Jump to content
Annons

Hittar inte all ljudkortsingångar


julledrulle

Recommended Posts

Har arbetat med cubase i min gamla dator utan för många problem.

Men nu efter datorbytet så hittar cubase inte min Mikrofon!

- Mitt piano går in i 1/2 på mitt Maya-44 ljudkort. Fungerar fint

- Min mikrofon går in i 3/4 och ger tydliga fina signaler på Ljudkortsmenyn men hittas inte i Cubase.

Alltså borde det väl vara någon fel på vägen mellan ljudkortet och Cubase va?? (Men var?? :rolleyes: )

(alla VST-inputs är aktiverade)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Kom till min studio och kolla om du hittar rätt på mina VST-connections i Nuendo... Dom är några stycken kan jag säga... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Så här har jag lagt upp mina I/O.

Här syns bara utgångarna men det ser lika ut på ingångarna fast bara 20 mono in och 10 stereo in 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag lagt upp mina I/O.

Här syns bara utgångarna men det ser lika ut på ingångarna fast bara 20 mono in och 10 stereo in 😎

Åh jävlar!

En lång lista, vad använder du det till? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Så här har jag lagt upp mina I/O.

Här syns bara utgångarna men det ser lika ut på ingångarna fast bara 20 mono in och 10 stereo in 😎

Åh jävlar!

En lång lista, vad använder du det till? =)

Varje spår får en egen utgång till DM1000... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla under "Device Setup"/"VST-Connections" om alla in- och utkanaler är markerade.

Hittar inte "VST-connections" under Device Setup 😏

Har också insett att ut-ljudet är väldigt svagt nu... nästan ohörbart.

Fast ut-signalen på spåret ser fin ut.

post-13957-1231149110.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag lagt upp mina I/O.

Här syns bara utgångarna men det ser lika ut på ingångarna fast bara 20 mono in och 10 stereo in :rolleyes:

Åh jävlar!

En lång lista, vad använder du det till? =)

Varje spår får en egen utgång till DM1000... :rolleyes:

Tjena vilken jättelista 😄

När jag och min blivande fru köper hus ska jag bygga en studio....åh jag längtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla under "Device Setup"/"VST-Connections" om alla in- och utkanaler är markerade.

Hittar inte "VST-connections" under Device Setup :rolleyes:

Har också insett att ut-ljudet är väldigt svagt nu... nästan ohörbart.

Fast ut-signalen på spåret ser fin ut.

post-13957-1231149110.jpg

Kanske inte VST Connections (heter så i Cubase SX).

Kolla VST Inputs och Vst Outputs om allting ser bra ut. Det kan ju också vara nån inställning på Maya-kortet,

som är vajsing.

Har Maya en egen mixer? Nån volym där som kanske har ändrat sig?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck F4

Välj Inputs-fliken

Välj "Add Bus" (mono eller Stereo, vilket du vill)

Då kommer det upp en eller två nya ingångar. Stämmer inte dom så får du ändra till höger om den nya "bussen".

Den Bussen som redan finns där (troligtvis heter den nåt i stil med Stereo In, till höger om den står det troligtvis nåt i stil med Input 1 och 2. Så med hjjälp av den fattar du snart hur du väljer 3 och 4 om det skulle krångla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck F4

Välj Inputs-fliken

Välj "Add Bus" (mono eller Stereo, vilket du vill)

Då kommer det upp en eller två nya ingångar. Stämmer inte dom så får du ändra till höger om den nya "bussen".

Den Bussen som redan finns där (troligtvis heter den nåt i stil med Stereo In, till höger om den står det troligtvis nåt i stil med Input 1 och 2. Så med hjjälp av den fattar du snart hur du väljer 3 och 4 om det skulle krångla.

Nu har jag provat det, men jag får fortfarande ingen bukt på problemet. Jag har bara två utgångar och dom står där.

Jag har prövat att gå in i "VST Audiobay" på "Device Setup" och ändrat "Master ASIO Driver" till olika men det blir fortfarande ingen skillnad.

Ljudkortet blinkar och lever om jag hojtar i miken men Cubase bara tittar oförstående på mig... (och jag oförstående tillbaka...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tryck F4

Välj Inputs-fliken

Välj "Add Bus" (mono eller Stereo, vilket du vill)

Då kommer det upp en eller två nya ingångar. Stämmer inte dom så får du ändra till höger om den nya "bussen".

