men jag har ej 4 och jag kommer inte lägga 1600spänn för det på ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hmm, dude. Ja det kan man ju göra va (att jag inte tänkt på det, dumma mig! nä jag skojar) Spåren slår fortfarande över var för sig (om det är för högt), vad händer med digitalt ljud som slår över=information försvinner(eller?)

Finns det något sätt att sänka alla spår lika mycket samtidigt på ett enkelt sätt med en regel?

tack för att du orkar svara i alla fall joachime

Redigerat av era´ns accordion
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I Reason gasar jag precis som på den gamla analogtiden. Fullt ställ!

Master regeln är dock lite känsligare, så styr den över så är det som joachime säger, sänk den.

I övrigt kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt! Sänk masterregeln. Till skillnad mot Pro Tools eller den analoga världen distar inte Reason bara för att det slår över internt.

Har tänkt på det där lite. Är det nån "adaptiv" skala då på reglarna tro? Så att "allt sänks lite när man lägger till fler och fler kanaler?"

Funkar fint iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt! Sänk masterregeln. Till skillnad mot Pro Tools eller den analoga världen distar inte Reason bara för att det slår över internt.

Har tänkt på det där lite. Är det nån "adaptiv" skala då på reglarna tro? Så att "allt sänks lite när man lägger till fler och fler kanaler?"

Funkar fint iaf 🙂

Internt arbetar Reason (Logic, Cubase Pro Tools LE... ja alla moderna musikprogram jag känner till) med 32 bitars floating point. Det där sista innebär, precis som du anade, att åtta av bitarna anger en relativ nollpunkt för ljudvågen och resterande 24 bitar till upplösningen.

Du kan i prinicip köra på hur starkt som helst internt. Bara du håller ned nivåerna på utgången under 0 dBFS så klipper det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla moderna musikprogram jag känner till

Räknas VST32 till denna kategorin?

Du kan i prinicip köra på hur starkt som helst internt. Bara du håller ned nivåerna på utgången under 0 dBFS så klipper det inte.

Alltså, gasa på reglarna även om du ligger över nollan och det typ visar rött?

Gäller detta även på grupperna, alltså alla volymer utom master ut, UT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja och ja. Orkar inte räkna men har för mig att signalhanteringen slår i taket ovanför 100 dBFS eller något sådant.

Det är enkelt att testa. Generera ett ljud, vilket som helst som låter behagligt. Gaina upp det in absurdum och kompensera med att dra ned masterregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja och ja. Orkar inte räkna men har för mig att signalhanteringen slår i taket ovanför 100 dBFS eller något sådant.

Det är enkelt att testa. Generera ett ljud, vilket som helst som låter behagligt. Gaina upp det in absurdum och kompensera med att dra ned masterregeln.

Tack Joachime!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra info Joachime! Jag har för vana att mixa för högt från början så en funktion att snabbt få ner reglarna skulle göra det lättare att få ett visuellt intryck av nivåerna(Nej jag mixar inte med ögonen men jag använder dom ibland)

Men ingen vet om en sådan funktion finns eller kan fuskas till, då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
I pro tools kan man klicka "all" så sänks/höjs alla volymreglar lika mycket i hela projektet när man rör en volymregel. Finns det nåt sätt att enkelt behålla sin ljudbild genom att styra alla volymrattarna med en spak i reason? T.ex. om man märker att man slarvat med att kolla om det slår över här och var när man mixat, det är för högt efter en hetsig kväll men det låter schysst. Man vill sänka alla men med tre mixers i en session ser för struligt ut att göra något åt det.

Nån kommer tänka: "du borde tänkt innan..." "gå igenom spår för spår..."

Jag syftar inte på ett specifikt projekt eller min vana att glömma bort mig.

Undrar bara om det finns något sett att göra den där grejen.

Kanske reason 4 har en sån funktion, men jag har ej 4 och jag kommer inte lägga 1600spänn för det på ett tag.

Jag tror jag kom på ett sätt även om jag inte har testat själv om det funkar. Men om man ser till att alla reglarna på mixern är automatiserade så skulle du kunna markera alla spåren i sequencern och sedan använda skalnings funktioonen i verktygs fältet, det vill säga i procent.

MVH

Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, det där va en sån där lösning jag hade tänkt mig. En sån man inte kommer på själv:)

Hmm, om man ser till att ha en stunds tystnat i början på varje låt man gör(vilket man ofta har med inräkning mm) kan man bara spela in automatisering snabbt på alla, dutta till lite på volymregeln precis innan låten börjar. Då borde det funka ju.

Tack mathias, Ska skifta dator och testa!

Fack åxå, nix! Jag gör egna samplingar där låg velocity blir stacc, och hög blir sus. Det blev bara stacc på allt. Volymen ändrades inte. Testade nu "edit remote override mapping" men det går bara att ha en regel på usb-keyboarden till en volymregel i reason verkar det som. Borde kanske gå att göra nån default song där man har nån enhet som man styr några spindlar med som sen kan styra level cv in på alla mixerkanaler eller nåt. bah! fredagkväll. Det tar vi på måndag! Tack igen Mathias.

Redigerat av era´ns accordion
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...