Jump to content
Annons

Tips på val av synth?


Hagar

Recommended Posts

Hej

Skulle behöva tips och råd om vilken typ av synth jag ska välja.

Är nybörjare och kan inte så mycket om ämnet.

Har fått en känsla av att Yamaha är att sattsa på.

Vill han något med bra kvalite som man är nöjd med även efter man kommit förbi nybörjar stadiet så man slipper byta upp sig.

Ska ändast användas för hemma bruk för nöje, men vill ändå ha något seriöst med bra kvalite och känsla.

Är tacksam för alla råd jag kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Skulle behöva tips och råd om vilken typ av synth jag ska välja.

Är nybörjare och kan inte så mycket om ämnet.

Har fått en känsla av att Yamaha är att sattsa på.

Vill han något med bra kvalite som man är nöjd med även efter man kommit förbi nybörjar stadiet så man slipper byta upp sig.

Ska ändast användas för hemma bruk för nöje, men vill ändå ha något seriöst med bra kvalite och känsla.

Är tacksam för alla råd jag kan få.

Vad för musik vill du spela på din synth?

Så här kan en Novation Supernova 2 låta om du vill lira trance eller dance

Bild http://www.sequencer.de/pix/novation/novation_Supernova2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Budget?

Har du inget behov av att lira live så ger mjukvaror mer för pengarna.

Börja med ett billigt midiklaviatur och testa den stora mängd med gratissyntar som finns.

På så vis lär du dig att hantera olika syntes metoder och kan sedan göra ett bra val själv när du köper en hårdvarusynt.

Billigare hårdvarusyntar tillför ingenting tycker jag. Dom är lika digitala som mjukvarupluggarna och dessutom svårare att programera.

Den enda synt jag som jag har kvar är min första synt, en Moog Rogue.

Den är analog och låter eget.

Men den är också monofon så skall det bli syntmattor så måste jag sampla den eller spela in flera spår 😳

Men skulle jag köpa nåt idag så skulle jag köpa begagnat.

En Nordlead begagnat tycker jag är mycket för pengarna.

Kurzweil K2000 är en ruggigt synt som går att hitta under 5 000 spänn begagnat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Moog Rogue hade coolt sound. Kollade den på youtube. Fast en sån får man nog ge närmare 10 papp för antar jag.

Min budget för tillfället omkring 5000. Men om det inte finns något vettigt i den prisklassen att hitta, så tänkte jag vänta tills budgeten närmar sig 10 ist. Fast det verkar som det bör räcka med omkring 5000 för att hitta något som är ok för mitt behov.

Var hittar jag lättast en beg Nord lead eller en Kurzweil K2000?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kolla in Vendolin.

http://www.vendolin.se/asp/rubrikker/overs...3&Rub=60004

Ett axplock av grjer jag skull ekunna tänka mig.

Tryck på pris så börjar du med dom billigaste syntarna.

* Roland JV880 för 400 spänn.

* En beggad Akai S3000 för 500 spänn, S3000 och Akai S1000 satt i princip i alla inspelningsstudios.

* Yamaha TX-7, DX i en liten rack förpackning. 700 kronor!

* Ensoniq ESQ-1 för 1 300:- Bra analogt filter på digitala oscillatorer.

* Casio VZ1 1000:-

För 3 900 kan du få en laddning med gamla syntar!

Kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu blev jag så nostalgisk att jag bara är tvungen lyssna på en av mina gamla synder.

http://music.download.com/snuffmusic/3600-...ing_song_artist

Right thing.

Enda synten är en Akai S1100 eller Akai S3000 (minns inte vilken jag använde), trummorna är en Akai MPC60.

Samplers, sång och en linad Rockman för guran.

Hittar man en begagnad Akai XR10 så har den de trumljud som jag använt. Har jag för mig...

Mixad med två reverb, ett delay och en stereokompressor.

Det var bättre förr... höhö. 😄

Samma grejer (utom MPC60) kan du köpa begagnat för mindre än 10 000. Då kostade grejerna bortåt 150 000.

Med bandare och mixerbord så gick det nog på 350 000.

EDIT: Det var nog en S1000 med 2MB samplingsminne som jag använde. MPC60 hade 1,5MB samplingsminne. 3,5mb på en låt!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tycker du ska köpa en Mjukvarusynth istället typ Arturia Jupiter 8 V, den är en ok klon av den legendariska Jupiter 8an som e typ 80Talet syntifiserat 🙂

Om du köper en synth så måste du ha synthen + sinnessjukt dyrt ljudkort + sinnessjukt dyra kablar + shitload me annat böös, så tänk dig noga för, det finns massa mjukvarusynthar om e supernice, Albino III, blue och massa mer... asså om man nöjjer sig med sånt ljud.

Personligen så tycker jag att ska man köpa en hårdvarusynth så ska det vara en rejäl, MiniMoog eller Virus TI annars kan det kvitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du spela för hand (realtidsspela) är en hårdvarusynth det enda rätta. Då vet du alltid hur det fungerar och du slipper problem med latency, icke-kopmpatibla versioner av program, operativsystem mm som man kan råka ut för med mjukvarusyntar. Köper du en hårdvarurynt kan du ha den i många år och behöver inte uppgradera när det kommer nya operativsystem och daw-program. Du slipper också vara beroende av datorn och kan spela var du vill, bara det finns ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du ordning på din dator så är det problemfritt med mjukvara.

Jag kör med Reason 4 och det är stabilare än min gamla Ensoniq, syntar kan också vara buggiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Emaj7 (oregistrerad)

Mitt tips är att kolla in Yamaha MO6. Där får du en bra deal för pengarna. Finns mängder med ljud och vill du gräva ner dig kan du göra massor med den, koppla den till en dator och redigera ljud mm. Kolla om du hittar en beggad.

yamahasynth.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på om det är mjukvara eller hårdvarusynth som gäller som förstasynth. Några säger att det är meckigt med hårdvarusynth pga. att man behöver massa tillbehör medan andra säger att det är smidigt för att man kan "spela var man vill". Jag har under de senaste åren gjort olika små försök att göra egen musik, har testat program som reason, ableton live och fruityloops men känner att jag tappar orken när det krångar med codecs, knaster och delays hit och dit. Jag har drägglat över youtubeklipp med Jupiter 8- och Nord lead-synthar men jag är osäker på om det är vettigt att köpa en sådan som nybörjare! Någon som kan klargöra lite om hur mycket man behöver kunna för att använda en hårdvarusynth? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett par hörlurar.

Men skall du göra låtar med en hårdvarusynt så måste du nog in med ljuden in i datorn.

Och då är du tillbaka till Ableton och Cubase igen.

Jag personligen tycker det är mindre meckigt med mjukvaror än med hårdvarusyntar.

Mina gamla syntar står på vinden numera.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket pengar är du beredd att lägga? Med Yamaha, menar du då Motif? Skulle rekommendera en bra midi klaviatur och sen ett par Softsynthar som t ex Nexus 2 och Machfive 2...

/Johnny

Avgudar 80-tals synth soundet 😛. Så jag kommer typ ändast spela rock, pop och disco låtar från 70 och 80-talet om det kan va till någon hjälp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...