Den Bussen som redan finns där (troligtvis heter den nåt i stil med Stereo In, till höger om den står det troligtvis nåt i stil med Input 1 och 2. Så med hjjälp av den fattar du snart hur du väljer 3 och 4 om det skulle krångla.

Nu har jag provat det, men jag får fortfarande ingen bukt på problemet. Jag har bara två utgångar och dom står där.

Jag har prövat att gå in i "VST Audiobay" på "Device Setup" och ändrat "Master ASIO Driver" till olika men det blir fortfarande ingen skillnad.

Ljudkortet blinkar och lever om jag hojtar i miken men Cubase bara tittar oförstående på mig... (och jag oförstående tillbaka...)

Japp du måste ha precis samma problem som mig....konstigt problem!?!

Finns det verkligen ingen som kan hitta en lösning.

Jag ser båda ingångarna och har flera BUS:ar på jag har gjort all möjliga kombinationer. Men det är endast

3/4 och inte 1/2 som vill fungera i Cubase. :-(

Byter jag och stoppar micken i 3/4 på ljudkortet går det ju visserligen att spela in men jag får ett missljud som jag inte fick på 1/2. Dessutom så är ju 1/2 anpassad för mick som man kan se på bilden.

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck F4

Välj Inputs-fliken

Välj "Add Bus" (mono eller Stereo, vilket du vill)

Då kommer det upp en eller två nya ingångar. Stämmer inte dom så får du ändra till höger om den nya "bussen".

Den Bussen som redan finns där (troligtvis heter den nåt i stil med Stereo In, till höger om den står det troligtvis nåt i stil med Input 1 och 2. Så med hjjälp av den fattar du snart hur du väljer 3 och 4 om det skulle krångla.

Nu har jag provat det, men jag får fortfarande ingen bukt på problemet. Jag har bara två utgångar och dom står där.

Jag har prövat att gå in i "VST Audiobay" på "Device Setup" och ändrat "Master ASIO Driver" till olika men det blir fortfarande ingen skillnad.

Ljudkortet blinkar och lever om jag hojtar i miken men Cubase bara tittar oförstående på mig... (och jag oförstående tillbaka...)

Japp du måste ha precis samma problem som mig....konstigt problem!?!

Finns det verkligen ingen som kan hitta en lösning.

Jag ser båda ingångarna och har flera BUS:ar på jag har gjort all möjliga kombinationer. Men det är endast

3/4 och inte 1/2 som vill fungera i Cubase. :-(

Byter jag och stoppar micken i 3/4 på ljudkortet går det ju visserligen att spela in men jag får ett missljud som jag inte fick på 1/2. Dessutom så är ju 1/2 anpassad för mick som man kan se på bilden.

Jag löste mitt problem nyss genom att helt enkelt installera om programvaran till ljudkortet. Av någon anledning blev det något fel någonstans...

Lite pinsamt att man inte provade det tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat det, men jag får fortfarande ingen bukt på problemet. Jag har bara två utgångar och dom står där.

Jag har prövat att gå in i "VST Audiobay" på "Device Setup" och ändrat "Master ASIO Driver" till olika men det blir fortfarande ingen skillnad.

Ljudkortet blinkar och lever om jag hojtar i miken men Cubase bara tittar oförstående på mig... (och jag oförstående tillbaka...)

Japp du måste ha precis samma problem som mig....konstigt problem!?!

Finns det verkligen ingen som kan hitta en lösning.

Jag ser båda ingångarna och har flera BUS:ar på jag har gjort all möjliga kombinationer. Men det är endast

3/4 och inte 1/2 som vill fungera i Cubase. :-(

Byter jag och stoppar micken i 3/4 på ljudkortet går det ju visserligen att spela in men jag får ett missljud som jag inte fick på 1/2. Dessutom så är ju 1/2 anpassad för mick som man kan se på bilden.

Jag löste mitt problem nyss genom att helt enkelt installera om programvaran till ljudkortet. Av någon anledning blev det något fel någonstans...

Lite pinsamt att man inte provade det tidigare...

LOL Det löste problemet för mig med.

Håller med dig! Det är så typiskt att man stirrar sig blind på problemet och inte

börjar med grundläggande problemlösningar typ ominstallation av programvara ;-p

TACK !!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...