Jump to content
Annons

Köpa Extern Hårddisk.


Phazio

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt att skaffa mig en extern hårddisk för filförvaring och ljud-produktion. Extern blir skönast då jag har en hel del samples att ta vara på, som jag vill använda på olika platser.

Jag hoppas på att kunna hitta något:

  • Prisklass ~2000kr
  • Utrymme runt 500 kanske tom. 1tb
  • Stabil, som inte sätter sig i standby när den inte används
  • Som sagt lagom för musikproduktion och streaming till runt 16 (eller mer) kanaler wav, till Daw's som Cubase och FL Studio. Utan att den tar "en liten paus" i mitten av allt som jag märkt på en lacie-disk jag fått lånat till ljudkurs i skolan.
  • Den får gärna se lite fräsig ut också... 😆
  • USB eller firewire kvittar, helst med båda då man kan få lite komplikationer när man kommer till en dator som saknar firewire, och man bara har firewire. "Äh tyvärr grabbar, det... det blev ingen slutmix!"

Jag vet att det har funnits en guide för några nummer sedan i Studio, jag kunde bara inte hitta den artikeln. Jag har även sökt på forumet, förbluffad av att inte ha hittat någon liknande topic... Eller så har jag bara missat den delen totalt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kolla efter LaCie!

Brukar ha alla anslutningar, ser lite coola ut om man nu gillar sånt. Har en själv och den har rullat smärtfritt i 3 år.

Dom var dock kända förut att vara kassa. Men det ryktet har försvunnit verkar det som.

Sen finns det säkert en miljard andra som är bättre.

Lacie (säkert flera andra också, men det är ett populärt märke som jag känner till...) är lite osäkra att köpa, eftersom de inte håller sig till samma fabrikat på diskar - så man vet aldrig vad man får för disk i deras lådor. En gång kan det vara en Seagate, nästa gång en Maxtor, nästa en Western Digital, nästa en Hitachi etc...

Det bästa är egentligen att köpa en extern låda och själv stoppa in valfri disk i den, i stället för att köpa en färdig - för då vet man ju exakt vad man har för någonting. 🙂

Tänk också på att eSATA är snabbast, så om du har en sådan port på datorn, så använd den före både Firewire och USB. Jag har exempelvis en låda från Revoltec, där det finns eSATA och USB2 - och den har jag stoppat in en Seagate 750GB-disk i. En annan extern låda jag har, är från Freecom - och den är försedd med LAN och USB2 och en 500GB Seagate. Det finns andra som har både Firewire och USB, så alla möjliga varianter går att skaffa fram - allt efter behov... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många bra externa att köpa, men även en hel del fallgropar. Sen är valmöjligheten nästan oändlig om man letar kabinett samt låda var för sig.

Att tänka på vid val av hårddisk:

Låg arbetstemp

Färre antal lagringsplattor i själva hårddisken

Kabinett:

Bra material så som aluminium

Inbyggd fläkt som kyler hårddisken

Anslutningar som du känner dig nöjd med

Tilläggas bör: Väljer du att stoppa in hårddisken i valfritt kabinett på egen hand så har du ursprungs garantin på hårddisken som i många fall är 3 år. En extern hårddisk som du köper färdig har i många fall endast 1 år. Vill man både bli av med all information OCH köpa ny hårddisk utifall att hårddisken rasar, eller orkar/vågar/vill man skruva 4-6 skruvar själv och få hårddisken utbytt som plåster på såren? 🙂

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är egentligen att köpa en extern låda och själv stoppa in valfri disk i den, i stället för att köpa en färdig - för då vet man ju exakt vad man har för någonting. 🙂

Tänk också på att eSATA är snabbast, så om du har en sådan port på datorn, så använd den före både Firewire och USB. Jag har exempelvis en låda från Revoltec, där det finns eSATA och USB2 - och den har jag stoppat in en Seagate 750GB-disk i. En annan extern låda jag har, är från Freecom - och den är försedd med LAN och USB2 och en 500GB Seagate. Det finns andra som har både Firewire och USB, så alla möjliga varianter går att skaffa fram - allt efter behov... 😄

Vad gick 750GB på? Är den stabil? nu vet jag hur jag ska tänka... men bygga eget, känns lite overkill, då jag fastnat tidigare på enkla saker som att få in kontrollkartor till min Roland PCR-800... 🙂 Såatt så himla erfaren är jag inte.

Att ta alla dom här faktorerna, vad kan man tex. hamna på för hårddisk, finns det några exempel ni kan visa? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det bästa är egentligen att köpa en extern låda och själv stoppa in valfri disk i den, i stället för att köpa en färdig - för då vet man ju exakt vad man har för någonting. 😮

Tänk också på att eSATA är snabbast, så om du har en sådan port på datorn, så använd den före både Firewire och USB. Jag har exempelvis en låda från Revoltec, där det finns eSATA och USB2 - och den har jag stoppat in en Seagate 750GB-disk i. En annan extern låda jag har, är från Freecom - och den är försedd med LAN och USB2 och en 500GB Seagate. Det finns andra som har både Firewire och USB, så alla möjliga varianter går att skaffa fram - allt efter behov... 😛

Vad gick 750GB på? Är den stabil? nu vet jag hur jag ska tänka... men bygga eget, känns lite overkill, då jag fastnat tidigare på enkla saker som att få in kontrollkartor till min Roland PCR-800... 😛 Såatt så himla erfaren är jag inte.

Att ta alla dom här faktorerna, vad kan man tex. hamna på för hårddisk, finns det några exempel ni kan visa? :-)

Det finns massor att välja bland - och det enda man gör när man bygger ihop själv, är att man trycker i 2 kontakter och skruvar i 4 skruvar, typ.

Kollade snabbt hos Dustin.

Ett exempel på externa låda: http://www.dustin.se/pd_5010140765.aspx

...och en hårddisk att sätta in i den: http://www.dustin.se/pd_5010125191.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ett eSata kort PCI?

eSATA finns inbyggt på de flesta moderkort nu för tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#External_SATA

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...